Vom avea sosele moderne si frontiere mai sigure, dar si mai multi bani in buzunar. Ca sa-si pastreze afacerile cu statul, companiile occidentale par dispuse sa faca reduceri de pret, iar Guvernul sa pice la pace. Bechtel, Vinci, EADS... Nume care au devenit celebre pe malurile Dambovitei dupa scandalurile izbucnite in jurul contractelor semnate cu statul roman.

Fostul guvern s-a mandrit cu autostrazile Brasov – Bors si Comarnic – Predeal, respectiv cu securizarea frontierelor. Dar opozitia din acea vreme, societatea civila si presa au criticat vehement aranjamentele cu pricina. Au fost blamate modul in care au fost alese firmele (fara licitatie), dar si preturile stabilite, considerate a fi umflate.

Dupa alegeri, noul prim-ministru, Calin Popescu-Tariceanu, a anuntat ca autoritatile vor incepe sa verifice legalitatea si aspectele financiare ale contractelor. "Avem indoieli ca acest mod de atribuire directa este concordant cu legislatia europeana”, a explicat premierul. Controalele au demarat deja, dar pana la primele concluzii oficiale mai avem de asteptat.

"Contractele incheiate cu Bechtel si Vinci sunt in prezent examinate de specialistii Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului pentru a se stabili daca au fost incheiate cu respectarea tuturor prevederilor legale in vigoare.

Acest proces de analiza este in plina defasurare si, in cateva saptamani, vor fi facute publice rezultatele acestuia”, ne-au declarat reprezentantii Biroului de Presa al MTCT. Si reprezentantii Ministerului Administratiei si Internelor, care verifica afacerea EADS, au refuzat sa faca orice declaratie pana la finalizarea investigatiilor. Nici companiile implicate nu au dorit sa discute cu presa.

"Bechtel a hotarat sa nu faca nici un fel de comentarii legate de declaratiile premierului Calin Popescu-Tariceanu”, explica Bogdan Sgarcitu, Communications Manager al Bechtel Romania. Am reusit, in ciuda tuturor aestor refuzuri, sa aflam ce se negociaza in aceste zile in spatele usilor inchise. Americanii de la Bechtel par a avea cea mai solida pozitie.

Ei au semnat contractul final si chiar au inceput lucrarile. In plus, in cazul lor criticile privind pretul prea mare nu pot fi sustinute cu argumente prea clare, avand in vedere ca relieful si solul din zonele pe unde va trece autostrada sunt greu de comparat cu cele din alte regiuni. Singura problema adevarata pare a fi atribuirea directa, fara licitatie, a lucrarilor.

Cel mai probabil, ne-au declarat surse din interiorul MTCT, se va ajunge la un compromis – constructia va continua, dar va avea loc o reducere cu cateva procente a costului pe kilometru.

Nu este exclusa nici prelungirea perioadei de executie, in urmatorii ani banii pentru modernizarea infrastructurii urmand sa fie directionati cu precadere catre tronsonul Pitesti - Sibiu - Deva - Lugoj - Timisoara - Nadlac. De altfel, varianta ne-a fost confirmata intr-un fel de presedintele interimar al PD, Emil Boc.

"Nu s-a pus niciodata problema renuntarii la contractul cu Bechtel, ci doar a stabilirii conditiilor in care a fost incheiat acesta. Din punct de vedere juridic, daca exista clauze dezavantajoase, le putem renegocia. Din punct de vedere politic, orice decizie trebuie sa tina seama de interesele geopolitice si economice ale Romaniei in general si ale Transilvaniei in special”, a spus Boc.

In cazul EADS, contractul e ceva mai subred. Reprezentantii gigantului vest-european au recunoscut cu seninatate ca nu au mai avut de-a face cu un proiect de asemenea dimensiuni in domeniul securizarii granitelor si ca pretul a fost stabilit cumva dupa ureche.

Aici am putea astepta cele mai mari reduceri ale costurilor, precum si o schimbare a subcontractorilor, unii dintre cei anuntati initial avand legaturi cu vechea putere, sustin unii angajati ai MAI. Dar cele mai multe probleme par sa fie in cazul Vinci.

Contractul final nu s-a semnat inca, iar francezii se pare ca nu stiu inca nici traseul exact, solutia tehnica si nici macar daca vor construi patru benzi sau, pentru inceput, numai doua. Se discuta acum despre renegocieri sau chiar despre reluarea procedurii de atribuire.

Cat despre contractele inca in negociere cu Strabag, pentru tronsonul Bucuresti – Ploiesti, si Ashtrom-Roichmann, pentru sectiunea Predeal – Brasov, in cazul acestora exista doua variante: ori se continua discutiile, dar se mai ajusteaza preturile deja convenite, ori se va relua procedura de selectie a executantilor, ceea ce ar insemna, insa, inceperea lucrarilor cu o intarziere de circa un an.

CONTRACTELE IN CIFRE

• Contractul cu Bechtel a fost semnat pe 19 decembrie 2003. Este vorba de constructia a 415 kilometri de autostrada, pe traseul Brasov - Fagaras - Targu Mures - Cluj - Zalau - granita cu Ungaria. Valoarea lucrarilor va fi de 2,2 miliarde de euro, la care se vor adauga dobanzi si despagubiri pentru terenurile expropriate.

• Cu francezii de la Vinci s-a semnat, anul trecut, un protocol de initializare a contractului pentru sectiunea de autostrada dintre Comarnic si Predeal. Aceasta va avea 37 de kilometri si va costa 379,3 milioane de euro, la care se adauga 100,7 milioane de euro, care reprezinta, potrivit ex-ministrului Miron Mitrea, "costul avizelor necesare si al managementului financiar".

Desi a fost numit parteneriat public-privat (PPP), criticii afacerii spun ca este doar o modalitate de ocolire a licitatiei.

• European Aeronautic Defence and Space Company (EADS) va securiza 3.147 de kilometri de frontiera. Contractul, in valoare de circa un miliard de euro, va fi terminat in 2009, pana la sfarsitul lui 2006 urmand sa fie finalizate proiectele in zonele mai sensibile ale granitei.

• Austriecii de la Strabag si consortiul israelian Ashtrom & Roichmann J.V. ar urma sa construiasca alte doua tronsoane din autostrada Bucuresti - Brasov, pretul final nefiind inca stabilit.