Un avion al CIA, plin cu teroristi, a aterizat la Bucuresti

de     Adevarul
Vineri, 4 martie 2005, 0:00



Revista americana Newsweek a publicat, in 28 februarie, traseul de zbor al unui avion folosit de CIA pentru transferul secret al detinutilor suspecti de terorism, printre escalele facute de aparat in ianuarie 2004 figurand si cele de pe aeroporturile din Timisoara si Bucuresti.

Conform planurilor de zbor, CIA a folosit un avion Boeing 737 in cadrul unui sistem strict secret care permite transportarea detinutilor in diverse baze de interogare din intreaga lume. Acesta a plecat din Washington in data de 16 ianuarie 2004, facand escale la Shannon, in Irlanda (17 ianuarie), la Larnaca, in Cipru (21 ianuarie) si la Sale, in Maroc (22 ianuarie).

Ulterior, aparatul a ajuns la Kabul si apoi la Alger (22 ianuarie), pentru ca in data de 23 ianuarie sa ajunga la Palma de Majorca, de unde a plecat spre Skopje, in Macedonia. A doua zi, 24 ianuarie, avionul a decolat spre Bagdad si, in aceeasi zi, a ajuns din nou si la Kabul.

In data de 25 ianuarie, avionul a facut escala la Timisoara, ajungand a doua zi la Bucuresti, de unde a decolat spre Palma de Majorca. La 28 ianuarie, avionul a plecat spre aeroportul Dulles din Washington. Revista afirma ca aceste dovezi demonstreaza existenta unui sistem penitenciar global nevazut, unde sunt interogate persoanele suspecte de terorism.

Dezvaluirile au fost facute dupa ce cetateanul german de origine libaneza Khaled el-Masri a relatat ca a fost retinut in timp ce se afla in vacanta in Macedonia, in data de 31 ianuarie 2004, si a fost transportat intr-un motel din apropiere de Skopje.

Dupa trei saptamani, a fost urcat, cu ochii legati, la bordul unui avion, fiind transportat in Afganistan, intr-o inchisoare americana unde a fost interogat in mod brutal in legatura cu extremistii care frecventau moscheea sa din orasul german Ulm.

Eliberat dupa cateva luni, Masri a fost abandonat pe un drum parasit care ducea in Macedonia, unde a incercat sa ii povesteasca aventura sa unui granicer. "Omul a ras de mine (...) si mi-a spus sa nu mai povestesc nimanui, pentru ca nimeni nu o sa ma creada", a declarat Masri, intr-un interviu acordat cotidianului New York Times.

Planul de zbor publicat de Newsweek pare sa confirme povestea lui Masri, care este investigata de un procuror din MUnchen. Avocatul lui Masri a afirmat ca un post de televiziune german intentiona sa difuzeze povestea acestuia chiar inaintea vizitei presedintelui american in Germania.

In plus, ministrul german de Interne, Otto Schilly, a discutat recent acest caz cu directorul CIA, Porter Goss, iar surse germane citate de Newsweek afirma ca oficialul german doreste sa primeasca scuze din partea Agentiei Centrale de Informatii.

Dovezile care confirma ca Masri a fost rapit de agenti americani reprezinta o noua lovitura pentru CIA in scandalul privind abuzurile comise asupra detinutilor.

In afara planurilor de zbor ale avionului Boeing, au mai fost publicate in decursul timpului si traseele urmate de avioane Gulfstream, de mai mici dimensiuni, care coincid cu alte "extradari" - practici controversate de transfer secret al suspectilor in alte tari, fara proces.

Oficialii CIA sunt iritati din cauza expunerii acestei retele secrete de inchisori, intr-un moment in care sunt supusi unor puternice presiuni din partea avocatilor si a activistilor pentru drepturile omului.

Iar ingrijorarea conducerii CIA s-a accentuat suplimentar in momentul in care John Negroponte, fostul ambasador american in Irak, a fost numit in functia de director national pentru serviciile de informatii. Conform unor date puse la dispozitie de autoritatile aeronautice europene, avionul Boeing 737 a aterizat la Skopje la 23 ianuarie 2004, venind din insula Majorca si plecand in aceeasi noapte.

In pasaportul lui Masri exista o viza de iesire macedoneana cu data de 23 ianuarie. Planul de zbor arata ca avionul a aterizat a doua zi la Bagdad, de unde a plecat la Kabul, in Afganistan, in data de 25 ianuarie, ceea ce confirma relatarea lui Masri.

Conform Administratiei federale a Aviatiei, avionul era detinut, in acea perioada, de Premier Executive Transport Services, o fosta companie cu sediul in Massachusetts, despre care surse din cadrul serviciilor de informatii afirma ca ar fi putut fi o acoperire pentru CIA.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.


81 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version