Cumparatorii romani care mai doresc achizitionarea unui vehicul fabricat la Craiova sub marca Daewoo ar face bine sa se grabeasca.

In ciuda unor vanzari care cresc de la un an la altul, si a unei cifre de afaceri care a crescut spectaculos de la 200 milioane de dolari in 2003, la aproximativ 280 de milioane in 2004, uzina producatoare a binecunoscutelor modele Matiz, Cielo sau Nubira, este foarte aproape de colaps. Cauzele acestei situatii paradoxale sunt, pe cat de simple, pe atat de greu de rezolvat.

Intrat in Romania ca investitor de marca, concernul asiatic Daewoo Motor a fost nevoit dupa numai cativa ani sa declare falimentul. Datoriile imense avute de firma din Coreea catre banci au fortat intrarea in imposibilitate de plata, creditorii spunandu-si ultimul cuvant in 2002.

Capacitatile de productie purtand marca Daewoo din intreaga lume au devenit mijloace de negociere intre bancile creditoare si unul dintre cei mai mari producatori auto mondiali, General Motors. Studiile facute de americani si propriile uzine amplasate strategic pe tot globul, au facut ca GM sa nu accepte preluarea unor uzine precum cele din Romania, Polonia sau Uzbekistan.

Astfel, fabrica de la Craiova s a vazut ajunsa in imposibilitatea de a mai produce alte modele de vehicule in afara celor deja aflate pe linia de asamblare. Mai grav chiar, noua firma GM Daewoo cea care a preluat majoritatea activelor defunctei Daewoo Motor Company a hotarat sa vanda in Europa de Est noile sale modele sub emblema Chevrolet.

In octombrie expira licenta de productie

Asa cum era de asteptat, GM Daewoo nu a acceptat sa-si strice piata din Europa de Est prin livrarea la infinit de componente CKD (completely knocked down) catre uzinele pe care nu le detinea in proprietate din aceasta zona.

Colaborarea dintre Daewoo Romania si GM Daewoo a fost reglementata prin semnarea, in 2002, a unui contract de furnizare de piese care expira in octombrie 2005, vanzarea produselor sub marca Daewoo fiind posibila, conform lui Rob Leggat, vicepresedinte al GM Asia Pacific si conducator al departamentului de relatii publice de la GM Daewoo, cel mult pana in octombrie 2006.

Leggat ne-a declarat ca, "intelegerea expira in toamna lui 2005", intrand in contradictie cu noul director de relatii publice al Daewoo Romania, Valeriu Girlea care sustine ca "uzina de la Craiova produce in virtutea unor intelegeri pe care le-am perfectat la diferite momente ci Daewoo Motor si care nu contin o limitare de timp".

In ciuda acestor declaratii care se bat cap in cap, cert este ca vehiculele Daewoo mai pot fi comercializate pana in octombrie 2006. Ce va fi dupa aceea ramane de vazut.

Si totusi, licenta poate fi extinsa

Ca licenta de productie expira sau nu in 2005 conteaza probabil mai putin in opinia responsabililor de la Craiova. Adevarul este ca mai importante sunt modalitatile de extindere a acesteia.

Conform directorului APIA (Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile) "extinderi de licenta se obtin usor atata vreme cat sunt platite iar gama de produse nu se suprapune cu cea vanduta de GM Daewoo. Deja fabricile din Polonia si Uzbekistan au obtinut acest lucru".

Deci, licenta poate fi prelungita daca Daewoo Romania plateste pentru asta, insa este mai dificil de identificat sursa de finantare care sa sustina acest demers. O portita de scapare poate fi reprezentata de exportul de subansmbluri produse la Craiova catre GM Daewoo.

Valeriu Girlea se declara recent chiar entuziasmat de "dublarea valorica a exportului catre partenerul din Coreea, estimarea acestuia pentru 2005 atingand 40 de milioane de dolari."

Alte solutii

Chiar daca GM Daewoo va fi de acord cu prelungirea licentei, acest lucru nu va ajuta uzina decat pe termen scurt. Fara investitii in noi modele, la Craiova sfarsitul se apropie implacabil, singura solutie fiind atragerea unui investitor puternic.

In ultimii ani, in presa din Romania au abundat informatii care dadeau ca sigura preluarea uzinei Daewoo de alti mari producatori. Din nefericire nici una dintre aceste informatii nu a fost confirmata ulterior, iar situatia pare sa devina tot mai dificila.

Numai in cele aproape doua luni din acest an presa a gasit trei investitori pentru preluarea fabricii, primul dintre acestia fiind chiar actualul proprietar al Automobile Dacia, grupul francez Renault. Surse din interiorul firmei de la Pitesti sustin ca, din cauza cererii neasteptat de ridicate de vehicule Logan, francezii sunt dispusi sa mute o parte din productie la Craiova.

Mai mult chiar, prestigioasa publicatie Automotive News Europe, a facut loc in paginile sale de saptamana trecuta unei informatii prin care este dezvauita strategia Renault cu privire la preluarea Daewoo Craiova.

Se pare ca, in acest moment, francezii "sondeaza terenul" asteptand ca, in lipsa altei solutii, Guvernul Romaniei sa accepte acordarea unei noi serii de facilitati pentru a scapa de un nou episod gen ARO Campulung.

Un alt investitor care face inca valva in presa internationala este Chery Automobile. Firma chineza, vestita pentru asemanarile izbitoare dintre modelele sale si cele ale unor producatori consacrati, si-a confirmat interesul pentru piata europeana, dar nu a dat detalii despre eventualele locatii ale unor uzine.

"Cu siguranta vom incepe sa construim automobile in Europa in urmatorii cinci ani, dar nu avem inca un plan detaliat. Vom avea o delegatie numeroasa in Europa in urmatoarele cateva luni si vom lua decizia finala in privinta unui partener importator pana la jumatatea anului ", au declarat recent surse din cadrul firmei.

In fine, ultimul, dar nu cel din urma, investitor interesat de uzina de la Craiova este concernul Ford. In timpul lansarii unor noi shw-room-uri la Bucuresti, Ion Tiriac, detinatorul companiei Tiriac Auto, cea care importa prin firma Romcar automobilele Ford a lasat sa se inteleaga ca americanii asteapta si ei un moment propice pentru a lansa o oferta de preluare.

Aflat la acelasi eveniment, Ingvar Sviggum, vicepresedinte al Ford Europe a tinut sa adauge: "Preferam sa nu discutam in public strategia companiei, insa vom comenta acest lucru cand vom fi pregatiti. In prezent, la nivel european, capacitatile noastre de productie sunt excedentare".

GM Daewoo nu face speculatii

"Relatia dintre GM Daewoo si Daewoo Craiova se rezuma la furnizarea de subansambluri. Intelegerea aceasta expira in octombrie 2005 si, in acest moment, ar fi incorect sa speculam ce se va intampla dupa aceea. Deocamdata, planurile noastre sunt de a continua schimbul de CKD-uri pana la expirarea contractului."

Rob Leggat, vicepresedinte GM Asia-Pacific

Contractele comerciale nu sunt de domeniul public

"Detaliile contractelor comerciale dintre noi si coreeni nu sunt de domeniul public. Ele se deruleaza normal, in virtutea relatiilor directe pe care le avem cu Daewoo Motor, iar astfel de contracte fac parte din viata oricarei companii care desfasoara activitati comerciale.

Producem in virtutea unor intelegeri pe care le-am perfectat la diferite momente cu Daewoo Motor, si care nu contin o limitare in timp a licentei".

Valeriu Girlea, Director PR, Daewoo Romania

E nevoie de un partener puternic

"Ideea e ca o extindere in timp a licentei nu rezolva problema decat pe termen scurt. Pe termen mediu-lung uzina de la Craiova are nevoie de un partener puternic, pentru a avea finantare, tehnologie, produse noi, si piete de desfacere altele decat piata interna romaneasca."

Marius Carp, director APIA