PSD vrea sa se mute de la sat la oras. Respectiv sa-si schimbe targetul electoral de pe tarani si de pe pensionari pe oraseni. Prin indepartarea brandului PSD din ultimii 15 ani, Ion Iliescu, strategii partidului cred ca pot seduce alegatorii de la oras prin Mircea Geoana si pe cei de la sate prin „baronii locali“ si Adrian Nastase.

PSD se afla intr-o dilema: strategii partidului propun orientarea spre mediul urban, in timp ce de 15 ani baza electorala a formatiunilor din care se trage partidul condus acum de Geoana se afla in mediul rural. „La oras sint acum voturile“, apreciaza senatorul sociolog Vasile Dincu, unul dintre principalii strategi ai PSD.

Acesta ne-a declarat ca, pina in toamna, va concepe punctual o noua strategie politica si electorala pentru partid, bazata in principal pe mutarea targetului electoral din mediul rural, caracteristic PSD timp de 15 ani, pe mediul urban.

Intre intentie si rezultat, PSD are de depasit actualul stadiu in care se afla, potrivit lui Vasile Dincu: 60% din electoratul fidel al partidului este concentrat in mediul rural si doar 40% in mediul urban.

Kivu: PSD nu cistiga alegerile daca nu reuseste la oras

Sociologul Mircea Kivu, directorul IMAS, este de parere ca „PSD nu are alta sansa sa cistige alegerile decit indreptindu-se spre electoratul urban. In mediul rural, mai mult decit au luat in alegerile din 2004 nu pot obtine. In prezent, procentul alegatorilor este mai mare in mediul urban, respectiv 60 la suta, decit in mediul rural“.

Peste patru ani, spune Kivu, la urmatorul proces electoral, prima confruntare va avea loc la alegerile locale: „Daca PSD pierde alegerile din orase, mai ales din marile orase, atunci va avea imaginea de perdant electoral“.

Dincu se bazeaza pe sindicate

Vasile Dincu crede altceva. „La ora actuala, nu stam exceptional, dar nici prost“. Senatorul este optimist pentru ca a luat in calcul datele unui experiment prezentat recent de sociologul Sebastian Lazaroiu, directorul CURS. Potrivit acestuia, in cazul in care PNL si PD ar candida separat, si nu sub sigla Aliantei D.A., PSD ar obtine 31%, PD - 24%, PNL - 21%, PRM - 9% si UDMR - 5%.

Calculul senatorului PSD este contrazis de observatia sociologului Mircea Kivu: „Liderii PSD nu-si permit doar 30 de procente pe urban (cit a obtinut partidul la alegerile legislative din anul 2004), pentru ca astfel nu vor cistiga niciodata alegerile“. Iar experimentul lui Sebastian Lazaroiu prezenta procentele PSD calculate atit pentru mediul urban, cit si pentru cel rural.

Schimbarea targetului electoral al PSD spre orase se bazeaza, conform lui Dincu, pe atragerea salariatilor, a intelectualilor din invatamint si sanatate, ale caror indemnizatii au fost intotdeauna reduse, si pe relatiile dintre partid si sindicate, care au fost mereu bune. Pentru succesul in mediul urban, Dincu pune accentul pe imaginea lui Mircea Geoana, pentru ca „asta avem“.

De cealalta parte, Kivu este de parere ca accederea PSD la oras „va depinde de ce face Alianta D.A. la guvernare“, respectiv de starea economiei si de nivelul de trai.

Iliescu a ramas atractia electorala a PSD la sate

Partidul nu va abandona totusi mediul rural, dominat timp de 15 ani de brandul PSD, Ion Iliescu. Dar acesta tocmai a fost trimis la pensie de catre actuala conducere a partidului.

Noua optica a PSD propusa de Dincu prevede ca electoratul rural va putea fi sedus prin „imaginea liderilor locali (numiti de presa «baroni locali» din cauza scandalurilor de coruptie), pe programele care vor promite pensii si subventii agricultorilor si pe Adrian Nastase, care a luat ceva procente la sate“.

Opinia lui Dincu este contrazisa de viziunea lui Viorel Hrebenciuc, ani buni strategul electoral al PSD, care spune ca, in mediul rural, tot Iliescu reprezinta atractia numarul unu.