Un tinar patron din Iasi a trecut vreme de doua luni printr-o asemenea experienta. A inceput cu un articol confuz, in „Flacara Iasului". Au urmat altele si altele, vreo treizeci in total, in care orice fleac era prezentat ca o posibila cauza a Apocalipsei.

Si a venit, apoi, telefonul lamuritor. Redactorul-sef al ziarului s-a oferit sa „remedieze problema". Cum? Printr-un contract de publicitate.

Victima a inregistrat convorbirea si a refuzat sa cedeze. Campania a continuat cu inversunare inca o luna, dupa care s-a stins ca din senin. Patronul mai cumpara din cind in cind ziarul, mai vede cite o ancheta si zimbeste intelept. El stie bine acum ca asa-numitele dezvaluiri nu sint decit niste biete santaje ratate. Sau, cine stie, santaje pe cale de a izbuti.

Vi s-a intimplat vreodata sa va abordeze un ziarist care sa va spuna ca aveti, sau urmeaza sa aveti, mari probleme de imagine? Probleme create tot de el si de publicatia la care lucreaza? Si a adaugat cumva ca aceste probleme ar putea fi remediate? Si v-a propus, ca solutie, incheierea unui contract de publicitate? Daca ati consimtit, inseamna ca tocmai ati fost victima unui santaj de presa.

Daniel Penciuc, un iesean de 25 de ani, conduce o mica afacere in Dealul Copoului, un fast food cu terasa, „Best Bite". El sustine ca, in vara anului trecut, a fost tinta unui santaj de presa, derulat pe parcursul a doua luni de publicatia „Flacara Iasului".

A inceput pe 2 iunie anul trecut, cind a aparut un prim articol. „Era un articol confuz, nu se prea intelegea mare lucru, nu i-am dat importanta", isi aminteste Daniel Penciuc. Au urmat insa si alte articole in care era acuzat ca a amplasat pe terasa mai multe mese decit era autorizat, deci folosea abuziv citiva metri patrati de teren.

Dupa cinci-sase articole, ziaristii l-au cautat pentru prima data pe patron, au vorbit cu el, li s-au aratat toate actele, insa n-au folosit informatiile aflate. Au continuat atacurile, cu acuze dintre cele mai aiuritoare. Bunaoara, ca inveleste sandvisurile in folie de aluminiu, care ar fi cancerigena.

Daniel Penciuc a incercat sa afle ce se ascunde in spatele campaniei si l-a contactat pe redactorul-sef al ziarului, Florin Antohi. „Ne-am intilnit pe o terasa si am aflat ca un concurent de-al meu ar fi platit campania. A ramas ca se va gindi la o solutie si sa ne mai auzim la un telefon". S-au auzit dupa o saptamina, mai exact pe 10 iulie, intr-o simbata.

Daniel Penciuc stie precis data, pentru ca a avut grija sa inregistreze discutia pe telefonul mobil. Din cauza limitelor tehnice ale aparatului, inregistrarea nu contine si vocea lui Penciuc, ci doar a lui Florin Antohi.

„Am vorbit mai inainte cu patronul, mi-a spus ca miine, daca sinteti dispus la un patru-cinci sute de euro, sa discutati... Da? Bine. Rares Neamtu il cheama. Da, el e... Deci nu... Vorbiti direct cu sursa. Deci este proprietarul ziarului, cum sinteti dumneavoastra proprietarul terasei. Bine, hai... Nu stiu, o sa va propuna probabil un contract de publicitate, asa ceva.

Ati inteles? Adica sa faceti publicitate in ziar, Terasa „Best Bite", sau ceva de genul asta, nu stiu. Deci asta-i solutia pe care o vad cel mai la indemina... Haideti sa respectam, eu nu stiu ce-a discutat el, cu cine a discutat si cum a discutat si pe ce sume a discutat, ati inteles?

Deci eu sint... de buna-credinta... Si zic eu, se poate rezolva... nu stiu, sper... (...) Niste bani de publicitate pe care sa-i platiti daca va intereseaza. Cam asta era solutia la care m-am gindit eu si pe care o vad cel mai la indemina. Si sper sa fie asa.

Ca daca cine a platit, a platit intre timp mai mult decit ar trebui, e nasol, dar eu, nu stiu. (...) … particip si eu la discutii, daca vreti. Daca mie imi spune...ii sint eu subordonat, dar nu sint portar, sint omul care ii face jucaria, sa mearga.

Daca mie imi spune fa-mi cutare lucru, eu il fac. El este patronatul, eu sint omul de presa. Eu nu pot sa ma duc la seful meu si sa zic, auzi, cu cine ai vorbit si cit ti-a dat sa faci o treaba?... El o sa spuna o suma, o suma pe un contract lunar, un 300-500 de euro…".

Dupa ce a incheiat convorbirea, Daniel Penciuc a intrerupt orice contact cu cei de la „Flacara Iasului". Atacurile au continuat inca o luna, pina pe 4 august, cind a aparut ultimul articol. „Le-am transmis prin cunostinte comune ca am inregistrarea si s-au potolit, spune Penciuc. Mai luam apoi din cind in cind ziarul si vedeam ca isi gasisera alte victime".

Florin Antohi, redactorul-sef al ziarului „Flacara Iasului", isi aminteste de campania „Best Bite" si confirma chiar intilnirea de pe terasa cu Daniel Penciuc. Insa respinge acuzatia ca intreaga campanie ar fi avut drept obiect obtinerea de publicitate. „Sa ma lase in pace domnul Penciuc, ca il dau in judecata.

Daca are o inregistrare, de ce nu s-a dus cu ea la procuratura?" Mai multi angajati ai publicatiilor „Ziua de Iasi" si „Flacara Iasului" sint, in aceste zile, sub ancheta PNA, fiind acuzati de santaj si asociere in vederea savirsirii de infractiuni.