Cei sase „pui“ ai uzinei brasovene au acumulat datorii de zeci de miliarde, patru fiind deja in proceduri de faliment. Decizia finala cu privire la viitorul intreprinderii o va avea Guvernul.

La mai putin de trei ani de la privatizare, aproape toate societatile desprinse din Uzina Tractorul sint in situatii critice, toate sase au datorii imense catre stat, iar patru dintre ele sint deja in faliment, Fiscul declansind procedurile conform Legii 64/1995. Astfel, vor fi nevoite in curind sa isi inchida portile AWE-HD SA, Prorem UTB, Scudiver UTB si Frimut.

AWE- HD are datorii de 21,2 miliarde de lei si un dosar promovat pentru faliment, Prorem UTB are datorii de 16,7 miliarde de lei si se afla in reorganizare, litigiul fiind inca pe rol, Scudiver a acumulat arierate de 103 miliarde de lei si se afla in faliment, iar Frimut are de platit statului peste 50 de miliarde de lei, fiind si ea in faliment declansat de Fisc.

Firma Reutcom are de platit nu mai putin de 30 de miliarde de lei, iar Fiscul a inceput executarile silite. Singura care sta oarecum mai bine este firma MUM, care are esalonari la plata datoriilor si le respecta.

Situatie neclara

Cea mai neclara situatie este la Scudiver, fosta Sectie de scularie a uzinei. Firma a fost „lasata in parasire“, iar bunurile sale au fost trecute pe o societate nou-infiintata, SUDV SRL. Noua firma are acelasi capital social, aceleasi active, dar patronul, omul de afaceri Ioan Olaru, nu a preluat si pasivul, adica datoriile fostei Scudiver.

La aceasta ora, proaspata firma are creante de 4,2 miliarde de lei, iar finantistii au pus sechestru pe bunurile sale si au facut popriri pe conturile bancare pentru a recupera arieratele. Olaru este patron si la AWE -HD si, dupa cum afirma sindicalistii, desi el nu recunoaste, si la Pro Rem, firme pe care le-a cumparat in 2002.

Omul de afaceri spune ca problemele cu care se confrunta acum societatile sale nu sint din vina sa.

Mostenire cu datorii

„Atunci cind am preluat fabricile din Uzina Tractorul, firmele aveau contracte de care eu nu am stiut, iar dupa o perioada au aparut creditorii si ne-au luat, pentru datorii de un miliard de lei, initial de doar 46 de miliarde de lei. Acum ne judecam cu fosta APAPS, pentru ca ne-a vindut actiuni la societate fara sa ne arate si contractele pe care le avea de onorat.

La desprinderea din Tractorul, „puii“ s-au ales si cu datoriile luate de la uzina-mama si transferate pe firmele mai mici.

Toti puii au pornit cu datorii de trei pina la cinci ori mai mari decit capitalul social. De aceea sintem acum in faliment. Chiar si in acest moment, noi mai platim prin produse aceste datorii de miliarde. Culmea este ca, intre timp, uzina-mama a devenit din nou actionar la firmele desprinse prin transformarea datoriilor in actiuni. Este o situatie absurda.

Asa ceva nu am mai auzit, cred ca voi emigra in Congo sa scap de toate astea“, afirma Olaru.

„Puii“ de la Tractorul sperau sa scape de datorii prin stergerea acestora o data cu facilitatile „instituite“ pentru uzina-mama la privatizare. Dar, cum deocamdata producatorul de tractoare a ramas la stat, nici firmele desprinse nu au beneficiat de facilitati.