Piesa scriitorului Matei Visniec, “Masinaria Cehov”, a avut premiera la Teatrul Open Fist din Hollywood in acest weekend, a anuntat Mediafax. Regia este semnata tot de un roman, Florinel Fatulescu, un regizor care a montat la teatrul din Los Angeles o alta piesa a lui Visniec, “Istoria comunismului povestita pentru bolnavi mintal”.

“O masinarie de zdrobit destinul”

Potrivit site-ului companiei teatrale Open Fist, in “Masinaria...”, Cehov este vizitat, in zona crepusculara dintre viata si moarte, de propriile sale personaje. Ele glumesc, se cearta si se pling, adresind intrebari fundamentale despre destin, doctori si pacienti, trecerea timpului si, in sfirsit, despre viata si moarte.

Teatrul lui Cehov este “o masinarie de zdrobit destinul”, spune Visniec, citat de site-ul Open Fist. Asa se explica titlul piesei, “Masinaria Cehov”.

“Propun o privire asupra acestei masinarii, un modest tur in maruntaiele bestiei, pentru a vedea cum functioneaza, de ce nu se opreste niciodata, de ce victimele sale protesteaza atit de rar, de ce insusi Cehov se lasa devorat de aceasta masinarie”, adauga Visniec.

Succes in Occident pentru doi romani fugari

Dramaturgul Visniec si regizorul Fatulescu au parasit Romania in acelasi an - 1987. Visniec traieste la Paris, unde lucreaza la sectia romana a Radio France Internationale. Fatulescu s-a stabilit la Los Angeles.

Piesele lui Matei Visniec au inceput sa fie jucate pe scenele de la noi dupa 1989. Spectatorii romani au putut viziona mai mult de 30 de montari dupa textele sale. Cele peste 20 de piese scrise de el intre 1977 si 1987, cind a cerut azil politic in Franta, fusesera toate blocate de cenzura comunista. De la fuga sa din tara, a scris mai mult in franceza.

Din 1992, Visniec a inceput sa fie jucat si in Franta, iar in SUA, in afara de piesele care i-au fost montate la Hollywood, a mai aparut pe afis cu piesa “Angajare de clovn”, la New Jersey.

Fatulescu, care a lucrat, printre altele, la Teatrul de Comedie din Bucuresti, este un regizor apreciat la Los Angeles, unde a primit, in 1997, premiul “LA Weekly” pentru cea mai buna regie a unei piese de comedie, “Lectia” lui Eugen Ionescu.