Sambata, 28 mai, Sala Traube a gazduit deschiderea stagiunii de teatru in municipiul Medias printr-un spectacol teatral sustinut de actorii Teatrului Bulandra din Bucuresti.

Spectatorii medieseni, prezenti in sala in numar mare, au fost incantati sa vizioneze piesa « Sorry », de Alexandr Galin, in regia lui Yuriy Kordonskiy, jucata cu deosebita maiestrie de doi monstri sacri ai teatrului romanesc, Ion Caramitru, in rolul lui Iuri Zvonariov si Mariana Mihut in rolul Innei Rassadina.

Piesa se constituie intr-un dialog al lumii contemporane post comuniste, in care traditia, cultura, identitatea popoarelor iesite din teroarea rosie intra in competitie cu tendintele globalizante, ecumenice, cosmopolite care ispitesc si atrag totodata spiritul omului contemporan.

Aflati intr-un subsol simbolic situat in morga unui spital moscovit, cele doua personaje dialogheaza despre viata, aflandu-se in proximitatea mortii.

Inna Rassadina, interpretand partitura binecunoscuta a Mamei Rusii, incarcata de traditie si purtand steagul triumfalist al „intelighentiei" rusesti, este asaltata cu promisiuni desarte de mai vechiul sau iubit, Iuri Zvonariov, intors la prima sa dragoste dupa o viata petrecuta in strainatatea de niciunde.

Acesta, suferind ca orice tanar rus aflat in cautarea unei patrii pierdute intr-o permanenta potentialitate neimplinita, fuge din tara incercand sa-si regaseasca identitatea refugiindu-se printre straini, straduindu-se dramatic, asemenea personajelor dostoievskiene, sa scape de blestemul spiritului rus, convertindu-se in cele din urma, in mod superficial, la iudaism.

Se intalnesc astfel in dialogul celor doua personaje doua lumi diferite, insa plecand de la aceeasi sursa, una a traditiei, aflata in criza impusa de globalizarea incapabila sa-i recunoasca meritele, in antiteza cu superficialitatea formei fara fond, promovata de o lume moderna ce se vrea a fi ceea ce deocamdata nu este.

Leit-motivul piesei este expresia „sorry", care puncteaza periodic atitudinea lumii moderne in fata traditiei parasite si a culturii consacrate.

Lumea lui Iuri Zvonariov, desi in profunzime suferinda, arzand de dorul aceleiasi Rusii niciodata implinita in destinul sau, nu poate ori nu vrea sa mai stie de ceea ce spiritul rus inseamna in adevar, incercand cu mijloacele superficiale ale materialismului consumist sa determine o Rusie impamantenita in traditia seculara

sa faca pasul spre o lume care pe care aceasta o viseaza uneori, insa pe care radacinile ei refuza sa o accepte.

Piesa se incheie tragic, marcand decesul ambelor lumi, fatalismul rus fiind prezent si de aceasta data, ca in atatea alte randuri scrise de marii reprezentanti ai literaturii ruse.

Destinul Rusiei, maret doar in inchipuirea fiilor ei, ramane si aici - ca in atatea alte randuri asternute cu durere de marii sai literati - unul tragic, blestemat la esec, un esec pe care secole de-a randul acesti patimasi fii au incercat cu perseverenta sa-l indrepte spre ceea ce Rusia nu va fi poate niciodata.

Drama Rusiei ramane drama unui popor dornic de afirmare in lumea civilizata, dornic de a fi inca recunoscuta drept „a treia Roma", insa care nu a inteles ca maretia unui popor consta in a fi el insusi si a se manifesta in ansamblul universal prin propriile valori traditionale, net superioare imprumuturilor de orice alta natura.

Acest „Sorry" al lui Iuri Zvonariov vine sa puna sare pe rana destinului unei Rusii nevindecata de secole si nevindecabila intr-un viitor strain, purtat intr-o lume straina ei.

Ion Caramitru si Mariana Mihut au reusit sa imprime salii spectatoare trairile personajelor si drama prin care acestea treceau, publicul gustand deopotriva momentele tragi-comice ale piesei, laolalta cu cele dramatice.

Impresia deosebita lasata asupra publicului mediesean de o interpretare de exceptie a facut ca piesa sa fie aplaudata la final la scena deschisa, cei doi actori fiind rasplatiti prin ridicarea in picioare a intregii sali entuziaste, o sala dornica de act cultural, dovedind maturitate in aprecierea actului teatral, o

sala care a aratat prin felul in care s-a manifestat o pofta intensa de a mai participa la acest gen de evenimente.

In culise, dupa incheierea piesei, Ion Caramitru a avut amabilitatea de a impartasi mediesenilor cateva din gandurile si impresiile lasate de intalnirea cu publicul localnic:

„M-am ocupat indeaproape de destinele patrimoniului cultural care exista in aceasta zona, iar acum, odata cu desemnarea Sibiului drept capitala culturala a Europei in anul 2007, sper ca Mediasul sa atraga o parte din manifestarile dedicate acestui eveniment cultural.

Asadar, pentru mine Mediasul nu este un loc nou. Veneam foarte des aici chiar inainte de 1989 impreuna cu colegii de la Teatrul Bulandra. Ultima data am fost aici in anul 2000 cu un spectacol dedicat poetului Mihai Eminescu. Sunt incantat de aparitia acestei sali cu un numar foarte mare de locuri.

Pot spune ca la Teatrul Bulandra unde am jucat aceasta piesa nu avem atatea locuri in sala. Am un mare respect pentru publicul mediesean, in aceasta seara publicul trecand cu succes testul unei piese intr-adevar foarte delicate, cu un mesaj profund, insa bine receptionat de public.

Este un public adevarat, un public spontan, care a stiut sa raspunda cu spontaneitate la o provocare artistica autentica. Am intalnit un public realmente minunat.

Pe de alta parte, ca planuri de viitor, incercam sa incheiem cu Primaria Medias o intelegere in urma careia sa putem aduce in orasul dumneavoastra in mod regulat spectacole de la Bucuresti".

Mariana Mihut, laureata anul acesta a Premiului Uniter pentru rolul Innei Rassadina, de asemenea primind Premiul pentru interpretare din partea de juriului Festivalului de Teatru Contemporan de la Brasov, incantata fiind de atmosfera si felul in care publicul mediesean a reactionat in momentele delicate ale piesei, a declarat:

"M-am simtit foarte bine la Medias. Am fost intampinati cu foarte multa caldura. N-am avut mult timp sa vizitez orasul, pot spune ca atat cat am vazut mi-a placut, insa intentia mea este sa revin, poate intr-un turneu teatral, dar acest lucru nu depinde numai de mine.

Pe de alta parte, in aceasta seara am remarcat faptul ca aveti un public minunat. Desi in Medias nu exista teatru, publicul a demonstrat ca este educat pentru spectacolul de teatru, reactionand foarte rapid in functie de ceea ce noi transmiteam de pe scena. Este un public realmente admirabil."

In data de 4 Aprilie, la Gala Premiilor Uniter, premiul pentru cea mai buna actrita in rol principal i-a revenit Marianei Mihut, pentru rolul din spectacolul Sorry, de Alexandr Galin, in regia lui Yuriy Kordonskiy.

Mariana Mihut primeste pentru a treia oara premiul Uniter, fiind singura actrita de pana acum care reuseste aceasta performanta. Pe Mariana Mihut o mai puteti vedea la Bulandra in Casatoria de Gogol si Unchiul Vanea de Cehov, ambele in regia lui Yuriy Kordonskiy.

Actorul Ion Caramitru este noul director general al Teatrului National din Bucuresti.

In aceasta calitate a declarat: ’’ Abia am trecut concursul si astept pana la numirea propriu zisa. Pot spune ca sunt la inceputul unei provocari.’’