Francis Ford Coppola s-a intalnit, miercuri seara, timp de o ora si jumatate, cu studentii Universitatii Nationale de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucuresti, carora le-a povestit despre cariera sa cu succese si esecuri rasunatoare, culisele filmului "Nasul" si proiectul care l-a adus in Romania.

Intalnirea acestuia cu studentii a avut loc la finalul unei vizite in Romania, in care Coppola, insotit de nepoata sa, Giancarla, a trecut prin Bucuresti, Piatra Neamt si Bacau si a vazut cateva spectacole de teatru si film autohtone. Cineastul, care a studiat initial teatrul, este interesat de musical si a fost sa vada "Chirita of Barzoieni" la Teatrul de Comedie.

De asemenea, a urmarit "Filantropica" lui Nae Caranfil.

Coppola a venit in Romania pe urmele lui Eliade. De multa vreme lucreaza la un mare proiect, care ar putea marca intoarcerea sa la regia de film dupa o pauza de noua ani. Tot scriind la acest "opus imperfectus", cum il numeste el, l-a citit pe Mircea Eliade. Apoi a vrut sa vada si tara natala a acestuia. Cum a ajuns la Eliade este o alta poveste.

"Totul a inceput cu un sarut", povesteste Coppola. Pe cand avea 17 ani s-a indragostit de o fata cu un an mai mica, prima pe care a sarutat-o. Pentru a trece un examen la scoala, s-a folosit de o lucrare de o suta de pagini scrisa de fratele lui, despre Hemingway. Anul urmator, fata a predat o lucrare de trei ori mai mare despre Marcel Proust, numai ca aceasta era scrisa chiar de ea.

Acea fata a ajuns sa studieze la Harvard, si-a dat doctoratul cu o teza despre sanscrita si l-a cunoscut astfel pe Mircea Eliade, la Chicago. Ea a fost cea care i l-a recomandat pe Eliade lui Coppola, dupa ce a citit scenariul la care cineastul lucreaza de mult timp.

Regizorul in varsta de 65 de ani pare a fi intr-o perioada de acumulare. "M-am saturat sa fiu celebru, sa ma intampine televiziunea cand vin sa vorbesc cu studentii. Vreau sa invat. Atata tot. Vreau sa aflu adevarul despre mine si sa ma redescopar ca artist dupa noua ani de pauza. De-asta am venit in Romania". Pe de alta parte, Coppola are o experienta bogata de impartasit.

Agonie si extaz

A cunoscut triumful, dar si dezastrul. A castigat Oscaruri, Globuri de Aur si Palme d'Or, dar a fost si la un pas de faliment. Pe cand avea 31 de ani, a castigat primul premiu al Academiei Americane, pentru scenariul filmului "Patton" (1970). Din ratiuni financiare, a acceptat oferta Paramount de a ecraniza romanul "Nasul" al lui Mario Puzo.

Primele doua parti ale filmului au marcat istoria cinematografiei. Ambele au castigat Oscaruri la categoria cel mai bun film, "Nasul Partea a II-a" fiind prima continuare din istorie care sa fi obtinut acest premiu.

Intre timp, a mai regizat "The Conversation", care a intrat in cinematografe tot in 1974, la fel ca "Nasul Partea a II-a", si care a fost, de asemenea, nominalizat la categoria cel mai bun film. Astfel, Francis Ford Coppola a fost primul regizor de la Hollywood care a avut doua filme lansate in acelasi an nominalizate concomitent la premiul Oscar pentru cel mai bun film.

Epopeea despre razboiul din Vietnam "Apocalypse Now" (1979) i-a "imbolnavit" pe aproape toti cei implicati. Filmul a fost terminat in trei ani, dar a avut premiera la Cannes, unde a obtinut Palme d'Or. Ulterior, cariera de regizor a lui Coppola a luat-o pe o panta descendenta. De pilda, extravagantul "One From the Heart" (1982) l-a lasat cu datorii de 30 de milioane de dolari.

"Traiesc din vin si turism"

"Din fericire, acum nu mai trebuie sa fac film pentru a-mi castiga existenta. Traiesc din vin, turism si editarea de reviste", a spus miercuri regizorul. "Daca ar fi sa mai fac vreodata un film, va fi doar de placere. Iar daca ar fi sa aleg intre un film cu un impact mare si un film apreciat de critica si de un public mai restrans, as alege a doua varianta", a adaugat el.

Unul dintre motivele pentru care nu a mai regizat vreun film in ultimul timp este lipsa de independenta fata de cateva mari companii de la Hollywood. "Traim o perioada dificila in industria cinematografica. Sase companii, precum Fox, Paramount, Disney si Sony, controleaza productia si distributia de film. Daca vrei sa faci un proiect de anvergura, trebuie sa inchei un contract cu una dintre ele.

Asta inseamna ca iti vor impune anumiti actori si anumite scene. Aceste companii vor de fapt acelasi film", crede Coppola.

Coppola a dezvaluit ca metodele sale de lucru cu actorii se apropie de cele ale unui regizor de teatru. Inainte de a incepe filmarile, petrece doua saptamani alaturi de actori, facand mai ales improvizatii. Acestea sunt legate de subiectul filmului, dar nu sunt scene din scenariu.

"Astfel, cand incepi sa filmezi, actorii au devenit deja acele personaje, iar relatiile dintre acestea s-au format", a explicat Coppola. El a povestit pe scurt o astfel de improvizatie din cazul "Nasului". Intr-o seara, i-a invitat intr-o rezerva a unui restaurant italian pe Marlon Brando, Al Pacino, Robert Duvall si James Caan. S-au asezat ca la o masa in familie.

Sora regizorului, Talia, care urma sa joace rolul Connie, ii servea cu mancare. "Am devenit o familie in acea seara, printr-o improvizatie ce a implicat simturile: gustul si mirosul mancarii italienesti", a spus regizorul.

Tatal regizoarei Sofia Coppola ("Virgin Suicides", "Lost in Translation") crede ca "filmul este ca circul": se invata in familie, se transmite de la o generatie la alta. A invatat-o multe pe fiica sa, dar poate cel mai important lucru a fost "sa nu ceara indicatii daca a pierdut drumul, ci sa inventeze traseul".

Se pare ca vizita lui Coppola in Romania nu a fost determinata numai de dorinta acestuia de a cunoaste tara natala a lui Eliade, ci are legatura si cu proiect cinematografic pe care cineastul doreste sa-l realizeze in colaborare cu Castel Film. De la Bucuresti, Coppola a plecat la Moscova, unde lucreaza la un nou film.