Uniunea Europeana a acordat companiilor din sectorul alimentar un an de zile pentru a elimina reclamele la produsele de tip fast-food (orientate catre copii) si pentru a imbunatati etichetele produselor, prin afisarea unor informatii complete, transmite BBC.

Markos Kyprianou, comisar european al sanatatii si protectiei consumatorilor, a avertizat ca daca nu se iau masuri in mod voluntar, UE va fi nevoita sa introduca acte normative in acest sens.

Intr-un interviu acordat Financial Times (FT), Kyprianou a afirmat ca masura este necesara pentru a contracara nivelul din ce in ce mai mare al obezitatii. Raspunsul initial al industriei alimentare a fost "foarte incurajator", a mai spus oficialul european. "Dar daca nu apar rezultate satisfacatoare, vom introduce acte normative", a explicat Markos Kyprianou, citat de FT.

Potrivit publicatiei, in luna martie, Kyprianou va anunta o "platforma" de la care se vor porni negocierile. Oficialul european spera sa se ajunga la o intelegere pana la sfarsitul acestui an sau cel tarziu pana la inceputul anului viitor.

In Statele Unite, companiile din sectorul alimentar au reactionat, deja, la presiuni similare, retragand de pe posturile TV sau radio anumite spoturi publicitare si modificand continutul reclamelor pentru a reduce gradul de adresare catre copii.

Oficialul european a afirmat ca, pana de curand, Europa considera obezitatea ca fiind "o problema a americanilor". "Intr-un fel radeam de americani", a afirmat Kyprianou adaugand ca obezitatea "este acum o problema europeana".

Solutia pentru rezolvarea acestei probleme sunt eforturile la nivel national si la nivelul UE de a promova un stil de viata si obiceiuri alimentare sanatoase. Kyprianou a solicitat, de asemenea, producatorilor din sectorul alimentar sa foloseasca etichete care pot fi "intelese de un consumator care nu e licentiat in chimie".

Guvernele europene, inclusiv cel al Marii Britanii, si-au exprimat temeri referitoare la sanatatea cetatenilor. Incidenta bolilor generate de obezitate, cum ar fi cele cardiace, atacurile de cord si diabetul, a crescut, in ultimul timp, generand cresterea costurilor din domeniul sanatatii si securitatii sociale.

Guvernul britanic a anuntat, luna trecuta, un pachet de finantare de trei milioane de lire sterline menit programelor de reducere a nivelului obezitatii populatiei. Aproape un sfert din populatia adulta din Marea Britanie sufera de obezitate.

Amenda usturatoare pentru companiile din industria chimica

Trei companii din industria chimica au fost amendate de Comisia Europeana (CE) cu 217 milioane de euro, pentru ca timp de doua decenii au format un cartel pe piata de profil, afectand activitatea din acest sector, transmite Financial Times.

Compania olandeza Akzo (care produce vopseluri, medicamente si substante chimice) a fost amendata cu peste 84 de milioane de euro, compania Hoechst, cu peste 74 de milioane de euro, iar Arkema, cu peste 58 de milioane de euro.

Cele trei firme sunt acuzate ca, in perioada 1984-1999, au format un

cartel pe piata acidului monocloroacetic, folosit in industria alimentara, in industria produselor de ingrijire personala si la producerea adezivilor.

Comisia Europeana a precizat ca cele trei societati au conspirat pentru a controla peste 90 la suta din piata europeana de profil, evaluata la 125 de milioane de euro pe an.

"Comisia nu poate si nu va tolera operatiunile de fixare a preturilor si de impartire a pietei. Cand companiile incalca in mod repetat normele europene antitrust voi majora amenzile pentru a descuraja asemenea activitati", a afirmat Neelie Kroes, comisarul european al Concurentei.

CE a anuntat ca a majorat amenzile in cazul companiilor Hoechst (parte a grupului farmaceutic Sanofi-Aventis) si Arkema (divizia de produse chimice a grupului Total) pentru ca acestea au ignorat si in trecut legile europene privind Concurenta.

Cu toate acestea, amenzile impuse companiilor Arkema si Akzo au fost reduse cu 40 la suta, respectiv 25 la suta pentru ca au cooperat cu anchetatorii desemnati de comisie.