Programul "cornul si laptele", luat la control de guvern

de Corina Scarlat     Ziua
Miercuri, 26 ianuarie 2005, 0:00


Guvernul Tariceanu, manat pe de o parte de promisiunile si determinarea lui Traian Basescu, pe de alta de ultimatul Uniunii Europene privind coruptia, a intrat in forta in marile afaceri ale PSD. Proaspat instalat, noul executiv a blocat in prima sedinta de guvern Ordonanta RAFO.

Au fost luate la puricat, ca margelele pe sfoara, contractele Bechtel (autostrada Brasov-Bors), EADS (Sitemul de securizare a frontierelor), Vinci (autostrada Comarnic-Predeal), MTC-TV, televiziunea inventata si patronata de Miron Mitrea) si Tutunul Romanesc (privatizat de doua ori in doua mandate).

Toate aceste afaceri anuntate la inceput ca mari realizari, privatizari sI contracte istorice au fost denuntate la timpul lor de media romanesti ca afaceri de partid. In momentul de fata marile succese fac obiectul unor dosare care rup birourile PNA. In paranteza, unele din aceste afaceri au fost, nu atat cercetate, cat uitate prin fisete, inca de pe vremea guvernarii Nastase.

In momentul de fata, zeci de patroni, actionari, angajati ai acestor companii sunt chemati la Parchet si dati in consemn la frontiera.

Ieri, ministrul Educatiei, Miclea, a anuntat o noua tinta: Operatiunea Cornul si laptele. Demarata in 2002, ca o spectaculoasa masura de protectie sociala, ea s-a dovedit una din cele mai profitabile afaceri PSD.

Printr-o simpla ordonanta de guvern, din Bugetul de stat au fost alocate mii de miliarde de lei pentru a face "cadou" copiilor de gradinita un corn si un pahar de lapte in fiecare zi, indiferent de statutul social. Evident, pe ambalaj era specificat ca acest ajutor nesperat vine de la Adrian Nastase&Co. Numai ca, prin aceasta inginerie sociala, banii ajungeau in pusculita partidului.

Explicit, banii proveneau din bugetul aprobat de parlamentul controlat de PSD. Licitatiile pentru obtinerea contractelor de productie, ambalare si distributie erau orientate catre firmele clientelei de partid din teritoriu, baroni locali, veri si verisoare, apropiati si vecini.

Evident, toata aceasta structura, mai degraba feudala decat mafiota, returna partidului dividendele si voturile comunitatii, la Centru. In acest fel, simplu ca buna ziua, banii statului ajungeau in buzunarul partidului.

Mai mult, cand operatiunea si-a dovedit eficienta, tot printr-o hotarare de guvern, programul a fost extins la elevii de ciclul intai si a fost cat pe ce sa fie dus pana la clasa a VIII-a.

Cazuri flagrante, cand firme dovedite ca apartinand direct membrilor de partid au obtinut in urma unui simplu telefon contracte de miliarde, cand micutii au primit cascaval expirat in loc de lapte, eugenii in loc de corn, au facut la timpul lor deliciul presei, evident fara nici un rezultat.

In momentul de fata, Alianta nu are curajul sa renunte la acest program ineficient din punctul de vedere al micutilor (in fond, acesti bani pot fi orientati catre alte proiecte), dar pare decis sa ia la bani marunti aceasta afacere monstruoasa. (R.P.)


Verificarea licitatiilor
Programul "Cornul si laptele" va continua si in 2005, dar, in schimb, Corpul de control al ministrului Educatiei si Cercetarii va verifica modul in care au fost organizate licitatiile privind aceasta actiune. "Intentionam sa continuam acest program, dar verificarea licitatiilor este necesara", a declarat Mircea Miclea.

Aceasta actiune cade in sarcina Corpului de control al ministrului Educatiei, organism pe care Miclea vrea sa-l reinfiinteze cat mai curand. Tot in sarcina Corpului de control al ministrului Educatiei va intra si rezolvarea eventualelor reclamatii primite din partea parintilor, a mai spus ministrul.


Tunul RAFO
Guvernul Tariceanu a decis, in prima sedinta, suspendarea pentru o perioada de 90 de zile a Ordonantei de Urgenta adoptata in noiembrie de Cabinetul Nastase privind preluarea de catre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a unor creante fiscale asupra societatilor Rafo si Carom Onesti.

Ministrul Finantelor, Ionut Popescu, a declarat, ca in perioada de 90 de zile, va fi realizat un audit, prin intermediul caruia vor fi stabilite efectele produse de ordonanta de urgenta aprobata de Guvernul Nastase.

Guvernul Nastase a decis prin Ordonanta de Urgenta ca toate creantele fiscale ale Ministerului Finantelor Publice (MFP), reprezentand impozite, taxe, contributii la fondurile sociale si alte datorii ale RAFO Onesti si Carom sa treaca, retroactiv, incepand cu 31 octombrie 2004, la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS), in vederea recuperarii acestora.

Fostul presedintele AVAS, Mircea Ursache, declara, la acea data, ca valoarea totala a creantelor preluate se ridica la aproximativ 15.000 de miliarde de lei, din care aproximativ 8000 de miliarde de lei reprezinta datoriile Carom.

Solutia preluarii datoriilor la AVAS a fost preferata falimentului Rafo, chiar daca, prin memorandumul cu Fondul Monetar International (FMI), autoritatile romane se angajasera sa declanseze procedura de faliment a companiei din Onesti. In prezent 19 persoane, in frunte cu Corneliu Iacobov, implicate in acest scandal sunt audiate de Parchet si au interdictie sa paraseasca tara.


Contractul cu EADS
Contractul cu EADS, care a facut valuri in presa romana si straina, semnat de autoritatile romane in luna august 2004, prevede furnizarea de echipamente si sisteme de supraveghere si de securizare a frontierei de stat. Valoarea contractului este de 650 de milioane de euro, cu optiune de subcontractare de inca 350 de milioane de euro.

Conform contractului, EADS va furniza echipamente de supraveghere si de securizare pentru o lungime de 3147 kilometri de frontiera a Romaniei si va coordona procesul de modernizare a elicopterelor, a navelor maritime, a centrelor de instruire tehnica si a echipamentelor de lucru ale agentilor politiei de frontiera.

La ceremonie au participat fostul premier Adrian Nastase si cancelarul german Gerhard Schröder. Postul de radio BBC mentiona ultimul raport, din octombrie 2004, al Comisiei Europene privind progresele Romaniei in vederea aderarii la UE.

BBC prezenta extrase din acest raport in care se mentiona ca respectarea regulilor europene in acordarea fara licitatie a contractului pentru securizarea frontierelor companiei EADS ramane inca sa fie dovedita de Guvernul roman.


Afacerea Bechtel
Compania americana Bechtel International a demarat deja constructia autostrazii Transilvania in baza unui contract cu Guvernul in valoare de 2,2 miliarde de euro. Pretul pentru un kilometru de autostrada variaza intre 3,5 si 5,5 milioane de dolari, cu mult peste pretul pietei. Lucrarile de construire urmeaza sa fie finalizate in 2012.

Premierul Calin Popescu Tariceanu a anuntat ca Guvernul va solicita un audit juridic si financiar pentru contractele incheiate de Cabinetul Nastase cu firmele Bechtel si Vinci, pentru a stabili daca acestea au fost parafate conform legislatiei si daca se incadreaza in limitele de costuri uzuale.

Comisia Europeana a declasat o investigatie fata de decizia autoritatilor de la Bucuresti (Guvernul Nastase) de a atribui, fara licitatie, constructia autostrazii Brasov-Oradea companiei americane - "foarte bine conectate politic" - Bechtel, relata corespondentul din Romania al ziarului britanic Financial Times.

Publicatia cita si un reprezentant al Uniunii Europene la Bucuresti, care a preferat sa ramana anonim, potrivit caruia acordul cu Bechtel reflecta faptul ca, in Romania, atribuirea unor astfel de contracte constituie "mai degraba decizii politice decat comerciale".


Autostrada Comarnic-Predeal
La sfarsitul anului trecut, grupul francez Vinci a primit un contract pentru constructia tronsonului de autostrada Comarnic-Predeal, in lungime de 37 de kilometri. Proiectul in valoare de 480 milioane euro este prevazut sa inceapa in primavara acestui an.

La sfarsitul anului trecut, cu doar cateva saptamani inaintea primului tur al alegerilor generale, liderul PD Traian Basescu ii batea obrazul, intr-o scrisoare ambasadorului Frantei la Bucuresti, Philippe Etienne, in care isi manifesta regretul ca, in discutiile cu premierul francez nu a fost informat despre semnarea unui contract fara licitatie publica pentru construirea unui tronson de

autostrada intre Comarnic si Brasov. "La fel ca in cazurile Bechtel si EADS, Basescu nu va sustine incheierea unor contracte care incalca atat legile interne, cat si legislatia internationala si va lua atitudine de fiecare data cand Guvernul Nastase va incalca regulile economiei de piata concurentiala", se arata intr-un comunicat de presa al Aliantei PNL-PD.


Privatizarea Tutunului
Ionut Popescu, ministrul Finantelor Publice, a precizat ca suspendarea ordonantei privind datoriile RAFO are valoare de semnal, fiind in discutie si alte cazuri, precum cel al SNTR.

"Totodata, prin aprobarea programului de guvernare pe perioada 2005-2008 au aparut unele neconcordante intre angajamentele asumate prin acestea si unele reglementari aprobate anterior, ceea ce conduce la necesitatea corelarii lor cu noile cerinte", se arata intr-un comunicat al Guvernului. Nu mai departe de alaltaieri Ioan Nicolaie a fost chemat si la parchet.

Din surse neoficiale, acesta nici nu se mai afla in tara.


Televiziunea lui Mitrea
Inspectoratul Judetean de Politie (IJP) Constanta a demarat cercetarile privind legalitatea contractului de asociere, in valoare de sase milioane de dolari, incheiat in 2001 dintre MTC-TV si trei companii din Ministerul Transporturilor.

Contributia fiecareia din cele trei companii ale Ministerului Transporturilor era de cate doua milioane de dolari, iar MTC-TV participa doar cu bunuri mobile si imobile. Politistii verifica si contractul in participatiune incheiat in acelasi an de MTC-TV cu SC Global Media SA.

Politistii au solicitat Directiei Generale a Finantelor Publice Constanta o expertiza financiar contabila privind legalitatea contractelor MTC-TV si modul in care au fost cheltuiti banii.

In aprilie 2002, Traian Basescu, pe atunci lider al PD, a declarat ca, prin intermediul unei Hotarari de Guvern initiata de ministrul Transporturilor, Miron Mitrea, prin postul de televiziune MTC din Constanta "s-au drenat" aproximativ 4 milioane de dolari apartinind unor companii din subordinea Ministerului Transporturilor "catre clientela politica" si catre "buzunarul demnitarilor corupti

din Guvernul Romaniei". Mitrea declara: "Eu, Miron Mitrea, ministrul Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, imi asum responsabilitatea fata de orice act decizional pe care il iau in aceasta calitate. Functia de ministru ofera atat drepturi, cat si responsabilitati. Consider ca ar fi sub demnitatea mea sa imi schimb parerile sau opiniile de la o zi la alta".


















67 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi