In randurile ce urmeaza va prezentam previziunile de politica internationala ale reputatului institut american Stratfor. Acest institut, specializat pe infomatii sensibile, alcatuieste astfel de rapoarte de analiza incepand din 1996, printre previziunile sale devenite realitate numarandu-se caderea economica asiatica din 1997, razboiul din Kosovo, invadarea Irakului si caderea lui Boris Eltan.

Stratfor prezinta in deschiderea previziunilor sale pentru 2005 problema razboiului din Vietnam, care a durat sapte ani de zile si a devenit la un moment dat un fel de punct fix in peisajul international.

Pe tot parcursul razboiului din Vietnam s-au declansat si incheiat alte razboaie, sovieticii au invadat Cehoslovacia, SUA s-au aliniat Chinei impotriva URSS. Razboiul se transforma din criza in rutina.

Stratfor apreciaza ca cele mai interesante evolutii vor avea loc in China si Rusia, cele doua puteri eurasiene majore. In China, boomul economic declansat in 1975 a inceput sa oboseasca. Asteptarile unei noi cresteri economice chinezesti uimitoare sunt cat se poate de nerealiste sustine Stratfor.

Problema principala nu este daca va avea sau nu loc o criza economica - ci cum va reusi guvernul de la Beijing sa faca fata consecintelor politice ale unei asemenea crize.

Institutul citat considera ca povestea de dragoste a Rusiei cu economia de piata a ajuns la sfarsit. Intre tragedia de la Beslan si Gazprom, statul rus a inceput sa-si reimpuna suprematia in societatea rusa.

Irakul, al doilea Vietnam

Stratfor prevede ca in cursul anului 2005 razboiul din Irak va intra intr-o noua faza, o faza in care militarii americani vor avea de infruntat un inamic mult mai bine organizat decat in trecut, capabil sa organizeze atacuri concomitente in zone diferite. Atacurile de gherila ale insurgentilor irakieni vor avea tinte mult mai importante decat in cursul anului trecut.

De exemplu vor incerca sa distruga bazele militare americane sau chiar sa elimine prezenta militara americana din anumite orase. Din partea militarilor americani sunt de asteptat contraofensive majore si incercari de eliminare a insurgentilor cu ajutorul fortei de foc coplesitoare.

Stratfor apreciaza ca unele dintre orasele irakiene, cum ar fi Fallujah, Ar Ramadi, Mosul, As Samara, Baquba, vor cadea pentru un anumit timp sub controlul insurgentilor in cursul anului 2005, silindu-i pe americani sa lanseze operatiuni majore pentru a elibera aceste orase. Insa aceste initiative nu vor avea darul de a-i pacifica pe insurgenti.

In ansamblu, situatia din Irak in 2005 va evolua de-a lungul unor atacuri si contraatacuri intre militarii americani si insurgentii irakieni. Marindu-si capacitatile militare insurgentii vor fi capabili sa lanseze in cursul acestui an circa trei operatiuni majore, in loc de doar doua cum a fost acazul anului trecut.

De asemenea este de asteptat o crestere a numarului victimelor din aceste confruntari.

Stratfor apreciaza ca fortele irakiene create de americani nu vor juca un rol major in cadrul acestor operatiuni. Desi ar fi ideal ca SUA sa poata crea o forta de securitate irakiana, acest lucru nu se va intampla in cursul acestui an.

In lipsa unei revolte siite majore, care este posibil sa fie declansata de o nemultumire a siitilor in urma alegerilor de la 30 ianuarie, soarta Irakului va fi decisa in cadrul unor confruntari sangeroase intre militarii americani si insurgentii irakieni. Stratfor prevede ca nici una dintre parti nu va reusi sa obtina un succes definitiv pana la sfarsitul anului 2005.

In Irak fortele insurgentilor sunt compuse din mai multe categorii: in jur de 15.000 - 20.000 de nationalisti, circa 3000 de membri ai militiilor siite si pana la 1000 de militanti islamici sositi din alte tari, majoritatea din Arabia Saudita, Iordania, Egipt si Siria.

Insurgentii sunt aprovizionati cu munitii si armament din depozite clandestine pregatite de armata irakiana inainte de invazia americana. Astfel insurgentii irakieni au acces la piese mici de artilerie, rachete antitanc, lansatoare de grenade si mine anti-tanc.

Stratfor apreciaza ca aceste resurse sunt de ajuns in momentul de fata, iar insurgentii nu vor fi siliti sa se aprovizioneze din alte tari, de asemenea acestea vor fi mai mult decat de ajuns pentru a sustine actiunile militare din cursul acestui an.

Totodata gherilele irakiene vor dovedi in cursul acestui an capacitati superioare de organizare si conducere a operatiunilor militare, ceea ce le va permite organizarea unor actiuni de o amploare mult mai mare.

Naparleste tigrul asiatic

Previziunile Stratfor apreciaza ca economia precara a Chinei va deveni epicentrul evenimentelor din Asia. Modificarea tendintelor globale va produce esecuri in cadrul economiei chineze, ceea ce cu siguranta va crea unde ce se vor propaga in intreaga Asie. Mai mult decat atat, esecurile economice vor provoca Partidul Comunist Chinez sa lupte pentru pastrarea puterii.

Stratfor apreciaza ca desi China sustine ca "are o economie de piata cu caracteristici chinezesti" - in practica nu a facut altceva decat sa preseze o crestere economica in dauna profitabilitatii, indatorandu-se din ce in ce mai mult, incercand sa plateasca vechile datorii prin noi imprumuturi.

In prezent bancile private administreaza 90% din finantele Chinei iar marimea datoriei publice face ca autoritatile sa fie puse in imposibilitatea de a face fata unei crize majore.

Stratfor mentioneaza ca deja au aparut cateva cazuri in care companii majore chineze cauta sa investeasca in strainatate. Pe de o parte aceasta tendinta ar putea fi interpretata ca o expansiune, insa ar putea fi privita si ca o tendinta a oamenilor de afaceri chinezi de a-si pastra averile in strainatate.

Un alt pericol pentru economia chineza este reprezentat de cresterea dobanzilor in Statele Unite, ceea ce va atrage o scurge a capitalurilor catre celalalt mal al Oceanului Pacific. Stratfor precizeaza ca dobanzile acordate in China nu vor creste in mod semnificativ, astfel ca devine foarte probabila o deplasare majora a capitalurilor catre Statele Unite.

In momentul de fata China se confrunta cu o crestere a nelinistii sociale - inclusiv demonstratii, proteste si tensiuni socio-economice ca si tensiuni etnice. Toate aceste nelinisti nu se regasesc doar in zonele rurale ci au inceput sa se apropie din ce in ce mai mult de Beijing.

Desi in acest moment guvernul poate face fata demonstratiilor izolate, o organizare si coordonare a acestora ar putea provoca tulburari de amploare. Este foarte improbabil ca China sa poata supravietui unei revolte interne si unei retrageri masive de capital concomitent.

Stratfor apreciaza ca sistemul economic si social chinez nu va suferi un colaps in cursul acestui an, insa 2005 are mari sanse sa devina "inceputul sfarsitului pentru miracolul chinez". In cazul in care dobanda acordata in SUA va atinge 5%, scurgerile de capital din China vor deveni adevarate suvoaie.

Eventualele injectii de capital coordonate de Guvernul chinez din rezervele de stat nu vor face decat sa amane punctul culminant si vor convinge investitorii straini de esecul sistemului chinez. Cea mai mare provocare pentru Partidul Comunist Chinez va fi mentinerea controlului asupra societatii. Deja se constata o intoarcere catre o resursa ultima: recurgerea la nationalism.

Aceasta retorica nationalista se poate raspandi in intreaga Asie in cazul in care socul economic se va raspandi. De aceasta situatie va profita Japonia care va incerca sa isi refaca influenta economica in regiunea asiatica.

Dificila regenerare ruseasca

Analiza Stratfor apreciaza ca in cursul acestui an Rusia va juca un rol crucial in geopolitica globala. Atrofia post-sovietica a permis puterilor externe sa intervina in regiunile controlata altadata de Moscova.

In fata acestei presiuni sufocante Putin trebuie sa reactioneze. Daca nu va actiona fata de ofensiva geopolitica occidentala si va permite ca Ucraina sa cada sub influenta vestului, Rusia va fi terminata in calitatea sa de forta geopolitica viabila. Descentralizarea influentei Moscovei in cadrul fostei Uniuni Sovietice va duce la o eventuala dezintegrare a Rusiei.

Forta centrifuga isi face deja simtite din plin efectele: separatismul cecen a servit deja drept spargator de gheata, multe regiuni musulmane devin din ce in ce mai agresive iar multe din regiunile federatiei incearca sa scape de legaturile prea stranse cu Moscova.

O eventuala inertie a Moscovei fata de aceste probleme va duce la o moarte geopolitica atat pentru Rusia cat si pentru Putin. Sursele Stratfor indica faptul ca Putin - prins intre autoasumata misiune de a integra Rusia in lumea occidentala si invazia geopolitica a occidentului - nu vrea sa declanseze un conflict cu lumea vestica.

Din perspectiva lui Putin exista doua posibilitati: fie ca Rusia sa declanseze un conflict cu occidentul, ceea ce ar duce la anularea proiectului de occidentalizare, fie Rusia va fi silita sa devina o furnizoare de resurse, pierzand din suveranitatea sa.

Ultima varianta pare a fi preferata lui Putin care spera ca astfel va reusi sa castige timp pentru a-si reface economia si a-si castiga independenta fata de Occident. Putin incearca sa amane cat mai mult o eventuala confruntare directa cu Washingtonul.

In cursul acestui an este posibil ca elita rusa pro-Washington sa incerce provocarea unei revolutii portocalii in stilul celei din Kiev. Insa datorita faptului ca 2005 nu este un an electoral in Rusia, o astfel de dezvoltare este foarte putin probabila. O alta posibilitate este ca un nou atac al militantilor islamisti sa provoace o reactie a lui Putin.

Serviciile de informatii ruse sustin ca militantii islamisti ceceni si din strainatate au planificat atacuri teroriste cu impact major care sa fie lansate la inceputul anului 2005. Printre posibilele tinte ale teroristilor s-ar putea regasi fie o centrala nucleara fie o baza de rachete strategice, urmand sa santajeze Guvernul rus.

Incepe faramitarea UE

Uniunea Europeana si-a atins punctul maxim al cooperarii sale politice si economice in cursul anului 2004. Stratfor apreciaza ca 2005 va fi anul care va marca inceputul faramitarii Uniunii Europene. Executivul european, Comisia Europeana se va constitui in forta dominanta in cursul anului 2005.

Principalul efort al Comisiei Europene in 2005 va fi implementarea unor reforme destinate revigorarii mediului de afaceri pentru a revitaliza economia stagnanta a Europei. Stratfor considera ca sunt prea multe de facut pentru ca rata de crestere economica a Europei sa poata inregistra o modificare majora in 2005 - iar asa ceva nu se va intampla.

Una din problemele cu care se va confrunta Comisia Europeana in cursul acestui an este ca va constata faptul ca lipsa unei politici externe comune a Uniunii va permite membrilor sa actioneze individual, iar aceasta tendinta va intra pe o panta ascendenta.

De exemplu Germania se straduieste sa stranga legaturile cu Moscova sperand ca isi va asigura accesul la pietele si resursele de energie rusesti. Berlinul, in incercarea de a domina relatiile UE-Rusia, va incerca sa modereze orice critici fata de Moscova, in ceea ce priveste comportamentul acestei in timpul campaniei electorale Ucrainene sau fata de compania Yukos.

De asemenea, Franta va incerca sa pescuiasca un partener propriu, putand sa se orienteze catre China sau Iran. Presiunea mai multor tari europene (in special Franta si Germania) va duce la ridicarea embargoului european pentru vanzarile de armament catre China. O alta problema majora va fi reprezentata de ratificarea tratatului constitutional european.

Dupa mai multi ani de prelucrare a proiectului de constitutie europeana, cea mai mare parte a liderilor europeni sunt nerabdatori sa o vada ratificata.

Anul 2004 a constituit un punct nodal pentru relatiile dintre musulmani si non-musulmani in Europa. Asasinarea regizorului olandez Theo Van Gogh a dezlantuit un val de sentimente anti-musulmane, iar Franta si Germania au facut eforturi sustinute pentru a compatibiliza Islamul cu propria lor cultura.

In fata acestei probleme pe care nu stiu cum sa o rezolve, liderii europeni vor incerca in cursul acestui an sa limiteze imigratia, iar partidele de orientare centru dreapta vor avea foarte mult de castigat. Deocamdata nu se prevede nici o solutie pentru conflictul in care sunt implicate comunitatile musulmane din Europa, iar aceasta problema se va inrautati, apreciaza Stratfor.

Relatiile dintre Uniunea Europeana si Rusia, in ansamblu, vor cunoaste o usoara inrautatire, pe masura ce statele baltice vor fi din ce in ce mai ingrijorate de tendintele centralizatoare ale Rusiei. Restul Europei nu este foarte incantat de o Rusie care poate ameninta cu inchiderea posibilitatilor de aprovizionare cu energie.

Stratfor mai afirma ca in eventualitatea in care Putin alege sa cedeze in fata Occidentului in cursul anului 2005, noul presedinte ales al Ucrainei, Viktor Iuscenko va impinge tara sa catre aderarea la UE si NATO, incercand concomitent sa mentina relatiile cu Rusia.

In cursul acestui an relatia UE - Ucraina se va modifica radical fata de 2004, cand Kievului i-a fost refuzat statutul de "economie de piata", iar presedintele Leonid Kucima a declarat ca Kievul nu va mai intentiona sa adere la Uniunea Europeana sau NATO.

Orientul Mijlociu - in continuare teatru de razboi

Razboiul dintre SUA si extremistii islamici care se intinde din Maroc pana in Bangladesh, va continua si in acest an, devenind aproape ceva normal, apreciaza Stratfor. Fundamentalistii extremisti din Irak, Arabia Saudita, Afganistan si Pakistan vor continua sa execute atacuri impotriva fortelor americane si propriilor guverne.

Scapat de povara alegerilor, Washingtonul va incerca sa execute manevre mai indraznete in problema israeliano-palestiniana si pe frontul irakian.

Totodata Iranul va continua sa forteze pentru o influenta mai mare pe scena internationala. In cazul in care scopul Teheranului de a instala un guvern siit in Irak va fi atins, atentia se va reintoarce asupra programului de inarmare nucleara.

Data fiind situatia generala a razboiului american impotriva teorismului, Stratfor apreciaza ca in cursul acestui an vor exista negocieri secrete americano-iraniene, problema principala in aceste discutii urmand sa fie tocmai programul iranian de inarmare nucleara.

In Arabia Saudita situatia politica depinde in mare masura de modul in care guvernul va reusi sa faca fata militantilor controlati de Al Queda

Previziunile de anul trecut

Marea parte a previziunilor Stratfor publicate la inceputul anului trecut s-au indeplinit. Astfel, Stratfor a prevazut in ianuarie 2004 ca daca Al-Queda va putea lovi inca o data Occidentul va trebui sa o faca in prima treime a anului. Atacul a avut loc in luna martie, insa nu a avut loc in Statele Unite, ci in Spania.

Acesta a fost punctul maxima atins de Al-Queda, in conformitate cu previziunile Stratfor, dupa care organizatia terorista a fost silita sa se modifice. Stratfor a prevazut de asemenea faptul ca Al-Queda se va indrepta impotriva Arabiei Saudite.

O a doua previziune majora a Stratfor pentru anul trecut care a devenit realitate este decaderea Europei. Stratfor a apreciat ca desi Uniunea Europeana a acceptat 10 noi membri, acestia isi doresc mai degraba puterea economica relativa a Europei si accesul la o piata comuna, decat isi doresc un superstat federal.

Acceptarea celor 10 noi membri este apreciata de Stratfor ca fiind primul cui batut in cosciugul unei Europe cu adevarat unite din punct de vedere politic. Stratfor a apreciat la inceputul lui 2004 ca "acest an nu va fi anul marilor ruperi din cadrul Uniunii Europene, sau al deciziilor membrilor de a-si vedea singuri de drum, ci va fi anul in care istoria va vedea inceputul acestui proces".

De asemenea alte previziuni ale Stratfor s-au dovedit valabile: China a pierdut o parte din stralucirea sa, investitorii realizand ca modelele economice bazate pe optimism si mutari de capita nu pot avea succes in fata modelelor economice bazate pe profitabilitate. De asemenea Stratfor a prevazut retragerea geopolitica a Rusiei - atat din Caucaz cat si din Asia Centrala.

Surpriza majora pentru Stratfor a venit din partea pierderii influentei ruse in Ucraina, eveniment care nu a fost prevazut.