Soferii care si-au parcat, sambata, masinile pe stradutele dintre Unirii si Sfantul Gheorghe si cele dintre Lipscani, Selari si Smardan au gasit in parbriz fluturasi care avertizau ca, din acea zi, accesul auto in zona va fi permis numai intre orele 6 si 8 dimineata. Cei care au citit prea tarziu avertismentul s-au trezit cu masinile "prizoniere" in centrul istoric al Capitalei.

Intr-o graba nebuna, primaria blocase circulatia cu stalpisori infipti in mijlocul drumului. Graba cu care municipalitatea a inchis accesul vehiculelor pe unele artere din centrul istoric al Capitalei ar putea arunca in aer insusi proiectul - salutar, de altfel - de reabilitare si de punere in valoare a zonei vechi a Bucurestilor.

Ceea ce au incercat, de zece ani, toti primarii generali a aplicat interimarul Razvan Murgeanu peste noapte: transformarea centrului istoric in arie de circulatie exclusiv pietonala si aplicarea unui plan de refacere a zonei.

Initiativa apartine, de fapt, colegului de partid al lui Murgeanu, primarul sectorului 3, Liviu Negoita, care a propus, saptamana trecuta, Consiliului general inchiderea totala a circulatiei auto in centrul istoric. Desi Comisia de Circulatie a Capitalei a amanat avizul pentru propunerea lui Negoita, interimarul Murgeanu s-a grabit sa semneze dispozitia.

Astfel, de sambata, este interzisa circulatia autovehiculelor in perimetrul cuprins intre strazile Calea Victoriei - Doamnei - Carada - Lipscani - Smardan - Bratianu - Halelor - Splaiul Independentei si in perimetrul delimitat de Bd. Bratianu - str. Coltei - str. General Florescu - Calea Mosilor - str. Sf. Vineri - Bd. Coposu.

Primaria Capitalei avea un astfel de plan, in cadrul programului de refacere a infrastructurii in partea mai mica - mestesugareasca si comerciala - a zonei istorice (intre Bd. Elisabeta, Calea Victoriei, Splaiul Unirii si Bd. Bratianu). Doar ca planul specialistilor continea anumite etape, care tineau cont de lege.

Asta, pentru ca santierul de aici nu poate incepe decat cu un management al traficului din centrul orasului bine pus la punct. Lipsa unui preaviz si graba suspecta a municipalitatii au atras nemultumirea locatarilor si a comerciantilor. Ei spun ca, de astazi, nu este exclus sa vedem vanzatori carand marfa in spinare catre magazine, in zona pietonala.

Oamenii din zona sustin ca decizia nu este intamplatoare, ci ar fi determinata de inaugurarea parcajului suprateran din spatele magazinului Unirea, realizat cu sprijinul Primariei sectorului 3. Altfel, investitorii de aici i-ar pierde de clienti pe cei care prefera sa parcheze gratuit pe stradutele din apropiere.

Mai multe fundatii si societati comerciale protesteaza fata de actiunea considerata ilegala a Primariei, care nu a consultat populatia din zona, asa cum era obligata prin legea transparentei. Firmele de aici s-au vazut nevoite sa semneze peste noapte contracte cu furnizorii exclusiv pentru aprovizionare intre orele 6 si 8 dimineata, cautand si noi modalitati de depozitare a marfii.

"Sustinem cu tarie necesitatea refacerii zonei, credem in potentialul si viitorul ei si credem ca trebuie sa devina o zona pietonala in viitor, dar acest lucru nu poate fi facut peste noapte, nici in 3-4 zile.

Peste tot in lume, astfel de decizii se comunica din timp, iar operatiunile au la baza un plan dezvoltat, in urma unei consultari cu cei din zona", spune Mioara Lujanschi, director al Fundatiei Pro-Patrimonio. "Tema este cum facem acest lucru, nu daca este bine sau rau sa inchidem circulatia in zona", adauga Celia Ghyka, vicepresedinte al Asociatiei pentru Tranzitie Urbana.

Ce este insa foarte ciudat e aparitia instantanee a sute de stalpisori metalici in tot perimetrul inchis traficului rutier. Ei erau gata confectionati inainte de 26 februarie, produsi, dupa aspectul antichizat, exact pentru zona centrului vechi. Ramane de vazut costul lor si daca nu cumva si acesta ar explica graba implementarii masurii dispuse de administratie.