Numarul salariatilor uzinei din Cimpulung Muscel s-ar putea dubla din septembrie anul viitor; Pe piata americana, pretul modelului, care va fi comercializat sub denumirea Cross Lander, este de 19.700 de dolari

Dupa mai multi ani de restriste, timp in care a atins pragul falimentului, la uzina ARO din Cimpulung Muscel a rasarit din nou soarele. Aceasta noua imagine se datoreaza faptului ca oficialitatile din Statele Unite ale Americii sint pe cale sa dea „verde" pentru comercializarea pe aceasta piata a modelului 244 X.

Acest veritabil bolid cu tractiune integrala va fi dotat cu un puternic motor de origine Ford, de ultima generatie, cu injectie multipunct.

De fapt, reputatul constructor american furnizeaza tot ceea ce inseamna tren de rulare, inclusiv cutiile de viteze (automata si manuala), plus echipamentele periferice (catalizatoare, esapament, bord).

In SUA si in tari din America Latina, modelul romanesc va avea un pret de vinzare de 19.700 de dolari, fiind de sapte ori mai ieftin decit celebrul Hummer, monstru pe roti folosit cu preponderenta pentru expeditiile off-road, la vinatoare sau pescuit.

/Cadenta de 90, cerere de 1.000!

Aurelian Nicolae, directorul general al constructorului argesean, a fost la prezentarea si semnarea actelor cu reteaua de dealeri, la Key Largo in Florida. Acolo au fost puse la punct toate detaliile contractului care prevede fabricarea a citorva sute de Cross Lander 244 X pe luna. „Cererea este mult mai mare, dar deocamdata nu reusim sa facem mai mult.

Cadenta este de 90 de masini pe luna, iar dealerii din SUA ne solicita in jur de 500-1.000 de unitati lunar. Am facut deja un plan de bataie potrivit caruia urmeaza sa marim treptat productia, iar din septembrie 2006 vom incepe reangajarile. Acum avem 1.100 de salariati, numarul acestora urmind sa se dubleze. Productia pentru modelul 244 X va demara la sfirsitul lunii august.

Pina atunci urmeaza sa primim echipamentele principale de la Ford, dar si de la ceilalti 200 de furnizori din tara", ne-a declarat Aurelian Nicolae, cel care a preluat friiele uzinei ARO acum un an.

Controversatul John Perez

La intilnirea cu cei peste 200 de noi dealeri americani in Florida a fost prezent si John Perez, principalul investitor de la ARO, si cel care a creat peste Ocean reteaua de distributie si comercializare a lui Cross Lander 244 X.

Privatizarea uzinei din Cimpulung Muscel, in urma cu aproape trei ani, a provocat mari si dese scandaluri. Fostul sef al AVAS, Ovidiu Musetescu, si senatorul PSD Constantin Nicolaescu au fost acuzati ca au facilitat „manevrele" afaceristului american John Perez.

In 2003, firma acestuia a vindut o parte din uzina ARO, Fabrica de Scule si Matrite unei societati, Montana MG, la un pret de 40 de ori mai mare decit a platit Perez pentru toata uzina!

Controversatul om de afaceri a fost implicat intr-un alt scandal, in Lumea Noua, fiind acuzat ca in 1998 a pacalit peste o suta de dealeri nord-americani, incasind avansuri pentru un model ARO al carui motor n-a fost omologat de Agentia Nationala de Mediu din SUA.

Autoritatile federale sint sceptice

Comercializarea in Statele Unite a modelului Cross Lander 244 X poate intimpina dificultati din cauza regulilor stricte de securitate impuse de autoritatile federale. Conform acestora, o masina cu o greutate sub 2.475 de kilograme trebuie dotata cu air-bag-uri atit pe partea soferului, cit si a pasagerului din dreapta. John A.

Perez, actionar majoritar la Cross Lander, sustine ca va solicita Administratiei pentru securitatea traficului pe autrostrazile nationale (NHTSA) o derogare, pina in decembrie 2007, de la legile privind securitatea.

Cross Lander, care a inregistrat anul trecut pierderi de 1,6 milioane de dolari, a estimat ca proiectarea si instalarea air-bag-urilor va genera costuri intre 2 si 3 milioane de dolari. „In mod normal, agentia are nevoie de 120 de zile pentru a lua o decizie. Dintre cele 175 de cereri depuse din 1970, aproape 150 au fost aprobate", a declarat Rae Tyson, purtator de cuvint la NHTSA.

Masina, destinata in special vinatorilor si fermierilor, nu este agreata nici de organizatia Public Citizen. „Nu vad de ce vinatorii sau oricine altcineva ar utiliza asa ceva. Este periculos sa circuli cu aceasta masina. Este posibil sa lovesti un copac si sa te rastorni.

In acel moment vrei sa ai air-bag-uri", a declarat Laura MacCleery, consilier al Public Citizen pe probleme de securitate auto. Perez a precizat insa ca ARO 244 X a trecut toate testele de securitate, sublinind: „Aceasta afacere este plina de provocari. Am venit din Cuba la 12 ani si de atunci viata mea a fost o lupta continua. Aceasta este o noua batalie".

CARACTERISTICI TEHNICE

lungime: 4.530 mm

latime: 1.835 mm

inaltime: 1.845 mm

greutate: 1.900 kg

motor: V6, 4 litri, 207 cai-putere

acceleratie 0-100 km/h: 11secunde

viteza maxima: 160 km/h

pret, neconfirmat oficial: 15.500

de dolari (pe piata romaneasca si cea europeana, cu toate taxele)

pret: 19.700 de dolari (pe piata americana, cu toate taxele)