Nominalizat la « Golden Palm » CANNES 2004 si cu 4 nominalizari la « Globul de Aur» 2005, filmul Eu, Peter Sellers vine pe ecranele din Romania in 28 ianuarie 2005. Filmul in regia lui Staphen Hopkins si avand in rolurile principale pe Geoffrey Rush, Charlize Theron va rula la cinema Holywood Multiplex si Studio.

Sinopsis:

„EU, PETER SELLERS” rememorează aventurosul periplu al actorului britanic, care a debutat ca prezentator de radio la BBC pentru a se afirma in cele din urmă drept unul dintre cei mai inzestraţi cineaşti din lume.

Impins de la spate de o mamă băgăcioasă, Sellers s-a luptat din greu pentru a stabili o relaţie armonioasă intre personalitatea sa labilă, femei şi statutul de vedetă. Se poate spune că intotdeauna i-a lipsit increderea in sine, in ciuda celor catorva căsnicii, a laudelor din partea criticii de specialitate şi a succeselor profesionale.

„EU, PETER SELLERS” dezvăluie neliniştile secrete care l-au făcut pe acest actor talentat, de o carismă inegalabilă, să exclame „Urăsc tot ceea ce fac”, dar in acelaşi timp ne face să ne-aducem aminte de geniul său comic, apreciat in intreaga lume, de faptul că poate fi definit drept un adevărat punct de reper al culturii mondiale.

„EU, PETER SELLERS” reprezintă o privire de ansamblu asupra vieţii unuia dintre cei mai prolifici şi mai dăruiţi actori de comedie, al cărui talent fascinant pentru mimă şi a cărui inventivitate l-au transformat intr-o vedetă de prim rang.

Stephen Hopkins regizează acest spectacol de excepţie in care rolul principal este deţinut de Geoffrey Rush, laureat al Premiilor Academiei; filmul fiind o călătorie caleidoscopică, o introspecţie inovatoare in viaţa lui Sellers, care evidenţiază geniul comic al actorului, dar şi neliniştile sale sufleteşti.

Filmul foloseşte drept motiv central excepţionala abilitate a lui Sellers de a adopta multiple personalităţi, incercand astfel să explice labilitatea psihică de care insuşi actorul dădea dovadă.

Măştile comice pe care şi le asumă Sellers servesc drept ferestre către viaţa sa internă, iar neincetatele transformări prin care trece nu fac decat să dezvăluie o neostoită sete de afecţiune, dar şi o fiinţă interiorizată, care nu reuşeşte mereu să-şi arate adevăratele sentimente.

Suntem in anul 1957, la Londra, iar publicul care ascultă mereu Radio BBC este fascinat de creaţiile trăznite ale celor de la „The Goons”, o trupă care a reuşit să revoluţioneze genul comic, dovedind un extraordinar simţ al absurdului.

Unul dintre geniile care se află in spatele succesului repurtat de grup este Peter Sellers (Geoffrey Rush), un actor frustrat care aşteaptă cu nerăbdare să se afirme in lumea filmului.

Impins de la spate de Peg (Miriam Murgoyles) o mamă extrem de posesivă, care incearcă să-i manipuleze intreaga viaţă, Peter se implică trup şi suflet in cariera sa şi reuşeşte să obţină primul său rol intr-un film, care-i aduce Premiul Academiei Britanice.

Sellers a reuşit, şi in cele din urmă este distribuit intr-un film de succes alături de diva cinematografiei italiene, Sophia Loren (Sonia Aquino), de care se indrăgosteşte cu disperare; din păcate, actriţa are o căsnicie fericită şi il respinge pe Sellers.

Dragostea sa neimpărtăşită pentru Loren provoacă o ruptură in mariajul cu Anne (Emily Watson), iar cand aceasta realizează că atat ea cat şi copiii ei nu sunt decat o cantitate dispensabilă, se aruncă in braţele altui bărbat.

Confruntandu-se cu depresia şi cu singurătatea, Sellers ii cere sfatul lui Maurice Woodruff (Stephen Fry), astrologul vedetelor. Acesta nu numai că-i prezice o serie de aventuri cu femei superbe, dar ii mai şi atrage atenţia asupra unor proiecte cinematografice, fiind mituit in secret de către marile studiouri care şi-l disputau pe Sellers.

Celebrul regizor Blake Edwards (John Lithgow) vrea ca Sellers să joace un rol secundar in „Pantera Roz”, film a cărei vedetă este David Niven. Dar excepţionala interpretare a lui Sellers in rolul inspectorului Clouseau il face pe regizor să se răzgandească.

In ciuda succesului enorm de care se bucură pelicula şi a aprecierilor din partea criticilor, Sellers va uri toată viaţa acest rol.

Sellers este profund indurerat atunci cand află că tatăl său (Peter Vaughan) a fost internat intr-un spital şi va muri in curand, dar adevărata dramă este că mama sa l-a anunţat in ultimul moment, presupunand că „este prea ocupat cu cariera sa”.

Regizorul Stanley Kubrick (Stanley Tucci) il convinge pe Sellers să accepte rolul principal din „Dr. Strangelove”, film care-i va aduce prima nominalizare la Premiile Academiei.

Atunci cand ratează Oscarul, apelează din nou la Maurice, care incearcă să-l determine să apară in cea de-a doua parte a „Panterei Roz”, motivand că nu-şi va găsi fericirea decat alături de cineva ale cărui iniţiale sunt „B.E.” (regizorul Blake Edwards).

Cand Sellers află că superba actriţă suedeză Britt Ekland (Charlize Theron) soseşte in Londra, crede că aceasta este implinea profeţiilor lui Maurice, şi incearcă cu disperare s-o cucerească. După doar trei săptămani, cei doi se căsătoresc.

La cateva săptămani după nuntă, Sellers suferă un stop cardiac care-i este aproape fatal. Hotărat să-şi găsească fericirea alături de Britt şi să devină o vedetă in adevăratul sens al cuvantului, Sellers se decide să abandoneze personajele trăznite şi să devină un actor serios.

Va juca un rol asemănător lui James Bond in „Casino Royale”, dar care se va dovedi un fiasco total.

Sellers fuge la spital cu Britt, care urmează să nască primul copil al cuplului, o tranteşte fără mari menajamente intr-un scaun cu rotile şi o dă pe mana asistentelor. Calităţile sale parentale vor fi puse din nou la incercare in timp ce filmează „After the Fox”, cand o dă pe Britt afară din platou din cauza copilului care plangea.

La moartea lui Peg, Sellers işi va vărsa nervii pe Britt, care in urma unei certe de proporţii va lua copilul şi va pleca, lăsandu-l să se confrunte cu depresiile si neliniştile legate de viitorul carierei sale.

Blake Edwards ii oferă lui Sellers ocazia de a apărea in cea de-a doua parte a „Panterei roz”, iar el acceptă ca urmare a unei şedinţe de spiritism in care Maurice il ajută să comunice cu Peg. Filmul este un succes, dar in stilu-i caracteristic, plin de sarcasm, Sellers il umileşte pe Edwards chiar in timpul premierei.

Se retrage la o cabană in Elveţia, unde va incerca să retrăiască amintiri legate de trecutul său personal şi profesional.

Incercand cu disperare să ia totul de la inceput, Sellers dă foc celor mai de preţ bunuri ale sale, intr-un act purificator. Obsedat de cartea „Being There”, pe care vrea cu orice preţ s-o transforme intr-un film, reuşeşte in cele din urmă să ducă la bun sfarşit acest proiect.

Intreaga sa viaţă interioară se cristalizează in rolul lui Chance the Gardener, care-i va aduce incă o nominalizare la Oscar.

Blake Edwards il convinge pe Sellers să se intalnească cu el la un restaurant in Elveţia pentru a discuta o eventuală re-editare a succesului repurtat cu „Pantera Roz”. Cand regizorul il vede pe Sellers intr-o stare aproape hipnotică, sprijinit de un felinar acoperit de zăpadă, işi dă seama că proiectul său nu se va realiza niciodată.

In rolurile principale pot fi văzuţi Geoffrey Rush, Charlize Theron, John Lithgow, Miriam Margoyles, Stephen Fry, Stanley Tucci şi Emily Watson. In film mai poate fi văzută Sonia Aquino. Peter Levy, A.S.C., ASC este regizor de imagine, iar John Smith este editor. Muzica ii aparţine lui Richard Hartley. Nina Gold s-a ocupat de casting.

Freddy DeMann, George Faber, Charles Pattinson, David M. Thompson sunt producători executivi. Filmul este produs de Simon Bosanquet, iar regia ii aparţine lui Stephen Hopkins, după un scenariu semnat de Christopher Markus şi Stephen McFeely.

Despre productie si distributie:

Peter Sellers a fost recunoscut dinototdeauna drept unul dintre cei mai mari actori de comedie.

S-a născut in 1925 intr-o familie britanică, părinţii săi fiind actori de vodevil; şi-a petrecut tinereţea mai mult singur, in timp ce ai săi erau in turnee. Incă din adolescenţă, Sellers a intrat n armată, luptand in cel de-al doilea Război Mondial.

Cu această ocazie i-a intalnit pe Spike Milligan, Harry Secombe şi Michael Bentine, viitorii săi parteneri la programul radiofonic BBC „The Goon Show”, care l-a adus pe Sellers in atenţia marelui public. Sellers a jucat in peste 70 de filme, a fost de trei ori nominalizat la Premiile Academiei şi a fost numit CBE de către Regină.

A murit in 1980, la varsta de 54 de ani, ca urmare a unui stop cardiac.

Incercand să transpună viaţa acestui mare actor pe ecran, producătorii peliculei „EU, PETER SELLERS” s-au sprijinit pe numeroase tipuri de surse, printre care se numără o serie de cărţi, interviuri, documentare şi casete puse la dispoziţie de familia lui Sellers.

Toţi cei implicaţi in realizarea acestui proiect ştiau destul de multe despre Sellers in calitatea sa de persoana publică, despre filmele, mariajele şi personajele interpretate de el, dar s-a dovedit că erau puţini cei care aveau o imagine precisă despre viaţa personală a actorului, despre omul aflat in spatele măştilor.

Producătorul executiv Freddy DeMann a fost un fan al lui Sellers incă din adolescenţă, urmărind fiecare film al actorului şi simţindu-se fascinat de flerul comic ala acestuia.

După ce a citit recenzia unei cărţi despre Peter Sellers, scrisă de Roger Lewis, DeMann a avut revelaţia faptului că poate exista o latura complet necunoscută a acestui om, una intunecoasă, sumbră şi poate nebunească.

Referinţele la accesele neaşteptate de cruzime ale lui Sellers, la ideile fixe, nevrozele şi comportamentul destructiv din punct de vedere profesional al actorului, prezentate insă cu un anumit simţ comic, i-au dat lui DeMann ideea pentru film, cumpărand imediat drepturile pentru carte.

Mulţumită aportului creativ al scenariştilor Christopher Markus şi Stephen McFeely, povestea a prins contur iar filmările erau pe punctul de a incepe; mai lipsea doar ca producătorii să găsească actorul perfect pentru rolul principal, dar şi un regizor pe măsură.

Stephen Hopkins, un mare admirator al lui Sellers, se bucură de reputaţia unui regizor plin de imaginaţie, extrem de stilat, avand toate calităţile pe care cei de la HBO le căutau pentru a transpune povestea intr-un registru deosebit, aparte de toate incercările precedente.

„Am abordat intreaga poveste”, explică Hopkins, „ca fiind un film scris de Peter Sellers despre Peter Sellers……acesta prezentandu-şi viaţa aşa cum a fost ea in realitate.

Incercand să explice acest comportament bizar, distructiv, lipsa de orice preţuire personală, ii permitem lui Geoffrey nu numai să abordeze numeroasele personaje interpretate de Sellers de-a lungul carierei sale, ci şi să dea viaţă faţetelor multiple care caracterizează personalitatea acestui actor complex.

Prin intermediul acestora, putem examina intregul ansamblu psihologic, putem găsi o explicaţie plauzibilă acţiunilor sale…..lucru pe care Sellers n-a reuşit să-l facă pentru sine.”

Atunci cand proiectul a fost anunţat, el s-a bucurat de un interes deosebit din partea actorilor americani şi britanici. Ca şi producătorii, Hopkins nu căuta doar o asemănare fotografică cu personajul autentic, ci mai degrabă actori de excepţie care să deţină esenţa figurilor pe care urmau să le interpreteze.

„Geoffrey Rush a fost prima mea opţiune’, spune Hopkins. Ştiind că actorul a refuzat iniţial acest rol atunci cand i-a fost oferit de un alt regizor, Hopkins şi-a incercat totuşi norocul.

I-a scris lui Rush un mesaj foarte lung, şi i-a trimis poze cu Sellers in diverse roluri şi in diverse momente ale existenţei sale, sperand să-i trezească interesul lui Geoffrey, ceea ce a şi reuşit!

Chiar dacă scenariul i s-a părut a fi genial şi extrem de original, Rush recunoaşte că a fost pus pe ganduri de complexitatea acestui rol, motiv pentru care a şi refuzat prima oară.

„Este vorba despre insăşi natura scenariului şi eforturile care i se cer unui actor aflat in ingrata situaţie de a-l interpreta pe insuşi Peter Sellers”, explică Rush. „Prezint existenţa unui om, dar in acelaşi timp o reflecţie profundă despre Anglia anilor `50 şi felul in care aceasta a evoluat. A fost un om al vremurilor sale.

Cand a atins apogeul carierei sale, in anii `70, a fost cumva molipsit de intreaga nebunie a acelei perioade, iar filmul nostru sondează o minte creativă, dar in acelaşi timp extrem de chinuită.”

„Geoffrey are talentul de a interpreta personaje excentrice, total atipice pentru viaţa de zi cu zi”, continuă Hopkins, „care au in acelaşi timp o anumită notă malefică, periculoasă. Dar le interpretează cu un asemenea stil, farmec şi compasiune incat sfarşeşti prin a-i inţelege pe aceşti oameni.

Are un fel aparte de a inţelege dramaturgia – ceea ce-l apropie mult de Sellers, au amandoi talentul de a putea alege direcţia pe care vor s-o imprime personajului”.

A doua alegere care a funcţionat de minune a fost cea a lui Emily Watson, in rolul lui Anne, prima soţie a lui Sellers. Rush a rugat-o personal pe Watson să accepte acest rol, după ce au colaborat de minune la un proiect anterior.

„Am cedat”, spune Watson, „şi am fost fascinată de ideea de a lucra din nou cu Geoffrey, dar şi de scenariu, de aspectele sale sumbre şi josnice, dar in acelaşi timp profund umane.”

Crescută in Africa de Sud, Theron era familiarizată cu numele lui Peter Sellers şi cu cateva dintre filmele acestuia, dar nu ştia nimic despre viaţa personală a actorului sau despre relaţia acestuia cu Britt Eckland, pe care o interpretează in film.

„Nu prea primeam reviste mondene acolo unde am crescut eu, aşa că tot ceea ce am aflat despre ea şi despre cei cinci ani petrecui impreună a fost nou pentru mine”. Theron a fost in mod special impresionat de interpretarea lui Sellers din „Being There”.

„Era ca un magnet, pur şi simplu nu-ţi puteai lua ochii de la el, indiferent dacă era vorba despre o dramă sau o comedie. A fost cu adevărat un actor de excepţie”.

După ce a regizat trei dintre filmele acestuia, ideea de a-l distribui pe Stanley Tucci in rolul lui Stanley Kubrick reprezenta opţiunea cea mai evidentă; Kubrick a lucrat cu Sellers la „Dr. Strangelove” şi „Lolita”. „Indiscutabil, Stanley Kubrick este unul dintre cei mai mari regizori ai tuturor timpurilor”, spune Tucci.

„A avut două colaborări cu Sellers şi a fost unul dintre puţinii tipi de care acesta nu şi-a bătut joc, deoarece il respecta cu adevărat şi in acelaşi timp se temea de intelectul excepţional al lui Kubrick”.

„Nu pot să-mi aduc aminte de vreo perioadă in care să nu fi fost conştient de prezenţa lui Peter Sellers”, spune Stephen Fry, care il interpretează pe Maurice Woodruff, medium-ul la care apelează Sellers. „A fost dintodeauna unul dintre eroii mei, un actor cu adevărat excepţional”.

In ciuda loialităţii lui Fry şi a reticenţei sale iniţiale de a se implica intr-un proiect care explorează părţile intunecate ale actorului, in cele din urmă şi-a dat seama că filmul este „o relatare plină de compasiune, de simpatie, chiar dacă nu trece nimic sub tăcere”.

Geoffrey Rush l-a descoperit pe Sellers la mijlocul anilor `70, cand a văzut „Intoarcerea Panterei Roz” in timp ce studia la o şcoală franceză mima şi arta mişcării dramatice.

Rolul lui Peter Sellers i-a cerut lui Geoffrey Rush să treacă prin nişte schimbări destul de importante.

Serioasele transformări fizice s-au bazat pe ore intregi de machiaj, care n-au fost egalate decat de alte ore de studiu al inflexiunilor vocii şi al dicţiei, care aveau ca scop nu doar reeditarea vocii lui Sellers, ci şi cele ale numeroaselor sale personaje. In ansamblu, Rush creează aproximativ 40 de voci diferite pe parcursul intregului film.

Pentru a se pregăti in vederea acestei provocări de zile mari, s-a antrenat luni de zile cu logopedul Barbara Berkery, cu care a mai lucrat la „Shakespeare in Love” şi „Piraţii din Caraibe”.

Concentrandu-se pe caracteristicile vocale necesare unui rol atat de complex precum cel al lui Peter Sellers, Berkery a impărţit vocile in 5 grupe: „Vocile Sellers” – influenţate de nenumăratele ore petrecute de actor in music-halluri sau teatre in aer liber, ascultandu-şi părinţii sau alţi interpreţi care foloseau rezonanţele nazale şi o

dicţie impecabilă pentru a propaga sunetul; „Vocile The Goons” – Rush a petrecut mult timp ascultand casete cu „The Goons Show”, subliniind prin transcriere fonetică zgomotele bizare produse de personajele lui Sellers; „Personajele din film” – majoritatea personajelor lui Sellers au fost create cu ajutorul unei palete uimitoare de accente, dialecte şi inflexiuni vocale;

„Personajele din viaţa lui Sellers” – in secvenţe-cheie ale filmului personajul lui Geoffrey Rush imprumută ceva din caracteristicile celorlalte [personaje, ele insăşi bazate pe oamenii care au influenţat intr-un fel sau altul viaţa actorului. Sellers ar fi mandru să-l vadă pe Rush depunand un asemenea efort pentru un singur film.

Peter Sellers a mărturisit odată: „Transpunerea mea ca personaj pe marile ecrane ar fi probabil una dintre cele mai plictisitoare experienţe cu putinţă”.

„EU, PETER SELLERS” speră să dovedească că această afirmaţie este greşită.

Stephen Hopkins (Regizor)

Stephen Hopkins s-a născut in Jamaica şi a fost crescut in Anglia. Si-a inceput cariera ca artist plastic, fiind responsabil cu realizarea unei reviste de benzi desenate, iar mai apoi a fost Production Designer pentru numeroase reclame şi videoclipuri. In continuare, a regizat videoclipuri, reclame şi piese de teatru in America, Australia şi Europa.

Debutul cinematografic al lui Hopkins este reprezentat de filmul „Dangerous Games”. Ulterior, a regizat „Coşmar pe Strada Elm 5: Copilul din vis”, „Predator 2”, cu Danny Glover şi Bill Paxton in rolurile principale; „Judgment Night”, cu Cuba Gooding Jr.

şi Stephen Dorff; „Blown Away” cu Jeff Bridges şi Tommy Lee Jones; „The Ghost and The Darkness”, avandu-i pe Val Kilmer şi Michael Douglas in rolurile principale, şi „Lost in Space”, in care pot fi văzuţi Garry Oldman şi William Hurt.

A mai regizat trei episoade din serialul HBO „Sub Pămant S.R.L.” – dintre care două au fost nominalizate la Premiile CableAce – şi a mai scris şi regizat un scurt-metraj pentru celebra colecţie britanică „Tube Tales”, care a debutat la Cannes in 1999.

A regizat şi produs „Under Suspicion”, cu Gene Hackman şi Morgan Freeman in rolurile principale, care a deschis festivalul de la Cannes in 2000. In primăvara lui 2001, Hopkins a regizat primul său episod-pilot dintr-un serial de televiziune, intitulat „24”, pentru Image Entertainment şi Fox Broadcasting Co.

Pilotul s-a bucurat de o continuare iar Stephen a fost atat regizor cat şi producător executiv pentru prima serie.

In 2001, Hopkins a fost nominalizat la Globul de Aur pentru Cel Mai Bun Serial Dramatic şi a caştigat un Premiu DGA pentru Cel Mai Bun Regizor, mulţumită episodului-pilot al serialului „24”.

In Iulie 2002 a mai fost nominalizat de două ori la Premiile Emmy, o dată in calitate de regizor şi a doua oară in calitate de producător al serialului „24”, care s-a bucurat de un incredibil succes la nivel mondial şi se află acum la cel de-al patrulea sezon.

De curand, a terminat filmările la un alt serial extrem de apreciat de critici, intitulat „Traffic”, pe care l-a regizat şi produs pentru USA Films.

Geoffrey Rush (Peter Sellers) a caştigat cu „Shine” premiul Academiei pentru Cel Mai Bun Actor, dar şi un Glob de Aur şi numeroase premii din partea Screen Actors Guild, Australian Film Institute, BAFTA, New York Critics Circle, Los Angeles Film Critics Association, Boston Society of Film Critics, Broadcsat Film Critics Association, Film Critics Circle of Australia şi London

Critics Circle. Printre celelalte premii obţinute de el se numără unul acordat de BAFTA pentru Cel mai bun Actor intr-un Rol Secundar („Shakespeare in Love”). A mai fost nominalizat şi la Oscar pentru acest rol. Printre cele mai recente filme ale sale se numără „Piraţii din Caraibe” şi „Intolerable Cruelty”.

Nu trebuie uitate „The Banger Sisters”, „Swimming Upstream”, „Frida”, „Lantana”, „Omul nostru din Panama”, „Elizabeth”, „Marchizul de Sade” (pentru care a fost nominalizat la Oscar in calitate de Cel Mai Bun Actor), „House on Haunted Hill”, „Mystery Men”, „Les Miserables”, „A Little Bit of Soul”, „Twelfth Night” şi „The Kelly Gang”.

Charlize Theron (Britt Eckland) a obţinut un Oscar şi un Glob de Aur pentru interpretarea ei din „Monstrul”, ca şi un premiu SAG, un independent Spirit, un premiu din partea National Society of Film Critics, precum şi numeroase alte distincţii.

Printre celelalte filme ale sale se numără „Jaf in stil italian”, „Waking Up in Reno”, „Blestemul Scorpionului de Jad”, „Idilă de noiembrie”, „The Yards”, „Reindeer Games”, „Bărbaţi de onoare”, „The Legend of Bagger Vance”, „Soţia Astronautului”, „Legile Pămantului”, „Mighty Joe Young”, „Celebrity”, „Avocatul diavolului”, ‚Trial and Error” şi „Head in the

Clouds”.

Emily Watson (Anne Sellers) , care a jucat in „Punch-Drunk Love”, a primit un premiu al Aacdemiei şi a fost nominalizată la Globul de Aur pentru „Hilary and Jackie”.

A debutat pe marile ecrane cu ‚Breaking the Waves”, care i-a adus un premiu al New York Critics Circle in calitate de Cea Mai Bună Actriţă, dar şi numeroase distincţii din partea London Films Critics Circle. Impreună cu partenerii săi din „Gosford Park” a obţinut un Premiu SAG pentru cea mai bună distribuţie intr-un film artistic.

Printre celelalte filme ale lui Watson se numără „Dragonul Roşu”, „Apărarea Lujin”, „Angela’s Ashes”, „Trixie”, „The Boxer”, „Metroland”, „The Cradle Will Rock” şi „A Way Through the Woods”. Pe scenă a apărut in piese precum „The Three Sisters”, „The Children’s Hour”, „The Taming of the Shrew”, „All’s Well that Ends Well” şi „The Changeling”.