Presedintele Romaniei, Traian Basescu si Primul-Ministru, Calin Popescu-Tariceanu au agreat varianta in limba engleza a Tratatului de Aderare a Romaniei la Uniunea Europeana.

Aceasta reprezinta acordul politic al Romaniei asupra Tratatului (versiunea in limba engleza), care reprezinta actul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana. In prezent, se lucreaza la traducerea Tratatului in limbile comunitare, in romana si bulgara.

In paralel, se desfasoara si o procedura politica, in cadrul careia Tratatul a fost agreat de statele membre UE in reuniunea COREPER, de Romania si Bulgaria. In continuare, Comisia Europeana si Parlamentul European trebuie sa isi dea avizul asupra acestui text.

Conform calendarului agreat, Tratatul va fi semnat in 25 aprilie 2005, iar in perioada 2005-2006, acesta trebuie ratificat de catre statele membre UE si statele candidate.

"Ceea ce s-a intamplat astazi arata ca suntem in linie dreapta pentru semnarea Tratatului de aderare, iar aprobarea fara dezbatere a Tratatului de catre statele membre ale Uniunii Europene in reuniunea COREPER este un semnal politic de incredere in eforturile Romaniei.

Aceasta reitereaza si faptul ca Romania si Bulgaria fac parte din acelasi val de extindere cu celelalte 10 state care au aderat la 1 mai 2004. Faptul ca procesul de elaborare a Tratatului de Aderare a fost finalizat nu inseamna ca munca noastra a luat sfarsit. Atentia noastra se indreapta acum spre implementarea acquis-ului, spre punerea in practica a angajamentelor asumate in negocieri.

Dorim ca, la 1 ianuarie 2007, Romania sa fie un membru bine pregatit al Uniunii Europene", a aratat dl. Calin Popescu Tariceanu, Prim Ministru al Romaniei.

Tratatul de aderare la UE este actul prin care un stat devine membru al Uniunii Europene. Tratatul de aderare este comun pentru Romania si Bulgaria si are aceeasi structura cu Tratatul celor 10 state care au aderat la UE la 1 mai 2004. In plus, Tratatul Romaniei si Bulgariei prevede modul in care tara noastra va adera la Tratatul de instituire a Constitutiei pentru Europa.

Astfel, daca tratatul privind Constitutia va intra in vigoare inainte de aderarea celor doua tari, Romania si Bulgaria vor adopta acest act automat, iar daca va fi ratificata ulterior aderarii, Romania si Bulgaria vor deveni parte in momentul in care actul intra in vigoare.

Structura si continutul Tratatului de aderare

Partea generala a Tratatului de aderare este structurata astfel: Tratatul de aderare si Actul de aderare sau Protocolul de aderare.

Tratatul de aderare consacra aderarea Romaniei si a Bulgariei la Uniunea Europeana, precum si faptul ca, prin aderare, cele doua state devin parte la Tratatul de instituire a Constitutiei pentru Europa, in conditiile reglementate prin Protocolul anexat la acest Tratat.

De asemenea, se precizeaza data la care Tratatul de aderare va intra in vigoare (1 ianuarie 2007), precum si faptul ca acesta va fi ratificat de partile contractante conform procedurilor interne.

Actul de aderare / Protocolul de aderare contine cinci parti: principiile; prevederi generale: elemente privind ajustarea Tratatelor / Constitutiei; prevederile permanente (in principal adaptarea acquis-ului); prevederile temporare (perioadele de tranzitie); prevederi legate de implementarea Actului.

Partea I (Principiile) contine definitii si prevederi privind caracterul obligatoriu pentru Romania si Bulgaria al tratatelor fundamentale si al actelor adoptate de institutiile comunitare si de Banca Centrala Europeana anterior aderarii acestora la UE.

Aplicarea dispozitiilor tratatelor originare si ale actelor institutiilor sunt supuse derogarilor convenite in cursul negocierilor de aderare cu fiecare stat candidat.

Este statuata obligatia celor doua noi state membre de a adera la conventiile si acordurile incheiate de Uniune cu terte state, conventiile incheiate intre statele membre, precum si insusirea acquis-ului Schengen. Romania si Bulgaria au obligatia de a modifica pana la data aderarii tratatele incheiate cu state terte, care sunt incompatibile cu dreptul comunitar.

In caz contrar, aceste tratate vor fi denuntate. De asemenea, se precizeaza ca Romania si Bulgaria vor participa in cadrul Uniunii Economice si Monetare, de la data aderarii, fiind considerate state cu derogare de la adoptarea monedei unice .

Partea a II-a contine prevederile institutionale, respectiv participarea Romaniei si Bulgariei la institutiile Uniunii Europene: numarul de locuri in Parlamentul European , numarul de voturi in Consiliu , numarul de judecatori la Curtea de Justitie a Uniunii Europene si la Tribunalul de Prima Instanta , numarul de membri din partea Romaniei la Comitetul Economic si Social , Comitetul Regiunilor

, Banca Europeana de Investitii etc .

Partea a III-a (Prevederile permanente) cuprinde obligatia adaptarii actelor adoptate anterior de institutiile Uniunii Europene in diferite domenii, pentru a cuprinde si situatia din Romania si Bulgaria pentru domeniul respectiv, precum si referirea la mecanismul si conditiile in care se va realiza aceasta adaptare.

Exemple: lista de specii de plante si animale protejate in Romania; calificari, lista profesiunilor liberale si a institutiilor de invatamant care au eliberat diplomele in acest sens; lista punctelor de frontiera; lista aeroporturilor internationale; lista produselor chimice periculoase; denumirea in limba romana a tuturor termenilor de specialitate in diverse domenii (ex.

societate pe actiuni, societati in nume colectiv, societati in comandita simpla, societati pe actiuni, societati in comandita pe actiuni, societati cu raspundere limitata, taxa de drum, autostrazi, drumuri nationale, drumuri judetene, drumuri comunale etc); lista statelor carora Romania le solicita viza si diferitele categorii de viza; lista institutiilor din Romania participante la procesul de

achizitii publice; modul in care diferite proceduri juridice sau tehnice sunt exprimate in romana si bulgara.

Partea a IV-a (Prevederile temporare) se refera la masurile tranzitorii (continute in anexa), prevederile institutionale si prevederile financiare.

In cadrul prevederilor temporare, se stipuleaza, printre altele, posibilitatea pentru Romania si Bulgaria de a adopta masuri tranzitorii pentru a facilita trecerea la noua politica agricola comuna, precum si in ceea ce priveste aplicarea regulilor comunitare in domeniul veterinar, fito-sanitar si al sigurantei alimentelor.

Dintre prevederile institutionale, este de mentionat participarea Romaniei la Parlamentul European in perioada cuprinsa intre data aderarii si data la care se vor desfasura noi alegeri pentru Parlamentul European in 2009 si obligatia Romaniei de a desfasura alegeri pentru acesta pana la 31 decembrie 2007 .

Prevederile financiare statueaza contributia Romaniei la capitalul subscris Bancii Europene de Investitii, Fondului de Cercetare pentru Carbune si Otel, precum si gestionarea de catre agentiile de implementare a fondurilor de pre-aderare. De asemenea, sunt mentionate Facilitatea Schengen si Facilitatea de cash-flow.

Partea a IV-a cuprinde si clauzele de salvgardare.

Spre deosebire de Tratatul de aderare al celor zece noi state membre, care continea trei clauze de salvgardare: generala, pentru Piata Interna si pentru justitie si afaceri interne, in cazul Romaniei si al Bulgariei se poate aplica o clauza de amanare a aderarii cu 1 an, pana la 1 ianuarie 2008 (generala, cu unanimitate de voturi), si doar in cazul Romaniei o clauza specifica pentru domeniile

justitie si afaceri interne si concurenta, care se adopta cu majoritatea calificata a voturilor statelor din Consiliu si poate amana aderarea cu un an, pana la 1 ianuarie 2008.

Partea a V-a (Prevederi referitoare la adaptarile institutionale) cuprinde dispozitii privind adaptarile institutionale care sunt necesare in urma aderarii Romaniei si Bulgariei, modalitatile de aplicare a actelor institutiilor comunitare fata de Bulgaria si Romania si prevederile finale.

Tratatul de aderare contine o serie de declaratii (cu caracter mai mult politic, decat juridic): Declaratia comuna a statelor membre (UE 25) privind libera circulatie a persoanelor; Declaratia comuna a UE 25 si a Comisiei Europene privind pregatirile pentru aderare ale Romaniei si Bulgariei; Declaratia comuna a Germaniei si Austriei privind libera circulatie a persoanelor; Declaratia Bulgariei

privind alfabetul chirilic.

Etapele care mai trebuie parcurse parcurse in continuare

Tratatul de aderare este prevazut a fi semnat in 25 aprilie 2005. Pana atunci, vor avea loc mai multe actiuni:

q In 22 februarie a.c, se asteapta obtinerea avizului Comisiei Europene

q In perioada 21 februarie - 4 aprilie a.c., vor fi finalizate, distribuite si aprobate textele consolidate ale Tratatului de aderare in limbile oficiale ale UE si in limbile romana si bulgara. De asemenea, aceste texte vor fi transmise oficial statelor membre, Parlamentului, Comisiei Europene, Romaniei si Bulgariei

q In 13 aprilie a.c., se asteapta obtinerea acordului (avizul conform) Parlamentului European asupra Tratatului

q In 20 aprilie a.c., statele membre vor aproba in COREPER proiectului Deciziei Consiliului UE privind Tratatul de aderare a Romaniei si Bulgariei

q In 25 aprilie a.c., se asteapta aprobarea de catre Consiliul UE a textului Tratatului de aderare, urmata de semnarea acestuia

In perioada 2005- 2006, Tratatul trebuie ratificat de statele membre si Romania si Bulgaria.