Producatorii de cafea se bat pentru fiecare boaba vinduta

de Alina Stanciu     Cotidianul
Sâmbătă, 15 ianuarie 2005, 0:00


Competitia de pe piata cafelei este foarte mare. Cele patru mari companii din industrie se vor lupta anul acesta pentru suprematie prin campanii de marketing indelung gindite si prin preturi din ce in ce mai competitive. Se asteapta ieftiniri de 4-5%.

Anul care tocmai a inceput se anunta destul de agitat pentru marile companii din industria cafelei. Spre exemplu, Kraft Foods si Nestle preconizeaza campanii puternice pentru promovarea produselor lor. Au si de ce, intrucit piata cafelei din Romania este destul de aglomerata. Si nu neaparat din cauza numarului foarte mare al actorilor, ci mai degraba datorita puterii lor.

Mai concret, aceasta piata este impartita intre 4 mari companii producatoare. Kraft Foods, Nestle, Alka Co si Elite detin impreuna peste 90% din marcile oficiale existente pe piata autohtona. Kraft Foods Romania, filiala a Kraft Foods Inc. - cea de-a doua mare companie din lume in domeniul produselor alimentare - comercializeaza pe piata autohtona marcile Jacobs si Nova Brasilia.

Nestle este, de asemenea, prezenta in Romania cu produsele Nescafe in cele 4 forme ale sale - Brasero, Classic, Gold si „3 in 1”, iar Elite este producatoarea marcilor Elite, Selected, After Dinner, Fort.
Imaginatie pusa in slujba profitului

Kraft Foods, compania care se plaseaza pe locul al doilea pe piata de profil, pregateste campanii puternice pentru promovarea marcilor sale. Investitiile in promovare vor fi „importante”, iar campania va fi preponderent directa.

„Campaniile de promovare directa la consumator sau de publicitate au un rol important, deoarece creeaza o legatura intre consumator si marca, comunicind totodata beneficiile pe care marca sau produsul le aduc acestuia”, ne-a spus Doina Cavache, Corporate Affairs Manager in cadrul companiei. De asemenea, Kraft va merge in continuare pe inovatie.

„In fiecare moment sint in lucru mai multe concepte de produse noi, ca o reflectare a dorintei companiei de a veni in intimpinarea cerintelor in crestere ale consumatorilor romani”, a mai afirmat Doina Cavache.

De teama concurentei, Nestle prefera momentan sa tina secret tipul campaniilor de marketing pe care le pregateste. Totusi, intentiile lor sint clare. „Dorim sa continuam si in anul 2005 sa le oferim consumatorilor din Romania noi produse si noi campanii promotionale”, ne-a spus Roxana Corha, Corporate Affairs in cadrul Nestle.

Anul trecut, Nestle a avut doua campanii promotionale de succes: „Wake up man” si „Cistiga pe loc cu Nescafe”. Desfasurata in perioada martie-mai, campania „Wake up man” a generat o crestere a vinzarilor cu 60%.
Pretul, alta strategie

de atragere a consumatorilor Modificari in piata se vor produce si ca urmare a reducerii accizelor la cafea. Astfel, Asociatia Romana a Cafelei a anuntat scaderi de preturi cu 4-5%, in urma reducerii accizei la acest produs. Cu toate acestea, doar o parte dintre producatori au anuntat clar ieftiniri.

„Kraft Foods Romania va reduce pretul cafelei in concordanta cu reducerea accizei, incepind cu luna aceasta. Asteptam in continuare reducerea de catre Guvern a accizei la cafea, pina la eliminare, in 2007, cind Romania va adera la Uniunea Europeana”, ne-au spus managerii de la Kraft. Modificari de preturi s-ar putea produce si la produsele Nescafe.

„Urmarim cu atentie tendintele pietei si ne vom corela politica de preturi supunindu-ne regulilor concurentei libere si loiale pe piata”, ne-a declarat Andreea Corha de la Nestle. De la 1 ianuarie, acciza la produsele din cafea a scazut cu 20%. Astfel, acciza pentru o tona de cafea prajita s-a redus de la 1.250 la 1.

000 de euro pe tona, la cafeaua verde acciza s-a redus de la 850 la 780 de euro pe tona, iar la cafeaua solubila acciza este de 4 euro pe kilogram, fata de 5 euro pe kilogram, cit era anul trecut. Potrivit datelor Asociatiei Romane a Cafelei, Romania a importat anul trecut 41.178 tone de cafea.
Bilantul 2004 pe piata cafelei

Anul trecut, Kraft Foods Romania a realizat vinzari cu peste 40% mai mari fata de 2003. Cea mai mare crestere a vinzarilor s-a inregistrat pe segmentul de specialitati de cafea, datorita lansarii pe piata a mixurilor „3 in 1”. Pe pozitia urmatoare se situeaza cafeaua prajita si cea macinata. Pentru anul in curs, compania se asteapta la cresteri de vinzari de peste 10%.

Nestle a vindut anul trecut cu 50% mai mult decit in 2003 si se asteapta la o tendinta ascendenta si in anul in curs.
Caracteristicile de consum

Potrivit informatiilor Asociatiei Romane a Cafelei, romanii consuma in medie 1,5 kilograme de cafea pe an, de aproximativ 5 ori mai putin decit in tarile din centrul si nordul Europei. De asemenea, conform unui studiu realizat de Daedalus Consulting, romancele consuma cafea in proportie mai mare decit barbatii (91,1% fata de 77,4%).

Pe categorii de virsta, persoanele de peste 30 de ani beau cafea in proportie mai mare decit persoanele mai tinere (90,5% fata de 76,3%). Cafeaua naturala este, de departe, cea mai consumata, 77,2% din populatie preferind acest tip de produs, in timp ce 15,1% dintre respondenti consuma nes, iar 8,7% consuma cappuccino.

Fata de 2002, se remarca un consum semnificativ mai scazut de cappuccino (13,7% in 2002, fata de 8,7% in 2004).


















1449 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version