Competitia acerba dintre marile motoare de cautare lasa putine sanse de supravietuire motoarelor romanesti. Motoarele romanesti de cautare sunt in general neprofitabile, la mii de leghe distanta de succesul financiar al gigantilor. Sustinute din alte activitati, ele sunt amenintate cu disparitia daca nu-si gasesc o nisa in piata.

Pe piata motoarelor de cautare, gigantii cresc, iar lupta dintre ei se inteteste pe zi ce trece. Succesul Google ramane un exemplu de invidiat, Yahoo face orice ca sa amelioreze serviciul, iar Microsoft nu putea ramane in afara bataliei. Ei si-au lansat pe 1 februarie motorul propriu de cautare, dupa o faza in care acesta era in teste.

Motorul inlocuieste tehnologia Yahoo in site-ul MSN, iar cei de la Microsoft afirma ca "este de doua ori mai rapid". Avand in vedere ca Internetul este un mare teren global, ce sanse mai au in aceasta competitie motoarele de cautare locale? Emil Sasu, de la Emsa System, cu www.bang.

ro, site de cautare cu 800-1000 de vizitatori unici pe zi, spune ca, "de departe, versiunea romaneasca a lui Google este mai performanta decat cele mai perfomante motoare de cautare din Romania, ca urmare atat a tehnologiei care se afla in spatele acestuia, cat si a numelui Google.

O diminuare a sectorului este foarte putin probabila, intrucat web-ul romanesc este intr-o perioada de expansiune, iar motoarele de cautare din Romania constituie totusi o alternativa care merita luata in considerare, deoarece baza lor de date este diferita. In general, orice site, inclusiv motoarele de cautare, devine profitabil in momentul in care devine atractiv.

Daca se investesc timp si bani, pe o formula inovatoare, succesul vine la un moment dat", crede, optimist, Emil Sasu. "Probabil ca piata locala poate fi acaparata de un motor de cautare romanesc puternic, dar este nevoie de investitie masiva in tehnologie, publicitate si, mai ales, in gasirea unei formule care sa confere un caracter de unicitate motorului de cautare respectiv.

Cu siguranta insa, in momentul in care piata este acaparata, motorul de cautare respectiv va fi achizitionat de unul din cei mari (Google si Yahoo au efectuat asemenea achizitii in trecut). Ca sa acaparezi piata locala va trebui, insa, sa-l detronezi pe Google Romania, lucru pe care il consideram extrem de greu de realizat", afirma Sasu. Constantin Ghioc, de la www.resurse.

com, crede ca singura sansa a motoarelor romanesti este specializarea. In general, cei din piata spun ca motoarele nu sunt profitabile. Din pacate, suntem departe de succesul financiar al Google, care a dezvaluit de curand cifre ce ar face pe oricine sa paleasca de invidie: cifra de afaceri de 3,2 miliarde USD si profit de 400 de milioane USD.

Multe din motoarele de cautare romanesti sunt sustinute din alte activitati sau sunt instrumente de marketing servind la atragerea vizitatorilor spre alte tipuri de servicii oferite de firmele care le administreaza. Astfel, Eugen Iacob, de la www.afla.

ro, motor foarte bine indexat in Google, de unde provin 90% din vizitatori, care vin 100% pentru cautare, afirma ca-l finanteaza din alte activitati. Constantin Ghioc spune despre site-ul sau ca "este parte integranta din strategia noastra de marketing, ajutandu-ne in promovarea celorlalte afaceri online. Privit pe ansamblu, resurse.

com reprezinta un proiect in care investim in continuare, neputand renunta usor la publicul atras de el." Doar Emil Sasu afirma: "exista deja un mic profit, insa potentialul de crestere este semnificativ, in conditiile in care se investeste in site. Pentru moment, investim in alte proiecte, dar va veni si randul acestuia. Costurile sale de rulaj sunt relativ mici.

" Una peste alta, motoarele de cautare sunt obligate sa se transforme pentru a supravietui, fiecare trebuind sa gaseasca formula proprie de pozitionare pe piata, cu riscul de a disparea complet daca alegerea facuta nu este cea potrivita.