Noul sistem de cadastru va intra in vigoare in 2005. Exista deja o structura a Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara, iar baza de date va fi disponibila in luna februarie. Sistemul de publicitate imobiliara va fi schimbat radical, reducandu-se din birocratia procesului de tranzactionare a bunurilor imobiliare.

Cumparatorul si vanzatorul se vor prezenta doar in fata notarilor, atunci cand vor incheia actele de vanzare-cumparare, fara a mai fi nevoie sa mearga la birourile de cadastru.

Acest lucru nu inseamna insa ca nu va fi verificat imobilul, ci doar ca raspunderea ii va reveni direct notarului public, care va avea acces la baza de date a Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara (ANCPI).

Pana la aceasta data, a fost creata structura acestei agentii, prin unirea vechilor oficii de cadastru si geodezie si birourile de cadastru de pe langa judecatorii, si au fost culese in varianta electronica o parte din datele existente in dosarele de cadastru de pe langa judecatorii.

Probabil primele inregistrari in baza comuna de date se vor face incepand din luna februarie sau cel tarziu in luna martie. "Procesul de tranzactionare va fi realizat prin intermediul notarilor publici, care vor fi obligati sa ceara direct Agentiei de Carte Funciara extrasele de proprietate.

Timp de cinci zile se blocheaza cartea funciara a imobilului si nu mai este posibil ca un proprietar sa vanda imobilul la mai multi cumparatori, asa cum se mai practica, in ciuda faptului ca extrasul de carte funciara pe care il ridica pana acum proprietarul era valabil doar pentru o zi", explica Robert Tatu, purtator de cuvant al ANCPI.

Extrasul de carte funciara care va fi solicitat de notar de la agentie va avea trei parti obligatorii si va contine numele proprietarului sau ale proprietarilor imobilului, baza in care l-au obtinut (care poate fi reconstituire in baza Legii nr. 18/1991, contract de vanzare-cumparare, mostenire etc.) si daca are sau nu ipoteca (liber de sarcini).

Acelasi notar va face inscrisul in cartea funciara, dupa tranzactie, in maximum cinci zile de la solicitare. Pana la sfarsitul anului 2005, Agentia de Cadastru va avea si un sistem complet de harti online prin care se va putea verifica orice parcela de pe teritoriul tarii.

In perioada 1995-2004, cu ajutorul unui program finantat de Banca Mondiala au fost realizate ortofotoplanuri (fotografii din avion pe care au fost pozitionate proprietatile) care acopera 35% din suprafata tarii. Acestea vor fi disponibile din luna martie 2005 pe Internet.

Potrivit strategiei ANCPI, in 2005 se va mai acoperi 12% din suprafata totala cu ortofotoplanuri finantate tot de Banca Mondiala si restul cu banii care vor fi atrasi de agentie din noile resurse pe care i le permite legea de functionare.

Modernizarea sistemului de publicitate imobiliara este necesara pentru adaptarea la sistemele omoloage din Comunitatea Europeana, care asigura transparenta (se poate afla cu usurinta cine este proprietarul unei cladiri, teren sau alt bun imobiliar), eficienta si siguranta (nu mai apar erori care lasa mana libera escrocilor).

"Avem certitudinea ca acest sistem unic de evidenta tehnico-juridica a cadastrului si publicitatii imobiliare va functiona in conditii cel putin asemanatoare, daca nu chiar mai bune ca acelea ale statelor membre ale Uniunii Europene, care au folosit ca model la crearea acestui sistem", sustine Dumitru Viorel Manescu, presedinte al Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, care a si

semnat un protocol de colaborare cu ANCPI. Noile proceduri, potrivit declaratiilor reprezentantilor notarilor, asigura o mai mare siguranta a circuitului juridic al bunurilor imobile, securitatea efectelor actului notarial, dar si garantarea eficientei creditului ipotecar, prin inregistrarea ipotecilor.

"Vrem ca populatia, atunci cand vrea sa dovedeasca dreptul la proprietate la banca, notariat sau alte institutii (precum cele furnizoare de utilitati sau servicii – Renel, RomTelecom etc.

) sa se duca direct la acestea, iar acolo sa existe posibilitatea de a accesa datele respective", afirma Florin Ciobanu, presedinte al Consiliului de Administratie si director general al Agentiei de Cadastru si Publicitate Imobiliara.

ce va contine extrasul de carte funciara

Fiecare proprietate are propriul fisier unde exista urmatoarele date:

• numarul de carte funciara:

• unitatea administrativ teritoriala:

• numarul cadastral

• destinatia terenului

• suprafata,

• adresa,

• proprietarul sau proprietarii

• actul in baza caruia a dobandit acel bun imobiliar

• fara sarcini (nu are ipoteca n.r.) /cu ipoteca

Aceste fise in varianta electronica vor fi inscrise in baza unica de date a Agentiei Nationale de Cadastru si Publicitate Imobiliara. Pe langa acestea, vor exista si ortofotoplanuri, care vor permite identificarea parcelelor, tot electronic.

La inceput, vor fi disponibile doar extrase pentru proprietatile care dispun de carte funciara (care au mai fost tranzactionate in ultimii ani), dar in timp agentia va culege si restul de date din teritoriu. In maximum trei luni, sistemul va fi operational, dar abia peste cativa ani baza de date va fi completa.