Guvernul a promovat, printr-o Ordonanta de Urgenta aprobata in ultima sedinta, propunerea privind reglementarea publicitatii din bani publici, inaintata de grupul de lucru creat cu reprezentanti ai organizatiilor media si ai institutiilor de presa.

Grupul de lucru, din care fac parte reprezentanti ai Centrului pentru Jurnalism Independent, Asociatiei Pro-Democratia, Agentiei pentru Monitorizarea Presei, Transparency Romania, Centrului Roman pentru Jurnalism de Investigatie, Institutului pentru Politici Publice, Clubului Roman de Presa, Asociatiei Romane pentru Comunicatii Audio-Vizuale, Asociatiei Editorilor de Presa On-Line, Asociatiei

Editorilor de Presa Locala si ai Ligii Romane de presa, a inceput sa functioneze dupa intalnirea de lucru cu Primul-Ministru Calin Popescu-Tariceanu, din 20 martie 2005.

Actul normativ aprobat modifica si completeaza legislatia privind achizitiile publice pe principiile transparentei, corectitudinii si eficientei utilizarii fondurilor publice. Aprobarea acestor prevederi reprezinta si unul din angajamentele asumate in cadrul Strategiei Nationale Anticoruptie, adoptata de Guvern pe 31 martie 2005 si care a fost transmisa la Bruxelles.

Cristian Ghinea, director de program in cadrul CJI, ne-a declarat ca actul legislativ incearca sa elimine, pe cit posibil, arbitrariul din trecut in atribuirea publicitatii de stat. "Noi vrea sa-i responsabilizam pe oamenii care se ocupa de acest lucru".

Ghinea ne-a mai declarat ca in interiorul grupului de lucru a existat o foarte buna colaborare cu Clubul Roman de Presa, ai carui reprezentanti au sustinut masurile prin care se va realiza transparenta totala a procesului de atribuire a publicitatii.

Proiectul include o serie de masuri, dintre care cele mai importante se refera la:

1. Crearea unei categorii speciale de achizitie publica - contractul de publicitate media. Acesta este definit explicit ca un contract de achizitie publica de servicii ce are ca obiect creatia, productia si/sau difuzarea de reclama sau alte forme de promovare prin intermediul mijloacelor de informare in masa scrise, radio-TV si electronice.

Contractul de publicitate media va reglementa relatiile financiare dintre institutii, regii autonome, companii/societati nationale si alte entitati controlate de stat cu companiile media, fie ca este vorba de relatii directe sau prin intermediul unor agentii specializate.

2. Este creat un regim special de transparenta al acestor contracte. Un site guvernamental specializat - www.publicitatepublica.ro - va prelua toate anunturile privind contractele de publicitate publica mai mari de 2.000 euro.

In cazul acestor contracte, autoritatea contractanta are obligatia de a publica invitatia de participare, anuntul de participare sau un anunt referitor la procedura de derulare a contractului si pe site-ul de Internet propriu.

Sistemul informatic de utilitate publica va fi operat de Agentia pentru Strategii Guvernamentale si va deveni operational in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a Ordonantei de Urgenta. Pana la operationalizarea sistemului informatic autoritatile au obligatia de a respecta procedura de transparenta prevazuta, pe site-ul propriu.

3. Anunturile sau invitatia de participare publicate pe site vor contine obligatoriu si criteriile de evaluare a ofertelor institutiilor de media interesate si algoritmul de calcul folosit la evaluare, care trebuie intocmite cu respectarea principiului eficientei utilizarii fondurilor publice, stipulat de articolul 2 din ordonanta achizitiilor publice.

4. Autoritatea contractanta va publica pe site-ul propriu un referat de oportunitate prin care se justifica ratiunea achizitiei de publicitate, impactul vizat si se precizeaza un set de criterii de evaluare a rezultatului obtinut.

Dupa terminarea procedurii de achizitie, autoritatea contractanta are obligatia sa publice anuntul de atribuire a contractului, in termen de 30 de zile de la incheierea acestuia, anuntand castigatorii. De asemenea, va publica pe site un raport de evaluare a impactului achizitiei.

5. Autoritatea contractanta nu are dreptul de a diviza contractul de publicitate media in mai multe contracte distincte cu valoare mai mica, in scopul de a evita aplicarea procedurilor de transparenta.

6. Contractele de publicitate media incheiate de entitatile mentionate trebuie sa cuprinda prevederi privind accesul publicului la informatii privind destinatarii finali ai fondurilor de publicitate, criteriile de alocare a acestor fonduri, sumele aferente fiecarui beneficiar final si termenele de executare a prevederilor contractuale.

In cazul existentei unui intermediar (agentie de publicitate), autoritatea are obligatia de colecta respectivele informatii.

7. Dosarul de achizitie publica pentru contracte de publicitate media este informatie publica si poate fi solicitat conform procedurilor din legea liberului acces la informatiile de interes public.

8. In cazul contractelor de publicitate media este obligatorie mentionarea denumirii autoritatii/autoritatilor contractante in cadrul materialului publicitar.

Autoritatea contractanta va avea obligatia, prevazuta in contractul de achizitie publica, de a detine informatii actualizate cu privire la derularea contractului.

Nerespectarea prevederilor referitoare la atribuirea transparenta a contractelor de publicitate media este sanctionata cu amenda de la 30 la 75 de milioane de lei.

De asemenea, orice persoana poate sesiza Curtea de Conturi si Ministerului Finantelor Publice cu privire la incalcarea prevederilor legii in atribuirea contractelor de publicitate media.