Anul 2005 va produce mari schimbari in retai-lul romanesc. Cateva zeci de hypermarketuri se vor deschide in marile orase, iar cumparatorii vor abandona treptat magazinele periferice in favoarea celor centrale.

Concurenta. Acesta va fi cuvantul de ordine pentru marile lanturi de supermarketuri si hypermarketuri, in 2005. Analistii imobiliari spun ca de castigat vor avea numai clientii, carora li se vor oferi servicii mai bune si magazine mai multe.

ABUNDENTA. Trei mari retele internationale care pana acum au ocolit Romania vor intra in acest an pe piata. Este vorba despre Tengelmann, Kaufland si miniMax Discount. Reprezentantii Knaufland au anuntat ca vor deschide cate un magazin de tip hypermarket in toate judetele din tara, primul fiind deschis in a doua jumatate a anului.

Si grupul german Tengelmann va inaugura un lant national de magazine Plus, din care 15-20 chiar in primavara acestui an. Concomitent, compania miniMAX Discount va deschide si ea cinci magazine atat in Bucuresti, cat si in alte orase mari. In plus, retailerii deja prezenti in Romania vor continua extinderea.

Carrefour va deschide alte patru hypermarketuri in Bucuresti, Galati si Ploiesti, Selgros va deschide la Oradea, Billa va construi trei supermarketuri la Braila, Galati si Sfantu-Gheorghe. In afara de Bucuresti, Billa are in prezent magazine la Ploiesti, Arad, Timisoara, Cluj, Deva, Constanta, Galati, Craiova si Iasi.

CENTRU CONTRA PERIFERIE. Moda hypermarketurilor construite la periferie care a functionat in anul 2003 si inceputul lui 2004 se apropie de sfarsit.

"Iesirea marilor lanturi de magazine din Bucuresti si implantarea in punctele nodale, cu dinamica ridicata, validata statistic, a fost o solutie inteligenta, dar cu caracter provizoriu.

Astazi, programele de extindere nu mai sunt suficiente pentru a se amana confruntarea directa, ce se va manifesta pe canale foarte diverse, incepand de la abandonarea treptata a regiunilor periferice si pana la cresterea calitatii ofertei si a serviciilor", spune Artur Silvestri, presedintele patronatului din Imobiliar si directorul Institutul de Consultanta Imobiliara.

El adauga ca semnalul dat de Selgros – care, prin hypermarket-ul din cartierul Baneasa a inceput sa atraga ca un burete cumparatori care ezitau sa mearga mai departe, in Otopeni – a fost inteles in mod corespunzator si acest fapt a fost confirmat si de magazinele Billa.

Sloganul introdus de Orhideea, care incurajeaza cumparaturile in oras, intareste aceasta tendinta, incetinita doar de numarul mai redus de terenuri centrale cu suprafete mari, pretabile unor magazine noi.

ISTORIC

In materie de hypermarketuri, anul 2005 inregistreaza inceputul unui razboi fatis si deci incheierea unei perioade de convietuire pasnica. Dupa un inceput de pionierat (cu Prisma, in 1994 si cartierul angrourilor din Voluntari), aparitia concernului Metro a creat, pentru o anumita perioada, un monopol indiscutabil, dar si interesul pentru aceasta piata.

Aparitia unei concurente de la un an la altul mai vizibila prin numarul de nou-veniti a creat impresia unui fel de El Dorado, cu izvor nesecat de produs bani.

MALL-URI

Moda mall-urilor, construite exclusiv intraurban si cu oferta diversificata in marfuri si servicii, dezechilibreaza situatia de pe piata hipermarketurilor. Mall-urile afecteaza deja cateva piete potentiale.

"Noi nu am avut inca – si nici nu vom mai avea – o piata imobiliara de sali de cinematograf, dar mobilizarea de multiplexuri in interiorul acestui gen de parcuri comerciale inchide orice evolutie diversificata si aproape ca va concentra serviciile, imobilizandu-le intr-un relativ monopol", opineaza Artur Silvestri.