Ion Caramitru a cistigat concursul pentru directoratul Teatrului National. Umbra fostului director Dinu Sararu il va urmari insa cel putin o stagiune.

De-abia desemnat in functia de director, Ion Caramitru s-a apucat de treaba. Reformele se vor vedea insa cu timpul, pentru ca planul sau se va dezvolta pe parcursul a cinci stagiuni. „Pe termen scurt, va trebui sa merg pe linga ce am preluat, repertoriul care se joaca, spectacolele care sint in program. Din nefericire, in Romania plecarea unui director nu coincide cu venirea altuia.

In strainatate, contractele se fac pe trei ani, iar dupa doi ani are loc o evaluare. Daca evaluarea e negativa, directorul trebuie sa plece peste un an, timp in care noul director lucreaza impreuna cu el, in acelasi birou, pregatind prima sa stagiune. La Teatrul National, deschiderea stagiunii din toamna se va face cu productiile vechiului director.

Nimeni nu poate sa opreasca un spectacol daca vrea el. Doar Sararu a facut acest lucru cu un spectacol foarte bun, „O scrisoare pierduta", in regia lui Tocilescu, pe care l-a sistat din motive politice. Abia la mijlocul stagiunii viitoare se vor vedea schimbarile. Deja evaluez regizori si propuneri de piese", a aratat noul director.

„Vreau sa fac spectacole bune"

Din punctul de vedere al lui Ion Caramitru, nu valoarea actorilor este o problema, ci textele si regizorii: „Exista talent cu carul la Teatrul National, obligatia directorului este sa-l puna in valoare cu spectacole novatoare, provocatoare. Daca textul e mediocru, regia mediocra si actorii buni, rarisim va iesi o piesa de calitate", crede el.

Pentru imbunatatirea calitatii pieselor, Caramitru are in vedere si colaborarea cu regizori din strainatate, printre care englezii Richard Eyre (fost director al Teatrului National din Londra) si Declan Donellan, dar si regizori din Rusia si Franta. El mai doreste crearea unui departament educational, dupa modelul britanic, ce urmeaza sa se ocupe de atragerea publicului tinar catre teatru.

Un alt obiectiv important pentru directoratul sau este recuperarea in folosul Teatrului National a salii Teatrului de Opereta.

Sperante si scepticism

Opinia generala este ca actorul merita postul. Criticul Nicolae Manolescu, unul dintre membrii Comisiei de jurizare care l-a desemnat cistigator, explica decizia: „Programul sau este unul de reforma si contine un set de propuneri pentru ca Teatrul National sa devina intr-adevar cea mai reprezentativa scena a tarii, la nivel de actori, repertoriu si management.

Ion Caramitru are experienta in domeniu, a condus Teatrul Bulandra si UNITER, asa ca stie ce trebuie facut".

Ca de la orice nou-venit la conducere, asteptarile sint mari. „Astept cu nerabdare, cu mare emotie sa se descilceasca destinele legate ale TNB, astept spectacole importante, astept ca actorilor sa li se acorde statutul pe care il merita, astept intelepciune si bun-gust.

Trebuie sa existe o politica repertoriala echilibrata, in care sa existe un bun raport intre valorile clasice si teatrul experimental", crede Maia Morgenstern, care il crediteaza pe Ion Caramitru drept un bun manager si apreciaza ca valoarea prestatiei scenice va creste.

Gonta lauda si cind este criticat

Laudele vin si de unde te astepti mai putin. Cu toate ca Ion Caramitru i-a criticat piesa „Tache, Ianke si Cadir" , numind-o „un spectacol mediocru cu actori mari", Grigore Gonta, unul dintre regizorii preferati de fostul director Dinu Sararu, are incredere in el, considerindu-l un bun manager, un om cu relatii, care ar putea relansa Teatrul National si pe plan international.

Fostul ministru al Culturii, Razvan Theodorescu, a apreciat si el calitatile lui Ion Caramitru: „Este un foarte bun manager, a condus foarte bine Teatrul Bulandra si este un actor de prestigiu". Theodorescu a recunoscut ca nu il leaga „o simpatie deosebita" de Ion Caramitru.

El a mai spus ca spera, in privinta acestuia, „ ca va lasa deoparte parti pris-urile pentru a putea fi la inaltime ca manager".

„La ora actuala, Teatrul National traieste in izolare"

Si criticul de teatru Magdalena Boiangiu asteapta multe de la Caramitru: „Astept sa se faca oarece curatenie in Teatrul National, unde s-au adunat foarte multe straturi de impostura artistica.

Ma mai astept ca TNB sa stabileasca contacte cu alte teatre din afara tarii si sa se asigure astfel un schimb de spectacole si de actori, pentru ca, in fond, la ora actuala, Teatrul National traieste in izolare, aproape ca pe vremea lui Ceausescu."

„Va fi tot un ghetou"

Exista insa si sceptici in privinta schimbarii, iar unul dintre ei este actorul Dan Puric: „Este o schimbare la conducerea unui lagar. Atita vreme cit legea teatrului ramine cea de acum, Teatrul National va fi tot un ghetou. Actorii vor trai tot din sandvisuri, cu salarii infioratoare, supusi unui sistem comunist. Teatrul este sufocat in Romania de 15 ani incoace.

Sa-i dea Dumnezeu putere lui Caramitru sa faca fata cu un buget minimal unei nesimtiri maximale. Sint insa sceptic. Ce poate sa faca omul? Cred ca este deja prea tirziu pentru Teatrul National. Eu ramin aici sa bat step si cind vine, si cind pleaca un director."