articol preluat din Cotidianul

In urmatorii cinci ani, Romania va trebui sa cheltuiasca peste 17 miliarde de euro pentru a atinge standardele UE. Cea mai mare parte a acestei sume va fi platita de cetatenii si firmele din Romania.

Costurile aderarii, pe care romanii le vor suporta, sint de trei tipuri: costuri publice (care vor fi acoperite din bugetul de stat), costuri private (ce vor fi suportate de societatile comerciale) si costuri individuale (ce vor fi platite de fiecare cetatean roman pentru reforma sistemului de pensii, pentru reconversie profesionala, pentru alt standard de viata).

Pentru primele doua tipuri de costuri se poate face o estimare, chiar si generala, a valorii acestora, insa pentru cele individuale este imposibil de facut o apreciere.

Un buget pe un an in plus

Doar pentru primii trei ani de dupa integrare, adica pina in 2010, Romania trebuie sa contribuie cu 5,6 miliarde de euro la bugetul comunitar. La acestea se adauga cheltuielile pentru modernizarea infrastructurii si investitiile in protectia mediului.

Efortul bugetar pentru cele doua domenii se ridica la aproximativ 10-11 miliarde de euro pina in 2010, conform unor studii facute de Institutul European din Romania. Valoarea totala a acestor cheltuieli se ridica la bugetul pe anul 2004, ceea ce inseamna ca in cinci ani romanii vor plati impozite cit pentru sase.

La capitolul beneficii, Romania urmeaza sa primeasca din partea bugetului comunitar 8,9 miliarde de euro, bani care se vor duce mai ales in agricultura si dezvoltare rurala.

Cel putin 10.000 de euro de firma

Costurile private, adica cele care vor fi platite de firmele romanesti, sint cauzate de modificarea normelor romanesti de desfasurare a activitatilor economice pentru a fi compatibile cu cele europene. Aici intra investitii pentru mediu ori cheltuieli pentru a avea produse la alte standarde sau certificarea dupa alte reguli.

Aceste costuri sint mai greu de evaluat, insa ele vor depasi un miliard de dolari daca luam in calcul 100.000 de firme romanesti, din cele 200.000 care au activitate in prezent, si raportam la o investitie de minimum 10.000 de euro pe societate comerciala.

Conform studiilor, dar si propriilor estimari ale patronilor, suma de 10.000 de euro este o varianta optimista cu privire la nivelul investitiilor pentru a ajunge la standardele europene.

Costuri suplimentare cu mediul si transporturile

Ministrul Integrarii Europene, Ene Dinga, a recunoscut ca nu poate face o estimare a costurilor integrarii si ca pina in prezent nu poate prezenta o prognoza oficiala in acest sens. Ministrul de stat Adriean Videanu a spus insa ca a descoperit costuri suplimentare legate de procesul de aderare la UE. „Costurile suplimentare sint in general legate de mediu si de transport.

Sint costuri uriase, pe care mediul de afaceri inca nu le stie. Fiecare societate va trebui sa aiba, la momentul intrarii in UE, un aviz de mediu care inseamna exigente destul de mari pentru suportabilitatea mediului de afaceri din Romania”, a afirmat Videanu.

Vlad Macovei, Cristian Matache

Cat nu spun autoritatile despre aderare

preluare EurActiv

Un nou chestionar EurActiv.ro: Am intrebat cativa reprezentanti ai mediului de afaceri cum percep datoria autoritatilor de a informa populatia cu privire la efectele aderarii, mai ales in plan economic.

CE CRED REPREZENTANTII MEDIULUI DE AFACERI

Pe scurt

>> In cea mai mare parte, autoritatile au folosit subiectele legate de aderarea la UE mai ales in scop electoral, "lozincard".

>> Pur si simplu, detaliile cu privire la obligatiile asumate in diversele capitole de negociere au fost prea putin sau deloc explicate publicului.

>> Consider ca tema aderarii a fost in principal abordata din punct de vedere propagandistic si nu cu scopul de a consulta si informa mediul de afaceri sau pe cetatenii Romaniei.

>> Exista o adevarata ruptura, din punctul meu de vedere, in circuitul informational, localizata - fara doar si poate - la nivelul verigii care ar trebui sa mijloceasca procesul de adoptare a prevederilor comunitare in Romania. Evident, aceasta veriga este reprezentata de autoritati.

>> Comunicare buna (pe sectorul bancar)

>> In mod normal, ar trebui sa existe campanii de popularizare a unor aspecte ce vor influenta mediul de afaceri.