Marea majoritate a celor care si-au cumparat masini in ultimii ani le-au luat in leasing. Insa, o data cu pierderea facilitatilor fiscale pe care se bazeaza acum beneficiarii, leasingul auto ar putea ceda locul finantarilor prin credite.

"Legea leasingului, asa cum functioneaza in prezent, avantajeaza clar leasingul mobiliar, prin intermediul unor facilitati fiscale evidente: exonerarea la plata drepturilor de import - taxe vamale, comision vamal, accize, TVA, plata taxelor vamale si a comisionului vamal numai la valoarea reziduala la incheierea contractului de leasing", ne spune Gabriel Sincu, senior Tax Manager la Haarmann

Hemmelrath. "Acest lucru a dus si la o pondere insemnata a leasingului mobiliar in totalul operatiunilor de leasing in Romania", mai explica el. Insa, de la finalul anului trecut, regulile jocului s-au schimbat. Mai precis, in 18 noiembrie apare o hotarare de guvern care stabileste ca accizarea masinilor sa se faca la valoarea de intrare, nu la valoarea reziduala, ca pana atunci.

In acest fel, acciza creste de cinci ori. In urma unor presiuni venite din partea mediului de afaceri, Ministerul Finantelor reactioneaza la inceputul lunii decembrie. Astfel, Finantele au promis ca vor sustine o alta hotarare, prin care accizele sa urmau sa fie calculate, pana in luna februarie, la valoarea reziduala a bunurilor.

Aceasta intrucat atunci estimau Finantele ca va putea fi promovata noua lege a leasingului. Autoritatea Nationala a Vamilor (ANV) ar fi urmat sa procedeze, in baza noii hotarari, la regularizarea sumelor platite ca drepturi de import pentru operatiunile de leasing incheiate dupa data de 18 noiembrie.

Finantele mai aratau in- tr-un comunicat ca nu se va aplica retroactiv calculul accizelor la autoturismele in leasing si ca nu vor fi modificate contractele de leasing incheiate inainte de 18 noiembrie.

Pana la finele lunii ianuarie 2005, in Monitorul Oficial nu a aparut nici o reglementare care sa anuleze prevederile actului normativ din noiembrie, iar ANV ne-a declarat ca a continuat sa calculeze accizele la valoarea de intrare, si nu la valoarea reziduala. In plus, societatile de leasing confirma si ele ca accizarea se face potrivit prevederilor hotararii din noiembrie.

"Situatia e cam asa: taxele vamale se calculeaza la valoarea reziduala, comisionul vamal se calculeaza la valoarea reziduala, acciza se calculeaza la valoarea de intrare, iar TVA se calculeaza la valoarea reziduala, desi baza de calcul este aceeasi si pentru TVA si pentru accize, valoarea in vama. S-a clarificat o alta problema, cu masinile noi si vechi.

Daca nu au fost inmatriculate in strainatate, sunt noi", ne confirma Gabriel Biris, consilier Salans Romania. De asemenea, consultantii spun ca prevederile referitoare la modalitatea de calculare a accizei nu se va modifica nici dupa aparitia noii legi a leasingului. Ceea ce inseamna ca tendinta este aceea de "scumpire" a leasingului.

Marius Carp, directorul general al APIA, crede totusi ca piata importurilor auto nu va fi afectata de cresterea accizei, deci de eliminarea facilitatilor fiscale ale leasingului. Opinia este impartasita si de consultanti, care vin si cu explicatia: beneficiarii ar putea migra de la finantarea prin leasing la finantarea prin credite.

De altfel, majoritatea societatilor de leasing functioneaza pe langa banci. Daca acestea vor oferi credite cu dobanzi mai mici decat leasingul, transferul se va produce rapid. "Modificarile preconizate ar urma sa aduca leasingul acolo unde se gaseste in prezent in tarile cu economie dezvoltata: optiune de finantare alternativa creditului", indica Gabriel Sincu.

In concluzie, putem spune ca toti cei care isi vor cumpara masini cu o capacitate de peste 1.600 de centimetri cubi vor avea de platit acciza la valoarea de intrare.

Piata leasingului a crescut cu 44% anul trecut

• Autovehiculele noi achizitionate in leasing pe piata romaneasca au totalizat, anul trecut, peste 55.800 de unitati, in crestere cu 44% fata de 2003

• Marius Carp, directorul general APIA, spune ca sistemul de finantare in leasing s-a situat ca procent in vanzari la un nivel de 60% din totalul autovehiculelor de import (cifrele reflecta doar finantarile derulate prin societatile de leasing partenere ale furnizorilor).

• In cazul automobilelor din segmentul de lux si cel cu preturi situate peste medie, leasingul a fost instrumentul preferat pentru achizitie.