Pana la urma, introducerea cotei unice nu i-a facut foarte fericiti nici macar pe contribuabili. Si asta pentru ca, mai mult ca sigur,cota unica va conduce la cresterea accelerata a accizelor. Apoi, va anula in mare parte recalcularea pensiilor. Cea mai mare durere este insa legata de majorarea unor impozite si taxe. Cum ar fi cota dubla de impunere a dividendelor pe anul 2004.

Al 13-lea salariu a fost impozitat cu 16 la suta pentru ca s-a acordat in acest an, desi venitul era aferent anului 2004. Dividendele se impoziteaza cu 10 la suta din acelasi motiv, chiar daca tot din anul trecut se trag. Care sunt insa diferentele?

1. In primul rand, potrivit Constitutiei nici o lege nu poate fi interpretata in defavoarea contribuabilului. Unii juristi considera ca este cazul dividendelor. Problema este rezolvata de la sine in ceea ce priveste al treispezecelea salariu, unde impozitarea a scazut.

2. In al doilea rand, dividendele reprezinta o parte importanta din planul de afaceri al unei firme. Schimbarea brusca a modului de impozitare pune sub semnul intrebarii viitorul financiar al multor firme. Iar reproiectarea planului de afaceri nu este un lucru ce se poate face lunar. In cazul companiilor mari, nici macar anual.

3. In al treilea rand, multi patroni de microintreprinderi traiesc din dividende pentru ca veniturile salariale sunt „taxate” mai drastic. Si Sindicatele sustin chiar ca nivelul impozitarii in cazul dividendelor si salariilor trebuie sa fie acelasi. S-ar elimina astfel economia subterana.

Solutii

De fapt, problema a fost transata inca din 29 decembrie 2004. In ordonanta de modificare a Codului fiscal scrie negru pe alb: "Veniturile sub forma de dividende, inclusiv sume primite ca urmare a detinerii de titluri de participare la fondurile inchise de investitii, se impun cu o cota de 10% din suma acestora".

1. O prima solutie ar fi o derogare (in al doisprezecelea ceas) de la aplicarea acestei ordonante. Asta ar intari insa ideea ca guvernul nu prea le are cu economia.

2. O alta solutie ar veni din partea contestarilor acestei ordonante. Ei si-ar putea gasi consolare in instanta.

Este clar insa ca orice modificare a nivelului de impozitare ii va infuria pe expertii Fondului Monetar International. Impozitarea cu vechea cota de 5% a dividendelor ar aduce un gol suplimentar bugetului de aproximativ 3.200 miliarde lei. Iar expertii FMI au cerut initial deficit bugetar zero, cresterea accelerata a accizelor si amanarea recalcularii pensiilor.

Dividende pe vorbe

"In acest an impozitul pe dividende va fi la acelasi nivel cu cel din 2004, adica 5% pentru persoanele fizice si 10% pentru cele juridice"

Adriean Videanu

"Am cazut de acord cu Adriean Videanu si sintem pe aceeasi lungime de unda, asa e corect sa ramina pentru anul financiar 2004, 5% cu 10%"

Calin Popescu Tariceanu, la RealitateaTV

"Va trebui sa facem o intalnire, pe parte patronala si, evident, vom incerca sa atacam aceasta hotarare, pentru ca asta este situatia. Deci va fi atacata la Curtea Constitutionala, pentru ca acolo trebuie atacate aceste modificari retro pe o lege care deja a fost promulgata, a fost data, a fost aplicata de toata lumea"

Marian Petre Milut, presedintele Uniunii Nationale a Patronatului Roman

"Impozitarea dividendelor cu 10% anuleaza, intr-o mare masura, relaxarea fiscala prin reducerea impozitului pe profit si pe venituri la 16%"

Ovidiu Nicolescu, presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Mici si Mijlocii

"Din punt de vedere al hazardului moral - respectarea legii nu domneste pe deplin; se inchid ochii si se creeaza sentimentul ca merge si asa. Din punctul meu de vedere, referitor la nivelul dividendelor nu am nimic impotriva, avand in vedere ca a fost redus impozitul pe profit si ca trebuie sa reinvestim, si nu sa consumam"

Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania

"Este normal ca impozitul pe dividende sa fie de 10%. Dividendele sunt distribuite in 2005, chiar daca sunt aferente anului 2004 si li se aplica reglementarea din 2005"

Ilie Serbanescu, analist economic

"Cata vreme diferitele venituri inregistrate sunt impozitate de o manieră diferită procentual, patronatele vor fi inclinate să facă transferuri de fonduri intr-un mod care să le permită să plătească salariaţii cu alte venituri decat cele salariale, care sunt impozitate la un nivel mai ridicat"

Petru Dandea, vicepreşedinte Cartel Alfa

Rata zboara, avionul zboara, deci rata-i avion

Potrivit logicii de impozitare a dividendelor ar fi trebuit ca si cei care au primit in luna ianuarie lichidarea pe decembrie sa fie impozitati cu 16%. Conform legii: pentru veniturile cu retinere la sursa, impozitul este cel valabil la data efectuarii platii. Dar nu este cazul.

Chiar daca s-a platit in luna ianuarie, lichidarea este un venit aferent lunii decembrie 2004 si trebuie impozitat conform vechii grile pentru a se inchide anul fiscal si pentru a beneficia de deducerile aferente.

La fel si cu impozitul pe profit aferent anului 2004. In acest caz nu mai functioneaza prevederea din lege, deoarece impozitarea firmelor se face la nivelul de 25%, nu la cel de 16%, cum ar fi normal. De exemplu, o firma a platit trimestrial impozit pe profit. Pentru ultimul trimestru, impozitul se plateste, conform legii, pana in data de 25 a lunii urmatoare (ianuarie 2005).

In lunile martie-aprilie, dupa ce se face regularizarea pentru intregul an 2004, in AGA se stabilesc dividendele care se acorda actionarilor. Deci dividendul este o consecinta a profitului. Totul se da peste cap daca ne gandim ca impozitul pe profit se taxeaza in acelasi moment (ianuarie 2005) cu 25% (cota veche), in timp ce dividendele sunt impozitate cu noua cota, de doua ori mai mare.