80% dintre cumparatorii de monitoare de anul trecut au preferat modelul cu tub catodic de 17 inci. Monitoarele cu cristale s-au mai ieftinit, dar nu atit de mult incit sa ameninte pozitia vechiului tub catodic. Monitoarele clasice sint de trei ori mai ieftine.

Romanii prefera sa utilizeze in continuare monitoarele de computer cu tub catodic (CRT) fata de cele cu cristale lichide (LCD), dupa cum rezulta dintr-un studiu pentru piata romaneasca realizat de firma britanica de analiza Bryan Norris Associates.

Pretul este probabil argumentul forte pentru aceasta alegere: la sfirsitul anului trecut, monitoarele CRT au costat, in medie, 123 de dolari bucata, in timp ce monitoarele LCD au un pret mediu de 350 de dolari. Insa tendinta de ieftinire este mai accelerata in cazul ultimelor.

Astfel, un monitor LCD costa, la sfirsitul anului, cu 60 de dolari mai putin decit la jumatatea anului, in timp ce monitoarele clasice, cu tub catodic, costau cu doar patru dolari mai putin. Se pare ca argumentul ieftinirii mai accentuate nu a fost suficient: din cele aproximativ 510.000 de unitati vindute in Romania anul trecut, 86,6% au fost monitoare CRT.

Valoric, vinzarile au fost de aproape 80% din piata. Monitoarele cu cristale lichide au avut o evolutie ascendenta, cota de piata urcind de la 12,2%, la jumatatea anului, la 13,4%, la final. Valoric insa, volumul vinzarilor a fost identic cu cel de la jumatatea anului.

Cel mai solicitat tip de monitor a fost modelul CRT cu o diagonala de 17 inci, care a acoperit 80,3% din cerere. La mare departare sint monitoarele LCD cu aceeasi diagonala, insa cu o cota de doar 6,7%.

Singura nisa unde cristalul a batut tubul a fost sectorul monitoarelor LCD de 15 inci care, cu o cota de 5,7%, au devansat ecranele CRT de 19 inci, care fost preferate de doar 4,2% din cumparatori.

Pixeli de 80 de milioane de dolari

In 2004, vinzarile totale de monitoare din Romania s-au ridicat la 80 de milioane de dolari. Pe piata au fost prezente 49 de marci. Compania coreeana Samsung a fost cea mai vinduta, cu 52.000 de unitati, corespunzatoare unei cote de piata de 10,2%. Pozitia secunda a fost ocupata de Philips, cu 51.400 de unitati (10%).

Cea mai bine vinduta marca romaneasca a fost Ultra, apartinind grupului K Tech Ultra Pro, care detine locul trei in clasament.

Nu vrem plasma

Monitoarele cu plasma nu s-au regasit printre preferinte. Au fost cumparate doar 256 de bucati in tot anul, in valoare de aproape 700.000 de dolari. Explicatia: un astfel de ecran costa, la sfirsitul anului, 2.340 de dolari. Si nu s-a ieftinit, pentru ca la jumatatea anului costa 2.258 de dolari.