Rata inflatiei s-a majorat, in luna aprilie, la 1,8% fata de luna anterioara, in principal in urma cresterii preturilor combustibililor si gazelor naturale, ajungand la 10%, comparativ cu luna aprilie 2004, arata datele Institutului National de Statistica (INS).

Raportata la sfarsitul anului trecut, cresterea medie a preturilor de consum a fost de 3,5%, ceea ce inseamna ca rata inflatiei a atins deja, dupa primele patru luni ale anului, jumatate din nivelul estimat de autoritati pentru intregul an, de 7%. Inflatia anualizata a scazut la mai putin de 10% in luna noiembrie a anului trecut.

Preturile alimentelor au ramas constante in aprilie, intrucat au existat modificari atat in sens pozitiv, cat si in sens negativ. in ceea ce priveste preturile marfurilor nealimentare, cresterea a fost de 3,6%. in cadrul acestei categorii, gazele naturale s-au scumpit cu 26,9%, combustibilii cu 4,2%, iar tutunul si tigarile cu 5,6%.

De asemenea, componenta de servicii a consemnat o crestere a preturilor cu 1,5%. Cele mai mari scumpiri au fost la serviciile postale - 4,9%, transportul auto - 4%, servicii de apa, canal, salubritate - 4,6%, chirii - 2,6%.

Potrivit analistilor si agentilor economici, cresterea inflatiei ar fi fost si mai mare daca BNR nu ar fi adoptat o politica de convingere a mediului de afaceri asupra majorarii limitate a inflatiei si daca o buna parte a companiilor nu ar fi lucrat in mediul real concurential. Inflatia din ultimii ani i-a ajutat pe unii sa traiasca, spune Mihail Ion, analist RZB.

Faptul ca in ultima luna nu s-au sesizat evolutii importante ale preturilor, care sa indice reactii ale producatorilor la scumpirea utilitatilor, arata o anumita asteptare in privinta evolutiei viitoare a inflatiei. BNR a fost suficient de convingatoare pentru ca si producatorii sa fie convinsi ca inflatia e in scadere.

"Chiar daca nu cred intr-o inflatie la finele anului de 7%, sigur aceasta va fi sub cea de anul trecut", adauga acesta.

Scumpirile in domeniul serviciilor, mai ales in transporturile rutiere, au fost cauzate de segmentul monopolist, cum ar fi transporturile de carburanti, opineaza Ioan Lixandru, vicepresedinte al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania - UNTRR si director al unei importante firme de transporturi internationale.

"In transporturile auto este greu sa vii pe piata cu preturi mari, deoarece exista o competitie puternica si, prin urmare, preturile in lei nu au crescut. Majorarile provin din segmentele in care este detinut monopolul, cum ar fi transporturile speciale", spune acesta.