Cand se afla in trafic conducatorii auto trebuie sa fie atenti nu numai la respectarea regulilor de circulatie sau la medicamentele pe care le folosesc, ci si la... campurile de radiatii prin care trec. Nu-i deloc o gluma, ci un lucru cat se poate de serios.

Pe baza unor studii aprofundate, intreprinse de Centrul de Cercetari pentru Materiale Macromoleculare si Membrane din Bucuresti, specialistii din acest domeniu au ajuns la concluzia ca, in functie de tipul si de intensitatea lor, unele radiatii sunt daunatoare si pentru soferi, carora le modifica in sens negativ comportamentul la volan, atunci cand traverseaza anumite zone"

Cum se stie, radiatiile sunt fascicole de energie in miscare, formate din fotoni si corpuscule (helioni, protoni, electroni si alte asemenea particule) naturale si artificiale. Cele naturale sunt emise de campul electromagnetic al Pamantului, de Soare, de Luna si de toate planetele si stelele de pe cer. Pe acestea le suportam, in general, bine, fara sa fim prea mult deranjati de prezenta lor.

Dar omul a creat si surse de radiatii artificiale. Centralele electrice si nucleare, liniile de inalta tensiune, antenele de radio si televiziune, telefonia mobila etc. sunt cateva dintre utilitatile contemporane care emit masiv radiatii artificiale. Toate sunt electromagnetice, adica cele mai nocive pentru fiinte, in prezenta acestora oamenii suferind stari trecatoare de disconfort.

De exemplu, ce se intampla cu soferii care, in deplasarile lor, trec pe sub liniile de inalta tensiune sau prin imediata vecinatate a altor obiective care produc masiv radiatii electromagnetice? "Nimic bun!" - ne spun specialistii de la CCMMMB, care au studiat indelung aceasta problema.

Caroseria masinilor nu-i protejeaza, suportand acelasi disconfort difuz care se instaleaza odata cu intrarea prin campul electromagnetic. Se cunosc stari de lesin, de voma, de nervozitate excesiva, de oboseala brusca, de somnolenta, de incetineala in reactii, de apreciere incorecta a distantelor, de intarzieri in sesizarea pericolelor si altele de acest fel.

Dar spre deosebire de ceilalti participanti la trafic (de pietoni si de pasageri), pentru cei aflati la volan consecintele unor asemenea stari sunt mult mai severe, concretizandu-se deseori in accidente de circulatie, dintre care unele foarte grave.

Un studiu pertinent pe aceasta tema, efectuat de-a lungul a peste 10 ani de un grup de cercetatori din Iasi - condus de Constantin Marian Antohi si Ioan Despinescu Ivanov - ne ofera argumente surprinzatoare si... convingatoare in acest sens. Cercetatorii au ales, pentru investigatii, un tronson de drum de 45 de kilometri de pe DE 583, situat intre Iasi si Tg.Frumos.

Pe 14 kilometri din acest segment, aflati intre Iasi si comuna Dumesti, s-au produs, pe parcursul a 10 ani, 75 de accidente, soldate cu 45 de raniti usor, 44 de raniti grav si 24 de morti! Statistic, accidentele de pe acesti doar 14 kilometri in comparatie cu cele produse pe intregul tronson de 45 de kilometri reprezinta 82,22% din total.

Cauza? Existenta in zona de drum de 14 kilometri, pe raza localitatii Uricani, a releelor de radiodifuziune locale. Concluzia? Radiatiile electromagnetice artificiale sunt daunatoare conducatorilor auto, putand deveni, in anumite situatii, generatoare de grave accidente rutiere! S-a descoperit, iata, o noua "poluare", ce se adauga la cele clasice".

Ce-i de facut, cum o combatem? Exista vreo posibilitatea de a-i proteja pe oameni, si indesebi pe soferi, de nocivitatea acesteia? Domnul Radu Marin, directorul general al Centrului de Cercetari pentru Materiale Macromoleculare si Membrane din Bucuresti, ne da mari sperante in acest sens.

Impreuna cu colegii sai, au luat in studiu aceasta tema de interes general, reusind sa ajunga la intelegerea esentei fenomenului, a mecanismului prin care actioneaza undele electromagnetice asupra organismului uman. In corpul omului exista o glanda - epifiza - care, prin secretiile sale de melatonina, fixeaza ritmul circadian, fiind considerata "dirijorul principal" al creierului uman.

Ei bine, radiatiile electromagnetice actioneaza cu brutalitate tocmai asupra acestei glande esentiale, dereglandu-i ritmul normal de secretie a melatoninei, cu consecinte negative pentru starea de normalitate a comportamentului omului. Cine va gasi solutia prin care epifiza sa fie protejata de influenta acestor "unde" agresive fata de fiinta umana, va rezolva problema protectiei fata de ele.

Domnul Radu Marin si colectivul pe care il conduce sunt foarte aproape de a o descoperi.

Desigur, pentru protectia impotriva radiatiilor electromagnetice pot exista si alte solutii. Dirijarea acestora la nivelul solului, pentru a nu se mai raspandi "de capul lor" in spatiu sau ecrane speciale de protectie a soselei ori a zonei, sunt cateva dintre acestea.

La CCMMMB se merge, insa, pe o "cale" mai eficienta, si nu peste mult timp soferii si pasagerii din autovehicule vor strabate campurile de radiatii electromagnetice fara sa le mai "simta" prezenta negativa.

Pana atunci facem conducatorilor auto urmatoarea recomandare: acum, ca stiti la ce reactii sa va asteptati cand intalniti in drum campuri generatoare de unde electromagnetice, concentrati-va in plus asupra drumului si pastrati-va calmul, pentru a putea stapani cat mai bine starile neplacute, pana ce ati iesit din ele! Important este sa le sesizati din timp.

Dar la fel de important este si ca factorii de decizie sa dispuna masuri corespunzatoare de semnalizare rutiera a tuturor acestor zone.