TVR recunoaste oficial presiunea politica a regimului Iliescu

de     HotNews.ro
Joi, 6 ianuarie 2005, 0:00


S-a confirmat cenzura din TVR
articol preluat din Evenimentul Zilei

Comisia de etica a ajuns la concluzia ca, in campania electorala, televiziunea publica a difuzat materiale comandate pentru “lustruirea” imaginii PSD
Luni a avut loc prima sedinta a Consiliului de Administratie al TVR pe anul acesta. Scopul intilnirii a fost luarea unor decizii pe baza raportului redactat de comisia de etica in care s-a analizat “scandalul” declansat de Alexandru Costache si de colegii care l-au sprijinit.

Spre surprinderea unor sefi din TVR, acest raport nu a pus intr-o lumina prea buna activitatea departamentului Stiri, intarind o parte din acuzatiile exprimate.

Calificat drept “curajos” de catre Alexandru Lazescu, unul dintre membrii Consiliului de Administratie al TVR, raportul comisiei de etica puncteaza numeroase probleme descoperite in urma audierilor a 30 de angajati ai departamentului Stiri, care au avut loc in perioada 7-16 decembrie.

Angajatii de la Stiri (si altii decit cei care au protestat initial) au semnalat mai multe probleme in activitatea departamentului. Este vorba despre stiri nedifuzate sau trunchiate, despre materiale realizate la comanda pentru “lustruirea” imaginii PSD sau despre lipsa de profesionalism.

Anuntul retragerii reprezentantilor Asociatiei Pro Democratia de la turul doi al prezidentialelor, neregulile inregistrate in desfasurarea alegerilor, opinii “pro-schimbare” ale electoratului sau reportaje negative la adresa activitatii parlamentului, toate acestea sint subiecte ale unor materiale care nu au fost introduse in programul de stiri al TVR.

Conferinta de presa din 28 noiembrie, in care Traian Basescu acuza o serie de fraude electorale, nu a fost nici ea difuzata, preferindu-se un scurt material de prezentare a subiectului.

Cenzorul Nitulescu, “raul” Basescu si “bunul” Geoana

La acestea se adauga o serie de materiale calificate de raport ca fiind “comandate”. Pe 28 noiembrie, redactorul-sef Cristian Nitulescu a comandat o stire care sa-l prezinte pe Mircea Geoana la vot. Nitulescu a decis insa ca nu trebuie prezentat si Traian Basescu in aceeasi postura, asa incit declaratiile acestuia au fost taiate, stirea fiind completata cu un comentariu.

Cristian Nitulescu a fost, de asemenea, cel care a hotarit stergerea casetei pe care se afla inregistrarea accidentului auto produs de Dan Andronic, seful de campanie al PSD, aceasta fiind caseta “salvata” de Alexandru Costache. Nemultumirile exprimate de reporterul TVR au fost sustinute in totalitate sau partial de 22 din cei 30 de angajati audiati.

Acestia au spus ca nu si-au manifestat opiniile critice “deoarece ei considera ca angajatii nu gasesc aliati reali intr-o eventuala disputa cu sefii”.

“Deformari grave ale mesajului publicistic”

Inaintea inceperii campaniei electorale s-a solicitat un material incriminator la adresa presedintelui PNL Gorj. In material, care prezenta acuzatiile lui Mugur Ciuvica la adresa lui Traian Basescu, nu a fost introdusa si parerea acestuia din urma, reporterul refuzind sa semneze stirea.

Diverse personaje politice au incercat sa impuna mesaje pro-PSD pe post, numele amintite in raportul comisiei de etica fiind Despina Neagoe, Corneliu Vadim Tudor si Sanda Taranu. Aceleasi marturii acuza existenta unei persoane “din afara” care decidea ce materiale intra sau nu pe post.

Desi conducerea de la Stiri se considera multumita de jurnalele incriminate, comisia de etica a descoperit nereguli in mai multe editii din perioada studiata (4 octombrie-29 decembrie), acestea fiind considerate “deformari grave ale mesajului publicistic”. Pe 4 octombrie, plasarea tendentioasa a stirii despre mitingul profesorilor in a doua parte a jurnalului a diminuat importanta acesteia.

Pe 29 noiembrie a fost preferat intentionat materialul cu Ogica, in locul transmisiei de la sediul Aliantei D.A. In ziua urmatoare, s-a renuntat la “directul” cu Traian Basescu, care a fost inlocuit cu doua comentarii politice acuzatoare la adresa acestuia, completate in acelasi ton de invitatul din studio si de redactorul comentator.

Pe 1 decembrie, imediat dupa difuzarea a trei sincroane acuzatoare la adresa lui Traian Basescu, parerea acestuia a fost citita din off si prezentata de pe un carton, minimalizind stirea. Comisia de etica a constatat ca aceleasi practici au continuat si dupa alegeri, in jurnalele din 22 si 29 decembrie.

Vor fi sanctionati protestatarii?

In privinta redactorilor care au protestat public fata de toate aceste nereguli, comisia de etica a hotarit ca se va analiza in continuare necesitatea sanctionarii lor pentru incalcarea articolelor din Statutul Ziaristului din SRTV referitoare la exprimarea publica a unor critici la adresa institutiei.

Intr-o nota depusa de Camelia Robe si Traian Andronic, doi dintre cei cinci membri ai comisiei, se recomanda ca protestatarii sa nu fie sanctionati pentru ca au semnalat nereguli care intrau in jurisdictia comisiei. Aceeasi parere a fost exprimata in sedinta Consiliului de Administratie de catre Alexandru Lazescu: “Ei au facut, practic, treaba pe care nu a facut-o comisia de etica”.
Desi acest raport a fost prezentat in sedinta CA al TVR care a avut loc luni, concluziile exprimate la finalul ei au fost mult mai “cuminti”. Una dintre acestea a fost ca vina ar fi impartita intre protestatari si conducerea redactionala de la stiri.

Cu toate astea, Consiliul de Administratie a indicat ca activitatea departamentului Stiri ar trebui sa fie monitorizata pina la o intilnire pe aceeasi tema, care va avea loc peste aproximativ trei luni. O a treia concluzie a intilnirii a fost ca oficiul juridic ar trebui totusi sa analizeze posibilitatea si legitimitatea sanctionarii protestatarilor.

Deciziile oficiale vor fi luate de directorul TVR, Valentin Nicolau. Pina la inchiderea editiei nu am obtinut o declaratie din partea conducerii televiziunii publice. Directia de Comunicare a TVR va difuza, astazi, un comunicat de presa referitor la acest subiect.

Ev. Zilei - 6 ianuarie 2005


Televiziunea Romana recunoaste oficial presiunea politica a regimului Iliescu

Comisia de Etica si Arbitraj a postului public de televiziune le-a dat dreptate celor sase jurnalisti-razvratiti
Comisia de Etica si Arbitraj a postului public de televiziune a concluzionat, in cazul jurnalistilor care au acuzat presiuni politice la Departamentul de stiri, ca acestia nu sunt vinovati.

Membrii Comisiei de Etica au decis ca "responsabilitatea pentru incalcarile prevederilor Statutului Ziaristilor din TVR" apartine celor care "au decizie editoriala in cadrul Directiei de Stiri: director, redactor sef si producator". Cu toate acestea, cei sase ziaristi vor primi, probabil, o sanctiune, pe motiv ca si-au facut publice nemultumirile in loc sa le fi discutat cu conducerea TVR.

Comisia sustine ca "prin neinformarea corecta a telespectatorilor au fost incalcate prevederile unor articole din Statul Ziaristului din TVR".

Membrii Comisiei au constatat, la sesizarea celor sase jurnalisti, ca: s-au semnalat cazuri cand materiale cu valoare de stire, care ar fi influentat optiunile publicului spectator, nu au fost difuzate; numeroase stiri au fost trunchiate sau prezentate intr-un context diferit fata de cel real; au fost comandate anumite materiale cu vizibile conotatii politice care ar fi putut sa influenteze

optiunea alegatorilor in favoarea partidului de guvernamant; au fost incercari de a impune anumite materiale pe post care sa "lustruiasca" imaginea PSD, acestea venind din partea unor personaje politice: Corneliu Vadim Tudor, Despina Neagoe, Sanda Taranu; s-au inregistrat disfunctii in timpul anumitor transmisiuni in direct, motivate de o defectuoasa coordonare tehnica, disfunctii asupra carora

planeaza, insa, suspiciuni legate de manipularea opiniei publice.

"In baza documentatiei care a cuprins vizionarea unor jurnale de stiri de la ora 19.

00 din perioada 4 octombrie - 29 decembrie, in comparatie cu fluxul de stiri din presa scrisa, audiovizuala si agentiile de stiri", arata membrii Comisiei de Etica si Disciplina, "s-a constat ca cele mai grave deformari ale mesajului publicistic s-au produs in jurnalele din: 4 octombrie - plasarea stirii despre mitingul profesorilor, spre deosebire de celelalte posturi TV, in a doua parte a

emisiunii, intr-un context care ii diminua pana la anulare impactul publicistic; 29 noiembrie - cand intentionat s-a preferat directul cu Ogica in loc de duplexul cu Alianta DA; 30 noiembrie - s-a hotarat sa se renunte la transmisia de la sediul Aliantei DA a declaratiei lui Traian Basescu, in schimb au fost difuzate doua comentarii politice inregistrate in care doi publicisti din presa scrisa il

acuzau pe Traian Basescu de politicianism si ca face un rau imens tarii, idee preluata apoi in studio de catre invitatul emisiunii si de catre redactorul cometator; 1 decembrie - dupa trei sincroane indelungi si foarte acuzatoare la adresa lui Traian Basescu, cel acuzat apare cu un carton desi se impunea un sincron sau, in cel mai rau caz, un telefon din partea lui sau a al unui reprezentant al

Aliantei, minimalizand importanta stirii".

Aceleasi practici au fost constatate de Comisie si dupa alegerile parlamentare si prezidentiale. In 22 decembrie declaratia de presa a primului ministru a fost inlocuita in ultimul moment cu un comentariu al unui reporter, pe timpul desfasurarii evenimentului fiind difuzat un material oarecare, in conditiile in care datele tehnice de realizare a unui duplex corect erau asigurate.

De asemenea, pe 29 decembrie, se mai arata in Raportul Comisiei, multe din stirile zilei, amplu comentate de celelalte canale de stiri romanesti si straine, au fost total cenzurate, opozitia actuala lipsind cu desavarsire.


Ziaristi din TVR au denuntat presiunile
Mai multi ziaristi din Televiziunea Romana au denuntat presiunile politicului in mod deschis de la inceputul lui decembrie, inaintea de turul al doilea al alegerilor prezidentiale. Mai multi jurnalisti din TVR au protestat pe 7 decembrie intr-o conferinta de presa, fata de "cenzura", "presiunile" si "incercarile de manipulare grosolana" remarcate de ei in sanul televiziunii publice.

Atunci, reporterul Alexandru Costache - care anterior denuntase abuzurile si intr-un interviu acordat "Evenimentului Zilei" si producatorii de stiri Anca Lazarescu si Raluca Lutan au semnalat ca in Televiziunea Romana s-au inregistrat, "mai ales in ultimul timp" (in contextul electoral - n.red.

), serioase derapaje de la principiile care ar trebui sa guverneze un post public: obiectivitate si informare corecta a cetateanului. Punctul lor de vedere a fost sustinut cu aceeasi ocazie si de alti fosti angajati ai postului public, precum Brandusa Armanca si Mariana Sipos.

Cu totii au cazut de acord ca Televiziunea trebuie sa-si revizuiasca atitudinea atat fata de propriii angajati, cat si fata de cetatenii pe care ii informeaza zi de zi.

Prezenta atunci la conferinta respectiva, Cristina Constantinescu - director de Comunicare in TVR - a admis ca "trebuie clarificate problemele interne", insa a evitat sa se pronunte asupra acuzatiilor de cenzura aduse conducerii postului.


Precedentul "Costache"
In interviul publicat in "Evenimentul Zilei", jurnalistul Alexandru Costache reclama cenzura care se practica la nivelul postului national, in special asupra stirilor cu caracter politic. In aceeasi zi, Costache a fost chemat in biroul directorului TVR, Valentin Nicolau, pentru explicatii.

Ziaristul a vrut sa inregistreze - pe ascuns, conform conducerii televiziunii - discutia purtata "intre patru ochi" cu directorul, care chemase intre timp politia. In semn de solidaritate, alti cinci jurnalisti au redactat o scrisoare in care isi afirmau sustinerea "fara nici o rezerva" a punctelor de vedere exprimate de colegul lor.

"Ca ziaristi, care vrem sa ne pastram independenta, denuntam politizarea si aservirea fata de putere.

Dorim sa ne exprimam liber in interiorul Directiei Stiri in care am lucrat si pana acum si sa putem sa ne facem cu adevarat meseria, fara sa ne mai fie rusine de ceea ce se vede pe micul ecran", se arata in scrisoarea semnata de Anca Lazarescu, Raluca Lutan, Marius Zamfir, Ioana Dumitrescu si Anamaria Panait.

Jurnalistii au mai aratat ca in seara zilei de 30 noiembrie, sumarul jurnalului a fost schimbat de trei ori in treizeci de minute, "in functie de telefoanele pe care le primeau sefii". Motivul balbaielii tinea de intrarea lui Traian Basescu in direct.

Ulterior, ziaristii s-au intalnit cu presedintele Consiliului National al Audiovizualului (CNA) Ralu Filip, care a propus o serie de modificari la legea de functionare a TVR, astfel incat sa fie inlaturata posibilitatea implicarii politicului in activitatea jurnalistilor.

Federatia Sindicatelor Unite din Televiziune si Radio a declarat pe 13 decembrie ca "in calitate de partener social al Administratiei SRTV este impotriva cenzurii, dar ca aceasta trebuie dovedita permanent si nu conjunctural".

Ana DINESCU

Ziua - 6 ianuarie 2005


















81 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă