Un asteroid gigant, de dimensiunea a trei terenuri de fotbal, va trece foarte aproape de Pamant intr-o zi de vineri, 13, in anul 2029, insa riscurile unei coliziuni sunt aproape inexistente, sustin cercetatorii. Asteroidul se va afla mai aproape de Pamant decat s-a aflat vreodata un obiect ceresc de dimensiuni similare, transmite cotidianul "The Independent".

Astronomii au insistat totusi ca exista sanse mici ca asteroidul sa intre in coliziune cu Pamantul. Asteroidul 2004MN4 se va afla in punctul maxim de apropiere de Pamant peste 24 de ani, in ziua de vineri, 13 aprilie 2029, la ora 22.00 GMT. Ultimele calcule ale astronomilor sugereaza ca asteroidul se va apropia atat de mult incat probabil ca va fi vizibil cu ochiul liber din Marea Britanie.

Acesta ar fi primul asteroid din epoca moderna vizibil de pe Pamant fara telescop sau binoclu. 2004MN4 a fost descoperit in iunie 2004 si primele calcule aratau ca sansele ca acesta sa loveasca Terra erau de 1 la 60. Dupa revizuirea calculelor, s-a descoperit ca probabilitatea unei coliziuni cu Pamantul, este, virtual, zero.

Daca o coliziune ar avea totusi loc, explozia cauzata ar fi echivalentul a 20 de bombe de hidrogen detonate simultan si ar transforma in desert intinderi vaste de uscat. Daca ar ateriza in ocean, asteroidul ar cauza un tsunami de dimensiuni uriase.

Potrivit ultimelor calcule, asteroidul va trece la o distanta de 36.000 de kilometri de Pamant, mai mica decat cea la care se afla satelitii geostationari si la o zecime din distanta pana la Luna.

Profesorul Mark Bailey, director al Observatorului Armagh, afirma ca pericolul reprezentat de asteroid pentru pamanteni este inexistent, desi acesta se va apropia suficient de mult pentru ca orbita sa sa fie afectata direct de gravitatia Pamantului.

Asteroizii de dimensiuni mari au intrat frecvent in coliziune cu Pamantul in trecut, iar unii dintre ei au provocat dezastre pe intreaga planeta. Coliziunea poate ridica nori imensi de praf si fum in atmosfera, blocand lumina soarelui timp de cativa ani si creand echivalentul natural al unei "ierni nucleare".

Cercetatorii estimeaza ca un asteroid de dimensiunile lui 2004MN4 se apropie de Pamant la intervale de 1.300 de ani.