Gradul de utilizare a computerului in Romania este cu mult mai redus decat cel existent la nivel european, dupa cum reiese dintr-un raport al reprezentantei din Romania a ECDL (European Computer Driving Licence). Astfel, aproximativ 74% din romani nu utilizeaza calculatorul, in timp ce media in tarile central si vest europene este de 51,67%.

Mai mult, categoriile profesionale presupuse a promova educatia informationala, cum ar fi profesorii, ating un grad de neutilizare a computerului peste media nationala, 80% din cadrele didactice din Romania dovedindu-se a nu utiliza PC-ul.

In prezent, cele mai cerute aplicatii pentru utilizare la locul de munca sunt aplicatiile de procesare de text, calcul tabelar si prezentari, procentajul fiind de 90%. Urmatoarele cerinte sunt utilizarea e-mailului, a Internetului si a sistemelor critice ale companiei. De asemenea, romanii se confrunta cu cerinta de cunoastere a project managementului si a sistemelor economice si de personal.

Pierderi anuale de 625 milioane de euro

Problema principala a angajatorilor europeni o reprezinta pierderile datorate utilizarii ineficiente sau neutilizarii calculatorului de catre angajati. In Romania, prin aplicarea metodologiei de calcul europeana, si tinand seama de salariul mediu, aceste pierderi se ridica la aproximativ 625 milioane de euro anual.

Remedierea nu se poate face decat prin asigurarea unei educatii IT (tehnologia informatiei) adecvate, dar in acest domeniu se inregistreaza in prezent deficiente majore. In primul rand, programa scolara pentru informatica este neadecvata cerintelor de utilizare a calculatorului la locul de munca.

"Scoala romaneasca incearca sa produca programatori in proportie de masa, in loc sa fie orientata prioritar asupra abilitatilor absolventilor in utilizarea calculatorului", reiese din comunicatul ECDL.

Mai mult, informaticienii sunt total nemotivati, din punct de vedere financiar, sa devina profesori, din moment ce salariile specialistilor in informatica sunt cu mult mai mari decat cele ale cadrelor didactice. Rezultatul se traduce in "criza profesorilor de informatica".

Profesorii de informatica stiu mai putin decat restul romanilor

In urma examinarii a 120 de profesori de informatica din 60 de licee din tara, specialistii ECDL au observat ca acestia s-au descurcat mai prost decat restul persoanelor testate. Astfel, daca la "teoria informaticii", media generala de promovabilitate a fost de peste 90%, cea a cadrelor didactice a fost de aproximativ 72%.

Nici cu sistemele de operare profesorii de informatica nu prea se descurca, examenul fiind promovat de 76% din acestia, in timp ce media generala este de aproape 90%. Diferentele cele mai mari s-au inregistrat la "prezentare" si "baze de date" , iar la "Internet si comunicare" "informaticienii" s-au situat tot sub medie.

"Dotarea cu computere a scolilor nu s-a facut si nu se face pe baza unui proces competitiv intre scoli, in cadrul caruia cat mai multi profesori sa demonstreze ca au certificarea europeana de utilizator al calculatorului.

In cele mai multe tari central europene, intre care Ungaria este tipica, prioritatile in dotarea cu calculatoare a scolilor au fost date de numarul de profesori din acele scoli care au urmat cursurile si au obtinut certificatul de utilizare a computerului, pe baza finantarilor asigurate de ministerele educatiei", sustin specialistii ECDL.

Acestia au observat ca sistemul a creat atat intre scoli, cat si intre profesori, o emulatie in utilizarea computerului. "Pe baza succesului obtinut, acelasi sistem s-a aplicat ulterior si in invatamantul prescolar", mai reiese din comunicat.

Ce se intampla, de fapt, in scoli

Dupa cum se vede, specialistii ECDL cred ca motivul pentru care profesorii nu se descurca in lucrul cu PC-ul este nedotarea acestora cu "certificatul european de conducere a calculatorului". De asemenea, specialistii sustin ca, in ultimii trei ani, laboratoarele de informatica din licee au fost dotate cu computere in valoare de 80 milioane de dolari.

Realitatea arata insa ca, in prezent, din totalul de 17.861 de unitati scolare existente in Romania, doar 1.365 au in dotare astfel de echipamente, altfel spus, 76% din scoli nu au computere. Asadar, multi profesori si elevi existenti in aceste institutii nu au posibilitatea de a lucra pe calculator.

Daca tinem cont de faptul ca salariul unui profesor stagiar nu depaseste 3,5 milioane, este greu de crezut ca acesta ar avea posibilitatea sa-si doteze locuinta cu un PC. In concluzie, se pare ca nu lipsa unui certificat de "specialist" a dus la starea de fapt din Romania ci, pur si simplu, lipsa echipamentului propriu-zis.