Tendinta comertului electronic romanesc este ascendenta. Numarul magazinelor virtuale creste vertiginos ca si numarul clientilor care fac cumparaturi online. Potrivit RomCard, in primele cinci luni din 2005 s-au efectuat aproximativ 138.000 de tranzactii in sistem 3D Secure, valoarea cumparaturilor generate de aceste tranzactii ridicandu-se la 26 milioane USD.

Media tranzactiilor se invarte in jurul a 45.000 pe luna, ceea ce inseamna ca la sfarsitul anului ne vom apropia de jumatate de milion. Insa din valoarea totala a tranzactiilor procesate prin RomCard in sistem 3D Secure, cardurile romanesti genereaza sub 10%. Nu toate magazinele virtuale sunt inrolate, insa, in sistemul 3D Secure.

In prezent, 160 de comercianti sunt inregistrati si se asteapta ca numarul acestora sa creasca la 300 pana la sfarsitul acestui an. De asemenea, nici numarul clientilor care prefera plata prin card nu este foarte mare, multi optand inca pentru tipul de plata “cash on delivery” (sau ramburs, folosind termenul romanesc).

Ce se cumpara si cum se plateste?

Diverta Online (www.dol.ro) se afla pe primul loc in domeniul “Comert electronic”, conform statisticilor trafic.ro, fiind accesat lunar de peste 120.000 de vizitatori unici. “Dintre acestia, aprox. 5% achizitioneaza un produs, iar dintre produsele distribuite (media – muzica, film, jocuri; carte; papetarie; IT), cele mai mari vanzari se inregistreaza la carte si film.

Desi sistemul de plata prin card a fost implementat deja de jumatate de an, majoritatea comenzilor sunt inca platite cash on delivery. Totusi se contureaza din ce in ce mai evident un segment important de clienti care foloseste plata prin card”, ne-a declarat Irina Tuturuga, Director Magazin Virtual.

www.eMAG.ro este un magazin virtual dedicat echipamentelor de IT&C si produselor electronice si electrocasnice, numarul de vizitatori auditat de trafic.ro pentru acest site, fiind de peste 100.000 pe luna. “Din statisticile noastre rezulta ca la fiecare secunda se face o afisare a unui produs, ca avem peste 250 de vizitatori unici in 30 de minute care au trecut prin peste 2.

000 de pagini”, afirma Liviu Taloi, PR Manager eMag. Produsele cel mai bine vandute sunt notebook-urile si produsele de tipul home-entertainment: aparatele foto digitale, camerele video, telefoanele mobile, ca si produsele de sezon cum ar fi aparatele de aer conditionat. “In ce priveste modalitatile de plata, nu putem spune ca unele au fost folosite mai des decat altele.

Ce putem spune, este ca pe langa modalitatile clasice de plata, existente pe majoritatea site-urilor de comert electronic din Romania (plata ramburs, cash sau ordin de plata), dupa ce am introdus si plata online cu cardul, numarul de vanzari a crescut”, declara Liviu Taloi.

Grupul Best detine mai multe magazine virtuale:

www.magazinultau.ro este un magazin generalist, oferind o gama larga de produse (de la computere si accesorii, pana la electronice, electrocasnice, mobilier IT, ceasuri, genti etc.) si avand un numar mediu de 30.000 de vizitatori pe luna.

www.gameshop.ro este un magazin de nisa, fiind orientat numai pe vanzarea de jocuri pentru PC sau Console. Nefiind un generalist, magazinul se bucura de un numar mare de vizitatori – aprox. 20.000 pe luna.

www.bestcomputers.ro este, ca si compania din cadrul Grupului, lider intre cele trei magazine inregistrand un numar de 90.000 de vizitatori lunar, conform trafic.ro si oferind exclusiv produse IT.

“Produsele cele mai vandute sunt electronicele auto pe MagazinulTau, evident jocurile pe Gameshop, iar din gama de echipamente IT oferita de www.bestcomputers.ro, cele mai cautate sunt memoriile, unitatile optice, hard-disk-urile, cu alte cuvinte componentele PC si mai putin sistemele deja configurate.

Plata se efectueaza cel mai frecvent in sistem ramburs, dar acceptam si plata prin card pe Gameshop si MagazinulTau. www.bestcomputers.ro nu accepta plata prin card datorita comisioanelor mari practicate de banci sau de integratori. Aici se vand numai produse IT, unde preturile sunt foarte clare, iar adaosul maxim practicat este sub 10%.

In conditiile in care comisioanele ajung chiar si la 7-8%, cum practica GeCAD ePayment, profitul nostru ar fi nul.”, a declarat Teo Paduraru, Managing Director Best Distribution.

Ultra Pro Computers detine magazinul IT www.ultrapro.ro, cu un numar de vizitatori de aproximativ 100.000 pe luna.

Conform lui Adrian Zamfira, director general Ultra Pro Software si lui Catalin Melnic, marketing manager in cadrul aceleiasi companii, produsele cel mai bine vandute sunt componentele mici de genul memoriilor, hard-diskuri-lor, intocmai ca si la celelalte magazine virtuale care ofera echipamente IT.

“Pentru a-si cumpara un monitor, de exemplu, clientul prefera sa il vada si sa il testeze inainte de achizitionare, drept pentru care vine la magazinul fizic si nu il comanda online”, afirma Catalin Melnic.

“Deocamdata Ultra Pro nu accepta plata prin card, deci modalitatile alternative sunt ordinele de plata si plata direct in magazin, pe ultimul loc fiind rambursul, existent in cazurile in care comanda se face dintr-un alt oras. Vom implementa si plata online in aproximativ o luna de zile pentru detinatorii de credit card, desi suntem convinsi ca acest lucru nu va aduce castiguri substantiale.

In Romania, inca nu ne imbogatim din eCommerce”, este de parere Adrian Zamfira.

Cine cumpara de pe Internet?

Conform sondajelor efectuate de magazinele virtuale, clientul care apeleaza la serviciile de comert electronic este o persoana cu studii superioare, utilizeaza in mod regulat Internetul (cel putin saptamanal), este posesor in proportie de 75% de card si de telefon mobil pe abonament, ocupa functii in middle si top management si are venituri medii si mari.

“Eu ce castig la afacerea asta?”

O buna vorba din popor, perfect aplicabila cand e vorba de business. Cine are de castigat facand comert electronic?

Avantajele sunt indiscutabile si sunt de ambele parti. Clientul are acces la orice magazin, din orice loc, fiindu-i necesar doar un computer conectat la Internet. Avand in vedere varietatea produselor comercializate online, clientul beneficiaza de un spectru larg din care isi poate alege obiectul sau serviciul dorit.

Atributele cumparaturilor prin Internet sunt, asadar, comoditatea si economia de timp. “Clientul unui magazin virtual este privilegiat fata de clientul unui magazin clasic, offline: in primul rand, are acces la mult mai multa informatie despre produsul dorit, aceasta aflandu-se la doar un click distanta. Apoi intervine factorul de comoditate si de intimitate a procesului de cumparare.

Astfel, cumpararea devine mult mai personala, devine un act de vointa luat in conditii optime, fara stress si fara graba. Un alt avantaj este ca intr-un magazin virtual, clientul gaseste sute sau chiar mii de modele dintr-o categorie de produse, ceea ce este practic imposibil intr-un magazin fizic, din lipsa spatiului pentru expunere.

Multi, chiar foarte multi dintre clientii nostri vin la eMAG, in special, pentru gama larga de produse. Nu in ultimul rand, pretul.Un avantaj ce nu poate fi ignorat. Costurile functionarii unui magazin virtual sunt mai mici decat cele ale unui magazin fizic, fapt ce se traduce printr-un pret atractiv pentru client”, apreciaza Liviu Taloi, eMag.

De cealalta parte, comerciantul virtual beneficiaza de costuri mai mici decat comerciantul fizic. Spre deosebire de acesta din urma, magazinele virtuale nu platesc chirii, nu au nevoie de aceeasi forta de munca deci, implicit, cheltuielile scad.

“Pentru comerciantii care au deja un business, iar site-ul este o prelungire a activitatii, avantajele sunt imediate: cresterea numarului de clienti, posibilitatea de a penetra noi piete, un plus de imagine, vanzari mai mari”, considera Teo Paduraru, Best Distribution.

Cum stam cu frauda?

Modalitatile de plata gen cash on delivery sau ordine de plata sunt ferite de fraudare, existand acel “third partie” neutru, ca in serviciile de tip escrow, care asigura corectitudinea tranzactiilor. Exista totusi “pseudo-fraude” gen “hai sa ne jucam de-a comertul electronic si sa comandam un produs pe care nu il ridicam”.

In acest caz, singurii care pierd sunt comerciantii care platesc livrarea produsului prin serviciile de curierat.

“In cazul platilor cu cardul exista tentative de frauda, fie prin incercari de a introduce date de card false, fie prin incercari de a folosi carduri furate. Toate aceste cazuri au fost depistate, insa, prin intermediul procesatorului de card si al bancii partenere si au fost tratate in consecinta”, a declarat Irina Tuturuga, Diverta Online.

De aceeasi parere este si Teo Paduraru care intareste faptul ca odata ce plata a fost validata de procesator este, cu siguranta, reala.

Potrivit No-Cash, comerciantii si posesorii de card inrolati in sistemul 3D Secure nu au de ce sa-si faca probleme. Standardul 3D Secure asigura autenticitatea identitatii comerciantului si a clientului si solicita detinatorului de card sa furnizeze o parola personala atunci cand plateste online pentru bunurile cumparate cu card.

Acest proces confirma identitatea declarata de cumparator, cand acesta ofera online detalii referitoare la card.

Detinatorii de card se pot inscrie pentru acest serviciu la banca emitenta a cardului, fara nici un fel de costuri suplimentare, avand siguranta ca detin un card protejat impotriva utilizarii frauduloase pe Internet, atunci cand acceseaza pagina de web a unui comerciant inrolat 3D Secure.

Unde e buba?

Desi trendul este ascendent iar cifrele arata cresteri spectaculoase, se constata ca majoritatea tranzactiilor efectuate cu cardul in sistem 3D Secure sunt in afara granitelor tarii. Doar 10% (si este deja un procent generos) din valoarea totala a tranzactiilor procesate prin 3D Secure, sunt generate de carduri romanesti. Unde e, deci, buba?

Aproape 90% din principalele magazine virtuale considera ca eCommerce-ul nu este promovat suficient in Romania, drept pentru care tranzactiile autohtone sunt putine.

Adrian Zamfira (Ultra Pro Software) considera ca “nu se insista pe avantajele comertului electronic, ci doar pe ideea de a cumpara online. Ar trebui evidentiat pretul mai mic al produselor cumparate online.”

Irina Tuturuga (Diverta Online) crede ca “institutiile publice si private ar trebui sa depuna eforturi convergente inspre promovarea catre populatie a beneficiilor Internetului si inspre facilitarea accesului populatiei la Internet. De asemenea, mass-media trebuie sa transmita mesaje clare catre publicul sau tinta in ceea ce priveste modalitatea de abordare si beneficiile acestui tip de comert.”

Teo Paduraru (Best Distribution) este de parere ca “integratorii si bancile ar trebui sa practice comisioane mai mici pentru a antrena comerciantii si a-i atrage in vederea dinamizarii pietei. De asemenea, cautam in Romania anului 2005 o prima banca acceptatoare de carduri in conditii no-show.

Culmea este ca infrastructura deja exista, diferenta constand doar in faptul ca posesorul de card nu se duce fizic pentru introducerea cardului in POS, ci isi introduce datele electronic. Neavand aceasta posibilitate, atat bancile, cat si comerciantii pierd comisioane deloc neglijabile.”

Liviu Taloi (eMag) este adeptul faptului ca serviciile de comert electronic din Romania se promoveaza singure. „Nu cred ca mai e nevoie acum de promovare. Daca mi-ati fi pus aceasta intrebare acum doi ani de zile poate va raspundeam altfel, dar acum acesta este raspunsul. Cine ne promoveaza afacerea si numele? Clientii nostri.”

Facturarea electronica sau mult zgomot pentru nimic…

Reprezentantii celor patru magazine virtuale care fac obiectul articolului de fata considera, in unanimitate, ca orice simplificare a procesului de tranzactionare este binevenita. Insa facturarea electronica nu este un impediment in eCommerce, iar beneficiile aduse de aceasta nu vor fi semnificative, in opinia respondentilor.

“Peste tot in lume, achizitionarea unui produs, este insotita de o dovada a platii in format fizic. Oamenii s-au obisnuit deja cu aceasta modalitate, le-a intrat in sange, iar lipsa facturii materiale poate genera anumite dificultati.

Chiar si pentru comerciantii care vand muzica in format mp3, aplicatii software pentru telefonul mobil, pe scurt servicii care nu presupun livrare fizica, nu cred ca e un impediment lipsa facturarii electronice.

Iar pretul serviciului cumparat de client nu va scadea foarte mult chiar daca vor disparea costurile pentru hartie, toner sau expedierea facturii fizice”, a declarat Teo Paduraru (Best Distribution).

Orizonturi insorite

Conform evolutiei vertiginoase de pana acum, predictiile privind dezvoltarea serviciilor de comert electronic nu pot fi decat optimiste. Numarul magazinelor virtuale autohtone este in continua crestere, cifrele de tranzactionare cresc si ele. Standardele de securitate sunt la nivel international, modalitatile de plata sunt aceleasi ca peste tot in lume, produsele la fel.

Este doar o problema de incredere si promovare pana cand romanii isi vor indrepta atentia catre site-urile romanesti.