In perioada 2002 - 2004, o parte din institutiile publice si companiile nationale a cheltuit peste 12 milioane euro pentru publicitate.

Rapoartele Societatii Academice Romane (SAR), ale Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI), ca si monitorizarea Capital, arata ca bugetele de publicitate ale institutiilor publice si ale companiilor nationale derulate de trei mari agentii - McCann-Erickson, Ogilvy Group si Grey Worldwide Romania - au depasit 12 milioane de euro in ultimii trei ani.

Esalonul doi al agentiilor cu clienti publici include si Global Media, agentie care a lucrat pentru SN Tutunul Romanesc si are contracte de inchiriere ale spatiilor publicitare cu Aeroportul Otopeni si o parte din spatiile apartinand SNCFR.

Lipsa de transparenta - mai ales din partea companiilor nationale, care au spus ca in cazul lor nu se aplica legea accesului la informatii publice - ne face sa credem ca multor bugete li s-a pierdut urma. "Ministerul Economiei, sub fosta conducere a lui Dan Ioan Popescu, si nici una dintre companiile si societatile subordonate nu au dat nici un fel de raspuns. A fost un fel de consemn.

Si aici intra mari platitori de publicitate, companiile de electricitate, de gaze", afirma Cristian Ghinea, autorul rapoartelor SAR si CJI. Daca am trai situatia fericita in care astfel de companii nationale si-ar declara bugetele, probabil ca multi clienti comerciali cu pretentii s-ar simti jenati de cat cheltuie pe publicitate.

Bugetele administrate de Ogilvy Group Romania

• Ogilvy a contractat un buget de 52,6 miliarde lei, in 2004, de la Ministerul Turismului, pentru o campanie de schimbare a perceptiei si atitudinii fata de Romania si de prezentare a Romaniei ca destinatie turistica. La licitatie au participat cinci agentii ale grupului Ogilvy (Ogilvy&Mather Advertising, Ogilvy PR, Media Insight, MindShare, Maximize Communications) si 1One Communication.

Aceleasi firme, cu exceptia lui MindShare, au participat, in luna aprilie 2004, si la licitatia pentru promovarea turismului pe piata interna (proiectele "Litoralul pentru toti", "O saptamana de refacere", "Vacanta la tara" etc.) cu un buget de 16 miliarde lei. Ogilvy a mai contractat de la Ministerul Turismului, in perioada 2002-2003, un buget de 143 miliarde lei.

• In 2004, Mindshare a oferit servicii de publicitate pentru AVAS, in urma unei licitatii desfasurate anul anterior, la care a mai participat doar Media Insight (si aceasta a parte a Ogilvy Group). Bugetul rulat pentru AVAS si fostul AVAB in 2004 s-a ridicat la 4,4 miliarde lei.

Mindshare a lucrat pentru AVAB in 2003, dupa ce a castigat o licitatie la care au mai participat Focus, Global Media, Grey, McCann, Well Done (companie apropiata de Global Media) si Media Insight. Valoarea contractului a fost 6,7 miliarde lei.

• Mindshare si Media Insight s-au numarat printre beneficiarii bugetului de 237 de mii de dolari pentru o campanie a Casei Nationale de Pensii pentru promovarea schimbarilor din sistemul de pensii de stat si private.

• Anul trecut, Ogilvy a administrat si o parte a bugetului de publicitate al Companiei Nationale Posta Romana. Potrivit Postei, agentia "a fost aleasa in baza Regulamentului intern privind organizarea si desfasurarea de bunuri si servicii aprobat de CA al Postei Romane in anul 2001". Din raspunsul Postei, nu reiese daca a avut loc o licitatie. Compania nu a facut public bugetul de publicitate.

• Ogilvy s-a ocupat de activitatile de PR al Congresului Uniunii Postale Universale. Agentia a semnat campania "Viitorul Postei se decide in Romania" si este autoarea materialelor informative distribuite in timpul congresului. S-a ocupat si de organizarea ceremoniilor din congres.

Bugetele administrate de Grey Worldwide Romania

• In 2004, Grey a castigat licitatia pentru campania care a urmarit mediatizarea programului de acordare a ajutoarelor pentru incalzirea locuintei. Ministerul Muncii a transmis cereri de oferte firmelor Strategic Point, Golden Brands, Cupidon Advertising, Vis Consult si Grey. Au prezentat oferte Cupidon si Grey, agentia castigatoare a contului in valoare de 3,9 miliarde lei.

Creatia si productia spotului TV au costat 1,8 miliarde lei, pentru radio valoarea bugetului a fost de 487 milioane lei, iar pentru presa 656,5 milioane. Au fost realizate o suta de mii de postere in valoare 705 milioane lei.

• Tot anul trecut, Grey a oferit servicii de creatie print si DTP, dupa o licitatie, pentru Ministerul Integrarii Europene. Valoarea contractului: 37.000 euro.

• Grey a administrat un buget de 248.000 euro de la AVAS, in 2004, pentru servicii de publicarea anunturilor in vederea lansarii si promovarii societatilor in vederea privatizarii. Grey a avut un contract semnat cu fostul APAPS inca din 2001 (135 de mii de euro), dupa o licitatie la care au mai participat Beta SRL si Ogilvy& Mather.

Contractul a fost prelungit in 2002 (buget de 1,9 milioane euro), 2003 (1,46 milioane euro) si 2004.

• In toamna lui 2004, Grey s-a ocupat de managementul de proiect pentru Congresul Uniunii Postale Universale de la Bucuresti. Agentia "a supervizat desfasurarea tuturor activitatilor care au avut loc la Palatul Parlamentului" si a fost coordonator al secretariatului congresului. Potrivit Postei, Grey a fost aleasa "in baza regulamentului intern" si "nu a gestionat nici un buget".

Bugetele administrate de McCann-Erickson

• In 2004, McCann a primit, prin atribuire directa, bugetul de creatie, productie si media de la Agentia pentru Strategii Guvernamentale pentru Campania de stimulare a participarii la vot pentru alegerile generale. Valoarea bugetului: 300.000 euro. De la aceeasi institutie, in 2003, McCann a castigat un buget, prin atribuire directa, de 47 miliarde lei, pentru campania de votare a Constitutiei.

• Pentru Compania Nationala Loteria Romana, McCann s-a ocupat de creatie si media. Proiectul Loto 6/49 i-a fost atribuit direct, iar brandul Joker, prin licitatie. Bugetul de creatie pe 2004 a fost de 230 de mii de dolari, iar cel de media de 370 de mii de dolari.

• McCann a lucrat anul trecut si proiecte ale Ministerului Afacerilor Externe atribuite, sustine agentia, "exclusiv prin licitatie".

Agentia s-a ocupat, printre altele, de Gala Anuala a Premiilor Diplomatiei, Cupa MAE, lansarea cartii lui Mircea Geoana si de materiale cu ocazia preluarii de catre Romania a Presedintiei Consiliului de Securitate al ONU, creatie si productie materiale publicitare pentru Centrul Roman de Informare din Bruxelles.

Conform datelor de la McCann, valoarea totala a bugetului de la MAE a fost anul trecut de 19.000 de euro.