Procter&Gamble a scos din buzunar o suma cit PIB-ul Romaniei

Preluarea producatorului de lame de ras este a doua mare tranzactie din lume

Grupul american Procter&Gamble a anuntat ieri ca va achizitiona producatorul de lame de ras si de baterii Gillette, pentru aproximativ 57 de miliarde dolari, tranzactie care va uni doi dintre marii furnizori americani de produse de consum.

Compania rezultata din aceasta fuziune va fi cea mai mare companie de produse de consum din lume si va avea incasari anuale de 60 de miliarde de dolari. Tranzactia se va incheia in toamna acestui an.

Liderul mondial in lame de ras si baterii alcaline Gillette va fi cumparat de Procter&Gamble, pentru suma de 57 miliarde de dolari (43,5 miliarde euro), au anuntat ieri Gillette si Procter&Gamble (P&G).

Consiliile de Administratie ale celor doua companii au aprobat joi seara tranzactia care presupune ca P&G va da 0,985 din actiunile sale pentru fiecare actiune Gillette. Mai precis, o actiune va fi cumparata la o valoare de aproximativ 54 dolari, cu 18a mai mare decit cotatia bursiera a titlurilor la inchiderea sedintei de tranzactionare de joi, anunta un comunicat al Gillette.

“Ambele companii au semnat intelegerea, iar actionarii vor aproba tranzactia pina la jumatatea lunii mai. Achizitia depinde de aprobarile autoritatilor guvernamentale si de reglementare, astfel ca incheierea tranzactiei va avea loc undeva in toamna acestui an”, spune Diana Klusch, reprezentant P&G Romania.

Daca tranzactia va fi finalizata, noul grup P&G va avea o cifra de vinzari anuala de peste 60 miliarde dolari, fata de 51 miliarde dolari in prezent, si va detine o serie de marci importante, precum lamele de ras Gillette, bateriile Duracell, produsele Pampers, cele de igiena dentara Oral B, detergentii Tide si produsele de ingrijire a parului Pantene. Directorul executiv al Gillette, James M.

Kilts, va deveni vicepresedinte al P&G si va fi inclus in Consiliul de Administratie al P&G. Ca urmare a asteptatei fuziuni, care va fi semnata cel mai devreme in vara, noul grup P&G va trece in fata rivalului Unilever, devenind cel mai mare producator mondial de produse de larg consum.

Atit P&G, cit si Unilever ocupa pozitii fruntase si pe piata romaneasca a bunurilor de larg consum, numarindu-se si printre cei mai mari furnizori de publicitate in mass-media.

Reduceri de costuri si concedieri

Fuziunea celor doua companii va aduce economii anuale cuprinse intre 14 si 16 miliarde dolari din reducerea costurilor operationale, anunta un comunicat al P&G. Reducerea costurilor va veni insa si din reducerea personalului, astfel ca 6.000 din cei 140.000 de angajati ai celor doua firme vor trebui sa-si faca bagajele.

Sindicatele din cele doua companii-gigant nu au facut inca nici o declaratie publica, dar se asteapta ca liderii lor sa negocieze cu noua conducere conditii speciale in cazul disponibilizatilor.

Preluarea Gillette este cea mai mare tranzactie din acest an, fiind intrecuta in istorie de preluarea, in ianuarie 2004, de catre J.P. Morgan Chase, a grupului Bank One, pentru 56,8 miliarde dolari, arata firma de cercetare economica Dealogic. Tranzactia are sustinerea miliardarului Warren Buffet, a carui companie, Berkshire Hathaway, detine 9% din actiunile Gillette.

Buffet a declarat ca-si va majora participatia cu 7%, respectiv 100 de milioane de titluri P&G, care la cotatia actuala valoreaza 350 de milioane de dolari. “Fuziunea va crea cea mai mare companie de produse de consum din lume”, a afirmat Buffet.

Gillette a ras piata bateriilor alcaline

Gillette este o companie infiintata cu peste 100 de ani in urma, specializata pe produse de infrumusetare masculina, lider de piata in aparate de ras, lame si produse cosmetice de profil. Gillette are o pozitie puternica pe piata epilatoarelor electrice si a produselor de ras pentru femei.

In plus, Gillette este lider mondial pe piata bateriilor alcaline si este recunoscut pentru gama de igiena orala Oral B. Compania are peste 30.000 de angajati in 14 tari.

P&G, lider de piata in Romania

In Romania, P&G este lider de piata la detergenti, produse de ingrijire a parului, produse de igiena feminina, scutece pentru copii, inalbitori si balsam de rufe. Filiala P&G din tara noastra are peste 500 de angajati si o cifra de afaceri de peste 150 de milioane de dolari.

Produsele P&G au inceput sa se vinda in Romania din 1993, iar in 1994 a deschis aici primul birou in zona balcanica, acesta coordonind activitatea companiei in 7 tari din regiune: Romania, Bulgaria, Serbia si Muntenegru, Bosnia si Herzegovina, Republica Macedonia, Republica Moldova si Albania. Procter&Gamble a platit in 2003 peste 25 de milioane de dolari in taxe si impozite.

Procter&Gamble a pornit de la luminari

Infiintata in anul 1837, P&G a inceput ca o mica afacere de familie care producea sapun si luminari in Cincinnati, statul Ohio, SUA. Astazi cele peste 300 de branduri P&G ajung la peste 5 miliarde de consumatori, in 160 de tari. P&G si-a inceput activitatea in Balcani in anul 1992, cu doar trei angajati, deschizind primul birou in Romania.

Printre produsele consacrate P&G pe piata romaneasca se numara Pampers, Tide, Ariel, Always, Pantene, Bounty, Pringles, Lenor, Head&Shoulders si Wella.