Pentru apropiata integrare in UE vor trebui facute investitii mari in infrastructura feroviara incepind din 2005. Numai modernizarea Coridorului IV va costa 2,2 miliarde de euro. In prezent, doar 75% din retea este profitabila.

„In urma unei evaluari a infrastructurii feroviare facute in 2004, a rezultat ca doar 75% din lungimea caii ferate romanesti este utilizata pentru 98% din transportul de marfuri si pentru 92% din transportul de calatori“, ne-a spus Vasile Olievschi, directorul general al Directiei Generale Transport Feroviar din cadrul Ministerului Transporturilor.

Traficul de 2% din transportul de marfuri, alaturi de 8% trafic de calatori, reprezinta prea putin pentru ca acele rute, adica restul de 25% din lungimea liniilor ferate, sa fie profitabile. „Solutia cea mai comoda ar fi sa le inchidem, dar nu este chiar asa. Pe acele rute lumea circula pentru a se duce la munca sau unde o mai avea treaba, nu pot fi izolate acele sate“, a precizat Olievschi.

Linii ferate la bursa

Guvernul este dispus, ca masura sociala, sa scoata la licitatie aceste rute prin Bursa Romana de Marfuri (BRM), pentru a fi inchiriate de operatori privati. „Cu chirii incurajatoare, vor fi inchiriate liniile ferate, materialul rulant (trenurile), chiar si garile, pentru ca aceste rute sa nu fie scoase din uz“, ne-a mai spus Olievschi.

La rindul lor, cei care inchiriaza aceste rute vor lua chirie de la ceilalti operatori, dar nu mai mult decit plateau inainte. „Investitorul trebuie sa aiba oarece facilitati ca sa il atragem sa inchirieze, ca investeste si el un ban“, a adaugat Olievschi. Anul trecut au fost scoase la licitatie prin BRM 3.000 de kilometri de linie ferata. „Au fost inchiriati numai 1.

400 de kilometri de linie ferata“, a precizat directorul Transportului feroviar. Pentru restul de linii neinchiriate, ministerul va anunta in februarie licitatiile. „Fata de anul trecut, cadrul juridic a fost imbunatatit, aceste sectii care vor trece la privati vor beneficia de subventii de la stat“, a mai spus Olievschi.

Preturile pentru inchirierea infrastructurii feroviare sint de 2,4 euro/tren/kilometru pentru transport calatori si de 3,6 euro pentru transport de marfuri. In Europa, costurile ajung pina la 11 euro/ tren/kilometru.

„2004 a insemnat pentru CFR un an in care s-a obtinut un echilibru financiar, ba chiar un profit nesemnificativ fata de 2002-2003, cind s-a mers in pierdere“, a adaugat directorul Transportului feroviar.

Modernizarea Coridorului IV - 2,2 miliarde de euro

„Indeplinim conditiile impuse de Uniunea Europeana si trebuie sa cream conditiile pentru angajamentele asumate in domeniul transporturilor feroviare“, a mentionat Olievschi.

In vederea imbunatatirii calitatii infrastructurii feroviare, Romania trebuie sa modernizeze si Coridorul IV, acesta insemnind calea ferata Curtici-Brasov-Bucuresti-Constanta, astfel incit pe aici sa circule trenuri cu viteze de pina la 160 de kilometri pe ora. Modernizata va trebui sa fie si portiunea de cale ferata Bucuresti-Fetesti si Fetesti-Constanta.

„Pretul unui kilometru de cale ferata modernizata se ridica la 2,5 milioane de euro si sint in jur de 880 de kilometri“, a precizat Olievschi. Intreaga modernizare ar costa 2,2 miliarde de euro. Modernizarea coridorului va debuta anul acesta si va trebui sa fie gata pina in anul 2008. Pentru integrarea din 2007, operatorii de pe caile ferate trebuie pregatiti pentru competitia ce se va crea.

„Trebuie sa ne gindim cum vor rezista operatorii nostri sa nu piarda piata. Mai mult, sa cistige si alte piete din Europa“, a spus Olievschi. Directorul Transportului feroviar s-a aratat optimist in ceea ce priveste competitia cu operatorii europeni, mentionind ca operatorii romani de pe caile ferate se vor descurca.

Miza mare ar fi ca mari companii feroviare din Europa sa aleaga tara Romania ca tara de tranzit. „Interesul nostru este sa avem preturi cit mai mici, pentru ca operatorii straini sa aleaga ca tranzit tara noastra“, a precizat Olievschi. „Prin infrastructura buna si cu preturi atragatoare, avem toate sansele“, a adaugat Olievschi.

42 de gari occidentale

Este luata in calcul modernizarea a 42 de gari din marile orase din tara. „Pentru 5 gari s-au luat bani de la BERD, 24 de milioane de euro, iar pentru celelalte 37 a fost facut un imprumut comercial garantat de Guvern de 60 de milioane de euro“, a mai spus Olievschi, adaugind ca banii nu sint suficienti pentru modernizarea tuturor garilor.

„Lucrul efectiv a fost inceput la 16 gari, celelalte aflindu-se in discutii, in semnari de contracte“, a conchis Olievschi.

36 de operatori privati pe calea ferata

In prezent, pe caile ferate romane isi desfasoara activitatea 26 de operatori privati in domeniul transporturilor de marfa si 9 operatori in transport de persoane, ne-a spus directorul general al Transportului feroviar, Vasile Olievschi. Sectii neinteroperabile functioneaza in judetele Ilfov, Brasov, Prahova, Maramures, Timis si Cluj.

Inchirierea sectiilor de circulatie din infrastructura feroviara neinteroperabila se organizeaza de CFR prin licitatie, pe baza unui caiet de sarcini intocmit pentru fiecare sectie sau grup de sectii de circulatie ce se oferteaza impreuna.

Caietul de sarcini pentru fiecare contract de inchiriere va contine, printre altele, cerintele privind asigurarea functionarii infrastructurii feroviare, necesarul de operatiuni de intretinere si reparatii ale infrastructurii feroviare.