Dupa ce a anulat cursele lungi, guvernul PSD a cumparat avioane Airbus pentru cursele scurte. Tarom nu stie inca daca pastreaza contractul pentru avioane, asta dupa ce a platit deja 10 milioane de dolari pentru ele.

Guvernul Romaniei nu stie daca va onora un contract semnat de Guvernul Romaniei. Cel putin acesta este epilogul momentan al povestii avioanelor cu care Adrian Nastase voia sa contribuie la dotarea flotei civile romanesti.

Contractul se refera la cumpararea de catre operatorul aerian national Tarom a patru avioane de la compania franceza Airbus.

Intelegerea, perfectata anul trecut intre directorul Tarom, (si, in acelasi timp, cumnata fostului premier Adrian Nastase) Rodica Odobescu, si Philippe Camus (vicepresedintele cunoscutului concern european EADS, in care este inclusa firma Airbus) se referea la vinzarea a 4 aeronave Airbus A318.

S-a batut palma pentru un pret de 229 de milioane de dolari, cele patru avioane urmind sa fie livrate companiei romanesti in 2006 si 2007. Intelegerea a fost perfectata in aprilie 2004.

Basescu a cerut rute lungi

In decembrie 2004, proaspatul presedinte Traian Basescu anunta ca Tarom ar trebui sa-si regindeasca strategia. Presedintele se referea la reintroducerea zborurilor pe distante lungi, anulate de fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea, pe motiv ca ele provocau pierderi importante pentru Tarom.

Imediat dupa ce Basescu si-a dat cu parerea, un inalt oficial din Aviatia Civila (din subordinea Ministerului Transporturilor) a spus ca tocmai asa trebuie sa se faca, pentru ca el nu are dreptul sa spuna ca nu se poate ce vrea presedintele sa se poata.

Asta desi Tarom nu are cu ce sa mai onoreze cursele lungi, pentru ca cele doua aeronave Airbus A310 care zburau la New York si Beijing sint in conservare si sint scoase la vinzare.

Avioane pentru rute scurte

Povestea cu cele patru Airbus-uri de acum se leaga de cea de atunci. Avioanele contractate de cumnata lui Nastase sint cele mai mici din familia Airbus. Pot transporta doar 100 de pasageri pe cel mult 3.700 de kilometri. Adica sint contraindicate pentru o companie care vrea sa opereze curse lungi.

In aceste conditii i-am intrebat pe cei de la Tarom cum e cu derularea acelui contract, mai ales ca Tarom a si platit anul trecut 10 milioane de dolari, ca avans pentru Airbus.

Reprezentantii companiei n-au stiut ce sa ne raspunda, pe motiv ca „strategia companiei pe termen lung este supusa unui proces de revizuire“ si ca „finalizarea acestui proces necesita o analiza aprofundata a tuturor aspectelor specifice domeniului de activitate al companiei“. La Ministerul Transporturilor ceata e la fel de deasa. „Nu pot sa va spun daca se va renunta la acest contract.

Exista posibilitatea sa se renunte la ele, dar acest lucru este o simpla speculatie pina cind nu se va elabora strategia Tarom, adica in doua saptamini“, ne-a spus purtatorul de cuvint de la Transporturi, Adrian Ionescu. Asadar, Guvernul Romaniei a semnat ca va cumpara avioanele, Tarom a platit si un avans pentru ele, dar nu se stie daca le va mai cumpara.

Daca o face si strategia lui Basescu va fi lege, nu are ce sa faca cu ele, iar daca nu le mai cumpara, inseamna ca Guvernul Romaniei nu mai respecta ce-a semnat, cu toate consecintele ce decurg de aici.