Masinile alimentate cu hidrogen vor salva mii de vieti anual, apreciaza cercetatorii. Daca TOATE masinile din SUA ar fi alimentate cu hidrogen in loc de combustibili fosili, scaderea poluarii atmosferice care creaza astm, probleme respiratorii si alte boli din care unele pot duce la moarte, ar reduce decesurile cu circa 6.000 in fiecare an.

Astfel ne arata un studiu condus de Mark Jacobson si colegii sai de la Stanford University, California, publicat in revista Science.

„Ar fi un beneficiu uimitor pentru sanatate", spune Jacobson. Lucrarea incearca sa demonstreze avantajele unei „economii bazate pe hidrogen", in care gazul sa inlocuiasca petrolul ca sursa principala de combustibil.

Multi oameni considera ca hidrogenul fiind obtinut prin arderea combustibililor fosili, un asemenea sistem energetic e cu nimic mai bun pentru planeta noastra, intrucat amandoua produc dioxid de carbon, gaz de sera.

Dar problema motorului cu combustie interna nu sunt doar emisiile de dioxid de carbon, ci si cele de monoxid de carbon extrem de toxic, oxizi de azot ce produc smog si ozon, iritant al ochilor si al sistemului respirator. Si, in plus, smogul formeaza si particule microscopice care prezinta multe riscuri pentru sanatate si clima.

Poluantii proveniti de la vehicule cu combustibili fosili au tendinta de a se concentra in zone cu densitati mari de populatie.

O abordare sanatoasa

Jacobson si colegii sai au studiat efectele ipoteticei inlocuiri a tuturor vehiculelor „clasice" cu altele ale caror motoare ard hidrogen in aer si produc energie electrica si apa. Astfel de vehicule exista deja, dar nu sunt produse pe scara larga.

Echipa a analizat diferite metode pentru a obtine acest combustibil in Statele Unite: extractia din gaze naturale sau carbune, precum si electroliza apei, care necesita electricitate, posibil generata prin arderea combustibililor fosili.

Pentru fiecare dintre aceste cazuri, echipa a rulat modele computerizate pentru a determina gradul de poluare al atmosferei. De asemenea, s-au cautat aprecieri pentru cazul in care toate vehiculele ar fi convertite in hibrizi bazati pe combustibili fosili/electricitate, vehicule din care astazi piata cunoaste deja cateva modele.

In fiecare din cazurile studiate, calitatea aerului era mai buna decat acum. Atmosfera continea mai putin monoxid de carbon, ozon, oxizi de azot, nitrat de peroxiacetil si particule poluante de carbune.

Mai putine dureri de cap

Toate aceste schimbari ar aduce beneficii sanatatii. Incidenta indispozitiilor minore, ce includ dureri de cap, afectiuni ale gatului sau iritatii ale ochilor, scade cu zeci de milioane de cazuri anual in toate modelele studiate. Numarul deceslor cauzate de probleme ale calitatii aerului scade si el cu 6.400 pe an in cazul utilizarii vehiculelor cu hidrogen.

Masinile-hibrid ar salva mai putine vieti, dar si ele sunt mai benefice sanatatii decat cele alimentate cu combustibili fosili.

Jacobson si colegii sai au observat ca modelul cel mai bun este acela in care hidrogenul se produce cu ajutorul electricitatii generate de mori de vant [vezi articolul anterior Morile de vant se…ridica in cer]. Problema ramane totusi fezabilitatea acestor modele.

Fabricarea hidrogenului din apa cu ajutorul energiei eoliene e un lucru costisitor si ridica problema depozitarii, transportarii si distributiei acestui tip de combustibil.

Totusi, Jacobson spera ca imbunatatirile aduse sanatatii sa ajute la popularizarea hidrogenului si a energiei regenerabile. „Nu putem spune ca nimanui nu-i pasa de aceste lucruri", spune el, „doar ca nimeni nu stie de ele".