Jurnalisti anti-Bush, concediati de la CBS

de     Evenimentul Zilei
Miercuri, 12 ianuarie 2005, 0:00


Patru jurnalisti angajati la departamentul de stiri al televiziunii americane CBS au fost concediati, la inceputul saptaminii, dupa ce o ancheta interna a aratat ca numai “zelul miop” a facut ca echipa condusa de Dan Rather, vedeta postului, sa duca pina la capat un reportaj incorect care avea ca subiect stagiul militar al lui George W. Bush.
Pe 8 septembrie anul trecut, in emisiunea “60 Minutes II” a canalului CBS, Dan Rather a prezentat un reportaj conform caruia George W. Bush ar fi beneficiat de un tratament special in timpul stagiului efectuat in cadrul aviatiei statului Texas.
Dupa aparitia primelor acuzatii la adresa materialului difuzat, CBS a declansat o campanie vehementa de aparare, fara sa aduca insa argumente concludente in privinta problemei de fond. Totusi, a fost intrunita o comisie de ancheta interna, in urma careia s-a demonstrat faptul ca documentele detinute de CBS nu erau suficiente pentru a stabili autenticitatea informatiilor difuzate pe post.
Raportul comisiei, formata dintr-o echipa condusa de fostul procuror general Dick Thornburgh si de Louis Boccardi, fost director al Associated Press, a acuzat reportajul de “deficiente jurnalistice fundamentale”, dar a exclus posibilitatea ca acesta sa fi fost facut din ratiuni politice, considerindu-se ca dorinta realizatorilor a fost de a difuza stirea, la prima vedere credibila, inaintea

celorlalte televiziuni. “Materialul nu era gata, dar l-au difuzat”, a declarat Louis Boccardi.

Principala vinovata, producatoarea

Reportajul lui Dan Rather prezenta patru documente personale apartinind unui fost comandant al lui George W. Bush (care avea atunci gradul de locotenent), din care reiesea ca actualul presedinte al SUA nu ar fi indeplinit standardele de evaluare ale Garzii Nationale, dar a fost primit ca urmare a unor presiuni politice.

Raportul comisiei interne de ancheta precizeaza insa ca Dan Rather si producatoarea sa, Mary Mapes, nu au verificat suficient documentele, nu au probat autenticitatea lor si, in plus, au difuzat pe post afirmatia falsa ca documentele ar fi trecut un test grafologic.

Ancheta nu a concluzionat insa ca documentele ar fi fost false si, in afara unei convorbiri telefonice dintre Mapes si echipa de campanie a lui John Kerry, nu a fost dovedita vreo implicare politica a realizatorilor.

Raportul a aratat ca principalul vinovat este producatoarea Mary Mapes, care nu si-a informat superiorii ca sursa ei era un fost membru al Garzii Nationale, care fusese implicat in mai multe actiuni anti-Bush.

Dan Rather, prezentatorul-vedeta al CBS, nu a fost considerat vinovat, raportul concluzionind ca el a cerut ca materialul sa fie verificat cu atentie, dar, din cauza programului incarcat, s-a bazat pe asigurarile producatoarei.

“Principala sa vina a fost ca a avut incredere in cineva care cu siguranta l-a indus in eroare”, a declarat Leslie Moonves, copresedintele companiei proprietare a CBS, Viacom. Acesta a anuntat ca Dan Rather nu va fi sanctionat in nici un fel pentru ca si-a anuntat deja retragerea pentru data de 9 martie.

In schimb, Mary Mapes a fost concediata, iar alti trei editori coordonatori implicati in aprobarea materialului au fost invitati sa demisioneze. Intr-o declaratie data luni, Mapes a sustinut ca sefii ei au fost la curent cu toate detaliile de pregatire a reportajului si ca ea este in continuare convinsa de acuratetea documentelor prezentate. Dan Rather nu a facut nici un comentariu.

Directorul CBS, Andrew Hayword, isi va pastra si el postul.

Casa Alba apreciaza masurile

Copresedintele Viacom, Leslie Moonves, a stabilit ca in regulamentul de ordine interioara al canalului CBS va fi adoptat un sistem minutios de verificare a documentelor si probelor intr-o ancheta, pentru a preveni repetarea unei asemenea situatii.

Un purtator de cuvint al Casei Albe a declarat ca institutia prezidentiala apreciaza faptul ca postul CBS a luat masurile impuse de situatia creata, manifestindu-si speranta ca vor fi impiedicate astfel de incidente pe viitor.

Pe de alta parte, mai multe personalitati pro-Bush s-au aratat nemultumite de faptul ca raportul nu s-a pronuntat in privinta implicarii politice a echipei care a pregatit reportajul. “Au vrut ca stirea sa fie adevarata si au difuzat-o ca si cum ar fi fost, pentru ca aveau ceva cu Bush”, a afirmat un analist conservator.



















48 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi