Presedintia britanica va analiza la rece performantele Romaniei, pentru ca aceasta sa nu fie afectata de atmosfera tensionata din UE, declara ambasadorul Marii Britanii la Bucuresti, Quinton Quayle, intr-un interviu acordat in exclusivitate ziarului „Cotidianul’“ la preluarea presedintiei UE.

Cotidianul: Care este pozitia presedintiei britanice a UE fata de extindere si in special fata de aderarea Romaniei si Bulgariei?

Procesul de aderare a acestor doua state a inceput acum multi ani si este foarte avansat. Discutiile despre Constitutie, buget si intreaga directie in care se indreapta UE nu trebuie sa afecteze integrarea Romaniei. Procesul trebuie sa continue pe baza meritelor acestei tari. Repet: pe baza meritelor ei proprii.

Exista o senzatie ca lucrurile s-au complicat in ce priveste extinderea, iar oamenii au devenit mai sceptici in privinta asta si destul de ingrijorati de ritmul largirii. Romania insa este acum practic membra a UE, doar ca nu poate vota. Procesul nu este finalizat insa, iar tara dvs. si-a asumat niste obligatii. Mesajul meu este: haideti sa le privim in functie de performante, intr-un mod corect.

Romania nu poate cere favoruri, dar nici nu trebuie sa fie penalizata doar din cauza atmosferei generale din Uniune. Dupa unele comentarii care s-au facut, cred ca exista acest pericol, sa fie folosita aminarea Romaniei pentru a incetini intregul proces de extindere, si n-ar fi corect. Presedintia britanica va analiza performantele Romaniei la rece. Iar eu sper ca Romania va putea adera in 2007.

Aceasta nu este insa o decizie care sa depinda de presedintia britanica, ci de guvernul Romaniei.

Marea Britanie va trebui sa fie mai rezervata fata de Romania

Cotidianul: Pina acum, Marea Britanie a fost una dintre tarile care au sustinut cel mai puternic aderarea Romaniei. Acum, cind pozitia pe care o detineti va obliga la neutralitate, va obliga sa fiti mediatori, va avea loc o schimbare de atitudine la Londra? Veti fi mai severi?

Sigur, acum, in relatia cu Romania va trebui sa reprezentam Consiliul, consensul statelor membre. Si este adevarat ca pina acum am fost de partea baricadei care este mult mai favorabila Romaniei. Am incercat sa ajutam Romania, sa spunem DA mai degraba decit NU, dar incepind de la 1 iulie va trebui sa reprezentam majoritatea opiniilor din UE, iar aceste opinii sint foarte diferite.

Asa incit, da, va exista intr-adevar o usoara schimbare de ton.

In cazul unui raport de monitorizare echivoc, aderarea in 2007 este la limita

Cotidianul: Este clar ca intr-o perioada de timp atit de scurta, pina la raportul de monitorizare al Comisiei, Romania nu va putea face tot ce i s-a cerut la nivel european. Daca raportul nu va fi alb sau negru, ci gri, care va fi pozitia presedintiei britanice?

Aveti dreptate, este putin probabil ca raportul sa fie alb sau negru. Cred ca va fi gri, depinde numai ce nuanta de gri. Iar daca vor exista multe zone cenusii, atunci va exista cu siguranta o problema. Iar posibilitatea ca Romania sa adere abia in 2008 trebuie luata foarte in serios. Nu as putea defini acum care este nuanta de gri care v-ar face sa treceti testul si care e cea la care ati pica.

Nu va fi usor, cred ca va fi chiar la limita, daca va fi 2007 sau 2008.

Cotidianul: Presedintia luxemburgheza a fost foarte favorabila Romaniei si a facut foarte multe eforturi pentru extindere. Prin comparatie, ne va fi mai greu sub presedintie britanica?

Nu cred ca presedintia britanica va fi mai putin favorabila extinderii decit Luxemburgul. Printre prioritatile noastre este pregatirea Romaniei si Bulgariei pentru aderare in 2007. Nu va scadea interesul pentru extindere, din contra, va creste.

E un semn de esec cind oamenii incep sa-si inchida granitele si mintile, inseamna ca nu pot gestiona propriile probleme, ca le e teama de concurenta, de pierderea slujbelor, de stagnarea economiei. Marea Britanie are o economie foarte performanta, somaj scazut, noi avem nevoie de voi, avem nevoie de forta de munca, avem o perspectiva mai liberala asupra largirii UE.

Romania nu poate continua cu 4 milioane de agricultori

Cotidianul: In acest sens, in ce fel ar putea fi benefice pentru Romania propunerile britanice in privinta bugetului? Noi am putea crede ca ne-ar fi mai favorabila viziunea franceza, care pune agricultura in centrul preocuparilor. De la Marea Britanie vom primi bani mai multi sau mai putini?

Tony Blair a spus-o in repetate rinduri : este absolut exclusa ideea ca statele est-europene sa contribuie cu mai multi bani la buget. Nu asta este problema, ci distribuirea fondurilor intre tarile bogate. Blair este primul premier britanic care accepta renegocierea rabatului britanic, dar doreste atunci ca intregul buget sa fie rediscutat.

Nu putem continua sa dam 40% din fonduri la 5% din populatie, sau sa dam de 7 ori mai multi bani sub forma de subventii pentru export sau plati directe pentru fermieri decit dam pentru educatie, cercetare, dezvoltare. Avem deja prea multa mincare in Europa.

Cotidianul: Viziunea dumneavoastra pentru UE poate fi corecta. Romania are insa foarte multi agricultori, care vor avea mari probleme dupa aderare daca nu vor fi ajutati financiar sa se adapteze standardelor Uniunii. Daca Marea Britanie va reusi sa-si impuna punctul de vedere, vor primi acesti bani de care au nevoie?

Asta nu se va schimba peste noapte. Sigur ca agricultorii vor primi fonduri daca vor exista proiecte care sa se califice pentru finantare europeana. Nu vor fi abandonati. Insa in nici un caz Romania nu va putea continua cu 4 milioane de oameni care traiesc din cultivarea pamintului.

Cotidianul: Daca ati avea in miinile dumneavoastra bugetul Romaniei, ati cheltui fondurile pe fermieri sau le-ati investi in studenti, burse, performante, IT? Care este viitorul Europei? Agricultura sau IT? Care din cele doua va face Europa mai competitiva? Vor fi rosiile si varza sau chip-urile de ultima generatie?

Pentru multe tari europene, Tony Blair este acum „oaia neagra“, pentru ca a blocat adoptarea bugetului. De pe aceasta pozitie, va fi Marea Britanie in stare sa readuca armonia in Europa, de care noi avem mare nevoie pentru ca procesul de aderare sa decurga fara probleme ?

Sa fim onesti. Care a fost cauza crizei? Referendumurile au esuat in Franta si Olanda. Cineva a avut ideea desteapta de a deturna atentia publica de la Constitutia europeana, introducind o alta discutie, despre impotrivirea englezilor fata de buget. Asa sint politicienii. Dar, nu asta a determinat criza. Nu avem nevoie sa adoptam un buget pe perioada presedintiei britanice.

Sa fie clar: Marea Britanie nu va plati mai mult decit ii revine de drept. •

Unii oficiali romani se cred intangibili

Cotidianul: Sint foarte multi consilieri britanici in Romania, care lucreaza cu autoritatile pentru indeplinirea conditiilor de aderare. Care este evaluarea dumneavoastra - in ce domenii ne descurcam mai bine si in care mai prost?

Exista, desigur, ingrijorare in primul rind in privinta justitiei si afacerilor interne si a concurentei. In domeniul fundamental al luptei impotriva coruptiei sint semne incurajatoare. In arii semnificative vedem lucruri care se intimpla si care nu s-au mai intimplat pina acum. In administratia anterioara, progresul a fost mai mult de forma decit real. Dar este in continuare dificil.

Daca e sa fiu sincer, in mare parte si din cauza birocratiei. Si mai este si un fel de aroganta pe care o au unii oficiali romani, care se cred intangibili. Guvernele vin si pleaca, iar ei continua in aceleasi locuri. Urmarindu-si propriul interes in locul interesului national.

Un alt lucru care ar trebui schimbat este mentalitatea oamenilor, care nu aleg numai sa fie coruptibili, ci si sa dea mita la rindul lor. Eu inteleg situatia; daca ai mama in spital si trebuie sa dai mita ca sa primeasca o ingrijire buna, o faci. Dar asta nu poate deveni o rutina. Daca oamenii nu dau mita, ceilalti nu o vor primi. Deci ar fi nevoie de mai multi oameni care sa spuna nu.

Cred ca actuala administratie trebuie sa clarifice care sint structurile raspunzatoare pentru integrarea Romaniei in UE. Mecanismul pentru asta se pare a nu fi foarte clar. Este Ministerul Integrarii? Acesta nu mai are deja nici o utilitate.

Ministerul de Externe? Cabinetul primului- ministru? Trebuie sa fie niste structuri clare, iar pina acum nu au fost si nu au functionat cum trebuie, decizia plimbindu-se de la un minister la altul. Din experienta noastra, va spun ca trebuie sa ai un mecanism clar de coordonare.