Un grup de afaceristi italieni a pus ochii pe Aeroportul Timisoara. Invartelile negustoresti ale italienilor fac obiectul unor investigatii ale Parchetului Anticoruptie, ale Fiscului, dar si ale serviciilor de informatii de la Bucuresti si de la Roma. In ultimii ani, afacerile firmelor patronate de Danilo Vettore au beneficiat de sprijin politic si de protectia unor ofiteri SRI.

Intr-un articol publicat la 10 ianuarie in revista londoneza de limba italiana Press Tribune, Danilo Vettore, cel mai potent om de afaceri din Banat, in calitate de reprezentant al grupului Industrie Maurizio Peruzzo, lauda colaborarea de succes dintre firmele holding-ului si autoritatile timisene.

Serviciile secrete sunt insa de parere ca, in cazul investitorului italian, nu se poate vorbi neaparat de "succes", ci, mai degraba, de unele "relatii de amicitie" in sferele fostei si actualei Puteri...

Danilo Vettore sustine ca societatea Euroconstruct, una dintre cele mai mari firme de constructii din vestul Romaniei, parte integranta a grupului IMP, este "una dintre putinele societati prezente in Romania, autorizata pentru lucrari aeroportuare".

Mai mult decat atat, Danilo Vettore afirma ca societatea pe care o conduce s-a lansat si in afaceri imobiliare, prin intermediul firmei Monlandys SRL, care, in colaborare cu autoritatile locale, are in vedere "construirea unui centru logistic polifunctional".

Evident, italianul nu sufla o vorba despre faptul ca afacerile de succes ale Monlandys au ajuns pe mana procurorilor de la PNA, gratie unui prejudiciu estimat la 140 de miliarde de lei de Directia Finantelor Publice Timis.

Si, ceea ce este mai interesant, ca Industrie Maurizio Peruzzo nu este tocmai o societate italiana, atata timp cat aceasta este inregistrata in Luxemburg, cunoscut paradis fiscal.

PROBLEME FINANCIARE. Delegatul IMP pentru Romania nu spune nimic nici despre faptul ca, in ciuda aparentelor, "cea mai serioasa entitate din judetul Timis" trece printr-o grava criza financiara. Chiar daca lucrarile cu bani de la buget curg la fel ca-n prima zi, conform rapoartelor de audit, Euroconstruct Timisoara si-a dublat pierderile in anul 2004.

Astfel, in primele luni ale anului trecut, societatea de constructii a acumulat pierderi de 39,4 miliarde de lei, de doua ori mai mari decat cele raportate in aceeasi perioada din 2003, adica 17,1 miliarde de lei. Cert e ca, in septembrie 2004, Euroconstruct avea datorii de 174,1 miliarde de lei.

Totodata, raportul de audit mai precizeaza ca pana la sfarsitul anului in curs, firma timisoreana de constructii trebuie sa stranga bine de tot cureaua, astfel incat, pana in iarna, sa fie capabila sa achite o datorie totala de 230,6 miliarde de lei. 81,2% din capitalul social al Euroconstruct sunt detinute de Interfinancial, o alta societate luxemburgheza.

CONCLUZII SCRISE. O sinteza a SRI vine sa confirme ca aceasta iesire in presa internationala a delegatului IMP si declaratia conform careia SC Euroconstruct SA este printre putinele firme abilitate sa faca lucrari aeroportuare nu sunt deloc intamplatoare.

La sfarsitul anului trecut, mai exact pe 29 decembrie, s-a repus pe tapet, in esalonul doi al Ministerului Transporturilor, un mai vechi proiect al lui Danilo Vettore si al conducerii Consiliului Judetean Timis: privatizarea Aeroportului International Timisoara! La inceputul anului 2003, AIT a fost la un pas de a fi vandut, in proportie de 52%, firmei Save din Venetto, pentru suma de 10 milioane

de euro, platibili in zece ani, in timp ce societatea publica romaneasca realiza venituri anuale de 3,5 milioane de euro.

Practic, Save nu ar fi scos nici macar un euro cent din buzunar! S-a mers pana acolo incat toata documentatia pentru privatizarea AIT a fost pregatita si semnata de conducerea Consiliului Judetean Timis, in sensul ca, la numarul hotararii de guvern prin care ar fi trebuit sa fie adoptata cesionarea de actiuni a fost lasat... loc liber!

AFARA CU SECURISTII! Afacerea a cazut in ultimul moment, din pricina unui raport al SRI care a ajuns direct pe masa ministrului Miron Mitrea. Si totusi, partea cea mai interesanta a acestei afaceri reiese dintr-un proces verbal de sedinta, incheiat cu ocazia prezentarii "planului de afaceri" propus de reprezentantii firmei Save.

Iata ce rezulta din stenograma discutiilor, purtate intre angajatii AIT si un oarecare Pasqualini, reprezentant omnipotential al societatii italiene: "Dle Pasqualini, la ora actuala, in Romania, prin hotarare de guvern, serviciul AT/AD (n.n. – antitero) este asigurat de SRI, care are propria dotare si propriul personal. Se va prelua acest serviciu? Nu. S-au gandit (n.n.

-cei de la Save) la asigurarea propriilor dotari si la pregatirea propriului personal".

Cu alte cuvinte, pentru cei de la Save, prioritatea numarul 1 era sa renunte la paza militara de pe aeroport si sa-si aduca propria "firma de paza si ordine", ceea ce inseamna ca ar fi avut controlul asupra intrarilor si iesirilor din tara a unei anumite categorii de cetateni italieni, veniti in Timisoara pentru orice altceva decat pentru afaceri.

LUCRARI PUBLICE. Cu certitudine, Euroconstruct Timisoara nu este autorizata sa faca lucrari aeroportuare.

Nu e nici macar in curs de autorizare in baza de date a Autoritatii Aeronautice Civile Romane! In cel mai rau caz, firma de constructii timisoreana ar putea face ceea ce stie mai bine: lucrari din banii publici si comunitari! Asa cum a construit Vama Cenad si o buna parte din Parcul Industrial si Stadionul "Poli", in colaborare stransa cu autoritatile judetene, la fel de bine Euroconstruct ar

putea sa prinda si lucrarile pentru viitoarea groapa ecologica de gunoi de la marginea orasului, proiect de peste 30 de milioane de euro.

Si totusi, daca nici aceste lucrari nu sunt suficiente pentru redresarea financiara a grupului, atunci Danilo Vettore ar putea scoate la inaintare arma secreta, SC Idroesse SRL, pe care a introdus-o atat in negocierile pentru privatizarea AIT, cat si in constructia viitoarelor inele de centura ale municipalitatii.

SUB LUPA... La ora actuala, serviciile de informatii verifica modul in care un numar de 19 functionari publici banateni, care 7 de top, au reusit sa beneficieze de preturi absolut liberale pentru "betoanele" furnizate de Euroconstruct, in vederea ridicarii unor vile, case de vacanta sau terenuri de tenis.

Sau maniera in care o parte din prestatiile firmei Euroconstruct catre un numar de trei functionari publici ar fi fost achitate de alte doua firme, tot cu capital integral italian.

Evident, foile de parcurs ale betonierelor grupului IMP vor lamuri exact cine a platit marfa si la ce adresa a fost livrata! In fine, ultimele doua dileme ale anchetatorilor sunt mari: cat de apropiat a fost Danilo Vettore de Diana Blefari, nepoata fostei ambasadoare a Italiei la Bucuresti, arestata anul trecut sub acuzatia de apartenenta la "Brigazile Rosii" si ce legatura are delegatul IMP cu

noul proiect Interport din Cluj-Napoca, asociere in care a intrat o alta firma italiana – Cofima – implicata in mega-scandalul "Sme".

AVERTISMENT. "Obiectul: vizita unei delegatii din Timisoara/Romania, octombrie 1999, organizata sub acoperirea Asociatiei Industriasilor din Trevizo, pentru a stabili si coordona finantarea campaniei electorale pe 2000 a partidului X. Consortiul care va finanta aceasta campanie s-a stabilit a fi format din doua mari grupuri financiare care activeaza pe raza regiunii Timis, grupul Y si Z.

La finalul vizitei in Italia, reprezentantilor partidului X li s-a promis o finantare de 3 milioane de marci germane. S-a stabilit totodata sa fie sprijinita intrarea pe piata medicamentelor din Romania a unei firme care se ocupa cu distribuirea produselor farmaceutice." ("Comunicare confidentiala" a Serviciului Secret Intern Italian)

PANICA. "Raportul nostru privind privatizarea AIT cu italienii de la Save a ajuns la ministrul Mitrea. S-a enervat cand si-a dat seama ca cineva a incercat sa-l traga in piept. A trimis nota la Timisoara prin dna Hildegard Puwak, care a pus-o pe masa presedintelui de atunci al CJT, pesedistul Dan Ioan Sipos. Dupa ce a citit materialul, Sipos l-a chemat urgent la birou pe seful SRI Timis, col.

Ioan Calin. L-a intrebat cum de a fost posibil ca acel material sa ajunga la Bucuresti peste capul lui. Asa se explica faptul ca, in urma acestei actiuni, col. Calin a dat pentru doi ofiteri de informatii calificative nesatisfacatoare. Imediat dupa, seful SRI Timis a fost trecut in rezerva, fiind demonstrate relatiile lui cu "clinica" PSD Timis si implicit cu italianul Danilo Vettore".

(Ofiter SRI Timis)

ANCHETA. "Avem in lucru, de circa un an, o investigatie ampla asupra comunitatii de italieni din vestul Romaniei, cercetari pe care le facem in comun cu colegii nostri din Italia. Multi dintre ei vin in Romania sub diverse motive, deschid o firma care nu produce mai nimic, dar ei achizitioneaza continuu imobile si terenuri.

Pentru noi, aceste aspecte sunt oarecum noi, insa pentru procurorii si carabinierii italieni, acestea sunt, oarecum, la ordinea zilei." (Procuror, Parchetul Timis)