2004 a fost un an-record pentru piata autovehiculelor noi de pe plaiurile mioritice. Vanzarile au crescut cu 33,7% comparativ cu 2003, adica de doua ori mai mult decat prognozau specialistii. In garajele si pe drumurile patriei au ajuns 180.

927 de autoturisme, vehicule comerciale si autobuze, valoarea pietei fiind de circa doua miliarde de euro, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

DACIA, MASINA NATIONALA. Din cele 180.927 de autovehicule vandute, 145.120 au fost autoturisme, pe primul loc in topul preferintelor romanilor mentinandu-se marcile neaose – Dacia si Daewoo. Potrivit statisticilor APIA, constructorul de la Pitesti a comercializat anul trecut 59.770 de masini personale (41% din piata), iar Daewoo 27.043 de autoturisme (18,6% cota de piata).

Si la bolizii de import, primele doua pozitii in clasament s-au pastrat din 2003. Lider a ramas Renault, cu 10.803 de autoturisme vandute, urmat de Skoda, care a comercializat "doar" 7.570 de bucati. Pentru pozitiile 3 si 4 a avut loc o rocada fata de 2003, Peugeot "luandu-i fata" Volkswagen-ului.

O evolutie spectaculoasa a avut Chevrolet, care a intrat direct pe locul 9 in primul an al prezentei pe piata. Chiar daca nu au ajuns in Top 10, BMW, Hyundai, Mitsubishi, Smart sau Ssangyong, au inregistrat vanzari mai mult decat dublu fata de 2003, arata datele APIA.

TENDINTE. Anul 2004 a fost fara indoiala anul autoturismelor mici si medii – din clasele A (mini), B (supermini) si C (compacta). Desi vanzarile sunt inca mici si monovolumele au "crescut" in ochii soferilor autohtoni, ceea ce arata orientarea acestora catre automobile confortabile si polivalente.

Anul trecut, in garajele patriei au ajuns si 281 de bolizi sport, adica cu 63,4% mai multi decat in 2003.

In mod destul de neasteptat, ponderea motorizarilor Diesel s-a pastrat constanta fata de anul 2003, cu putin sub un sfert din piata totala de autoturisme. Aceasta desi trendul in ultimii ani (in Romania, dar si peste tot in Europa) a fost de crestere.

La autoturismele din import, ponderea chiar a scazut de la 57,3% la 53,5%, dar a fost compensata de vanzarile de Dacia Solenza Diesel (singurul autoturism national cu astfel de motorizare).

ANTI-JEG. Ca o pata de culoare – romanii prefera masinile gri-metalizat. Statisticile APIA arata ca 28,9% din autoturismele achizitionate de acestia au fost gri, rezistente la murdarie, in comparatie cu doar 16,2% albastre sau 14,1% rosii. In plus, se pare ca 53,3% din masinutele vandute erau date cu vopsea metalizata.

PREVIZIUNI. "Pentru acest an estimam o majorare de circa 10% a vanzarilor, pana la 200.

000 de unitati, pe seama scaderii dobanzilor la creditele contractate pentru achizitia de autovehicule noi, a lansarii pe piata de noi modele, cu ocazia Salonului International Auto din Bucuresti, si, nu in ultimul rand, a intrarii in vigoare a Ordonantei de guvern privind prima de casare pentru cumpararea de modele noi", a declarat Brent Valmar, presedintele APIA.

"Productia nationala va inregistra un salt spectaculos, de peste 50%, alimentat in special de cresterea masiva a ritmului de productie al Daciei Logan", spun oficialii APIA. "Exporturile vor face un salt si mai mare, probabil pana la un nivel de peste trei ori mai mare decat cel din 2004, motivul fiind demararea exporturilor pe scara larga a aceleiasi Dacia Logan", au precizat acestia.

CRESTE PRODUCTIA

Productia nationala de autoturisme a crescut cu 30,8% si cea de comerciale usoare cu 18,9%. Ambii producatori majori, Dacia si Daewoo, au realizat cresteri apreciabile fata de anul precedent, iar Daewoo a inregistrat chiar cel mai mare nivel al productiei din 1996 incoace, de cand produce in Romania: peste 26.000 de unitati, marea majoritate modelul Matiz.

Exportul a inregistrat de asemenea un progres apreciabil, cu 84%, chiar daca totalul de aproape 20.000 de unitati este sub cifrele inregistrate in prima parte a anilor ’90. Perspectivele de export pentru anii urmatori sunt apreciabile, modelul Dacia Logan (care e destinat in mare masura exportului) fiind abia la inceputul carierei.