Conform primului ordin semnat de actualul ministru al Culturii si Cultelor, Mona Musca, la inceputul mandatului sau, astazi ar fi trebuit sa fie ultima zi de inscriere pentru concursul ce urma sa aiba loc pe 5 februarie a.c., in vederea ocuparii postului de director general al Teatrului National din Bucuresti.

Pana ieri se inscrisesera numai doua persoane: Virgil Tanase, scriitor controversat din cauza legaturilor sale cu securitatea, actualmente director al Centrului Cultural Roman de la Paris, post pe care se presupune ca il va pierde cat de curand, si Vasile Mentzel, fost membru al Trio Mentzel, apoi actor la Teatrul "Ion Creanga", acum pensionar.

Toate numele vehiculate in legatura cu directoratul TNB - de la Mircea Dinescu la Ion Caramitru, Vlad Radescu, Cristian Hadjiculea, Radu F. Alexandru sau Eugen Cristea fie au negat ca s-ar fi gandit la asa ceva, fie asteapta crearea unui cadru legal care sa le dea libertatea de a-si pune proiectele in aplicare.

Data fiind situatia, ministrul Culturii a semnat ieri un nou ordin prin care concursul pentru acest important post se amana.

Unul dintre motivele amanarii au fost semnalele provenind din societatea civila si mass-media, dupa cum se arata in ordin: "Analizand memoriile si sesizarile formulate pe adresa MCC, precum si numeroasele aspecte critice semnalate de presa scrisa si audiovizuala in legatura cu activitatea fostului director general al TNB; apreciind ca pentru desfasurarea in conditii de transparenta si eficienta

a concursului (...) se impune efectuarea unui control si a unui audit economico-financiar si organizational ale carui concluzii sa fie puse la dispozitia candidatilor la concurs pentru ca acestia sa cunoasca cat mai in profunzime situatia reala a institutiei, (...) MCC emite urmatorul ordin...".

Ordinul include numirea unei comisii care sa efectueze controlul administrativ si financiar, urmand ca la final sa prezinte un raport scris conducerii ministerului, precum si "propuneri de imbunatatire a acestei activitati, indeosebi din punct de vedere organizational (...)".

Din comisie fac parte functionari din MCC - Radu Podgoreanu, Oana Popescu, Roxana Balauta, Virginia Badea, Anca Constantin. Aparitia acestui nou ordin presupune schimbarea intregului calendar al concursului, care se va fixa abia dupa ce comisia isi va finaliza activitatea, durata acestui proces fiind o enigma pentru toata lumea.

Dupa cum stau lucrurile, Teatrul National din Bucuresti s-ar putea sa aiba cu adevarat un director abia din primavara, iar prezenta lui s-ar putea simti, practic, incepand cu stagiunea viitoare, pana atunci urmand sa fie finalizate proiectele incepute deja.

Chiar daca nici interimatul prelungit nu face bine unei institutii, era de presuspus ca nu va fi usor sa se gaseasca un director pentru National, atata vreme cat acest teatru ramane marcat de maniera discretionara in care a fost condus pana acum, in totala lipsa de transparenta si fara ca cineva sa dea vreodata socoteala pentru deciziile luate.

O alta problema cu care se va confrunta noul director va fi cea a trupei angajate. Statutul privilegiat al conducerii, agreate si sustinute exclusiv pe criterii politice, a trecut in ultimii ani si asupra angajatilor (care s-au si inmultit). Multi dintre acestia cred astazi ca sunt mai presus de colegii lor, dat fiind ca au salarii mai mari decat ei si majoritatea au devenit "societari".

In aceste conditii, daca dorinta de schimbare e reala, TNB ar putea deveni un proiect-pilot, model pentru celelalte institutii de spectacol din tara, o dovada ca reforma in acest domeniu e posibila. Numai asa acest teatru poate fi relansat atat administrativ, cat si din punct de vedere al creativitatii.