Un accident care s-ar fi putut solda cu sute de morti a fost evitat numai de indemanarea pilotilor care au participat la mitingul aviatic desfasurat in Capitala pe 19 iunie

Caz unic in istoria aviatiei civile romane. Viata a sute de oameni ar fi putut fi curmata intr-o secunda, in timpul mitingului aviatic organizat pe 19 iunie, pe Aeroportul Baneasa. Afirmatiile ii apartin chiar unuia dintre pilotii care participau in acea zi la miting.

„Evenimentul zilei” a intrat in posesia uneia dintre declaratiile date de acesta. El povesteste cum in acea duminica un Boeing 737 al companiei Blue Air cu 153 de persoane la bord a intrat in spatiul aerian in care evoluau aeronavele participante la miting. Impactul dintre Boeing si unul din avioanele Aeroclubului Roman a fost evitat in ultimul moment de indemanarea „acrobatilor”.

Primele aeronave ale formatiei de Extra au trecut la cativa metri de „burta” avionului de linie, sustine pilotul care a vazut moartea cu ochii.

Chiar daca in aceste zile, inspectori de la Ministerul Transporturilor desfasoara o ancheta legata de incidentul aviatic, insa oficialii acestei institutii neaga cu inversunare ca ar fi avut loc.

Incidentul nu a trecut neobservat

Un martor ocular sustine ca a observat „evenimentul” care a avut loc chiar in deschiderea mitingului aviatic. „Cand Boeing-ul de la Blue Air era in urcare inspre vest, dupa decolare, pe cap invers venea formatia de 6 Extra si a trecut pe sub Blue Air exact la verticala.

A fost un moment frumos si s-a intamplat chiar in deschidere”, adauga acelasi martor, care sustine ca a fost convins ca totul facea parte din spectacol si nu si-a inchipuit nici o secunda ca s-ar fi putut intampla o catastrofa.

Aproape de tragedie

Sub protectia anonimatului, unul dintre pilotii care au vazut moartea cu ochii a acceptat sa vorbeasca despre ce s-a intamplat: „Am fost la un pas de o tragedie nemaipomenita. In deschiderea mitingului, controlorii de trafic aerian din Turnul Baneasa au dat liber la intrare, la verticala aeroportului, a formatiei de Extra.

In acelasi moment, si din sens contrar era in panta de urcare aeronava Boeing a companiei Blue Air. Am ramas intepenit la mansa, am trecut la cativa metri pe sub burta Boeing-ului. (...) Pare incredibil, dar adevarat. Nimeni n-a suflat o vorbulita, ziaristii prezenti habar nu aveau de ce se intampla”.

Boeing-ul a intrat in spatiul de acrobatie

Un specialist in aviatie care stie ce s-a intamplat in acea duminica ne-a explicat cum s-a produs incidentul: „Aeronava Blue Air a facut un viraj de 180 de grade si s-a intors pe latura de nord a pistei Aeroportului International Baneasa, la aproximativ 200 de metri.

In acest timp, la verticala pistei, intre 50 de metri si 400 de metri, formatia de acrobatie in sase avioane Extra 300L, apartinand Aeroclubului Romaniei, executa programul din cadrul mitingului aviatic dedicat Zilei Aviatiei Romane”.

Acesta sustine ca reglementarile aviatiei civile interzic intrarea oricarui tip de aeronava in spatiul aerian rezervat zonei de acrobatie pe timpul executiei zborului acrobatic. „Spatiul rezervat are forma unui cub imaginar, cu latura de 1.000 de metri. In aceste conditii, aeronava Boeing nu avea ce cauta in zona de acrobatie la inaltimea de 200 de metri.

Cu toate acestea, intrarea in spatiul de acrobatie a aeronavei Boeing a fost aprobata de turnul de control al Aeroportului Baneasa”, a adaugat aceeasi sursa.

Ancheta misterioasa la Transporturi

Surse din Ministerul Transporturilor ne-au declarat ca inspectori din cadrul acestei institutii au desfasurat o ancheta in cazul incidentului de la Baneasa si ca primul vizat pentru o eventuala sanctiune ar fi fost Sorin Paul Stoicescu, directorul general al Directiei Generale Aviatie Civila, care a fost prezent la mitingul aviatic si, conform uzantelor, ar fi trebuit sa se sesizeze imediat.

Contactat telefonic, Sorin Stoicescu ne-a confirmat existenta unei anchete. „Nu sunt in masura sa va spun nimic deoarece nu eu conduc aceasta ancheta, ci domnul Vulcan (n.r. - Ionel Dan Vulcan, inspector-sef Inspectoratul Aviatie Civila din cadrul MT), dansul este inspector-sef”.

La randul sau insa, Dan Vulcan a infirmat posibilitatea producerii unei tragedii la mitingul din 19 iunie. „In cadrul programului a fost planificata o decolare de aeronava. S-a oprit mitingul, avionul a decolat si apoi s-a reluat mitingul. Totul a fost controlat de radar.

Nu exista nici un raport al companiei Blue Air, Aeroclubului - care a fost organizator - sau al Romatsa cu privire la vreun incident. E adevarat, pe cer s-au vazut trei aeronave. Boeing-ul a zburat insa la 5.000 de metri, iar celelalte doua avioane din formatia de acrobatie se aflau la 500-600 de metri”, ne-a declarat Dan Vulcan.

Nu era nici un avion mic in aer

La randul sau, si purtatorul de cuvant al Aeroportului Baneasa, Stefan Mladin, sustine ca in duminica ultimului miting aviatic din Capitala ar fi avut loc un incident.

Acesta insa il contrazice pe Dan Vulcan, afirmand ca toate avioanele din spatiul de acrobatie au fost aduse la sol. Practic, in opinia lui Mladin, acestea au luat o pauza. „Este adevarat ca in timpul mitingului o aeronava Blue Air a cerut permisiunea de a decola, dar, in acel moment, celelalte avioane au fost aduse la sol”, a conchis purtatorul de cuvant al Aeroportului Baneasa.

Directorul Aeroclubului Roman tace

Directorul general al Aeroclubului Roman, Tudor Bistreanu, a ales sa pastreze tacerea. Reporterii EVZ au incercat fara succes sa obtina macar telefonic punctul sau de vedere. Pilotul care, sub protectia anonimatului, ne-a relatat incidentul a declarat referitor la pozitia sefului sau: „Bistreanu dupa miting ne-a spus verde-n fata ca cine scoate o vorba pleaca cu vorba cu tot din Aeroclub”.

Ministrul Dobre, nemultumit de Stoicescu

Potrivit unor surse din cadrul Ministerului Transporturilor (MT), la bilantul institutiei, care a avut loc de curand, ministrul Gheorghe Dobre a criticat dur activitatea conducerii Directiei de Aviatie Civila, primul pe lista fiind insusi Sorin Stoicescu.

Desi ar fi solicitat ministerului de resort un termen de o luna in care sa redreseze activitatea directiei in fruntea careia s-a aflat, Stoicescu ar fi fost refuzat. De altfel, in urma cu numai cateva zile, el a fost schimbat din functie, acum ocupand un post la Ministerul Apararii Nationale.

Boeing 737 - caracteristici tehnice

Aparatul Boeing 737 a facut cariera ca avion de linie, fiind destinat traficului relativ redus de pasageri si utilizat in cursele aeriene pe intregul glob. Primul aparat a fost fabricat in 1967 si de atunci au aparut mai multe variante ale acestuia, el regasindu-se si acum in dotarea celor mai prestigioase companii aeriene din lume.

Aeronava este propulsata de doua motoare Pratt & Whitney, are o viteza de croaziera de peste 780 de kilometri pe ora, o autonomie maxima de zbor de circa 5.650 de kilometri si poate transporta - in functie de modelul si tipul de cursa dorit - intre 85 si 189 de pasageri.

Desi nu se numara printre asa-numitii giganti ai liniilor aeriene, Boeing 737 are totusi o lungime de pana la 42 de metri, iar anvergura aripilor atinge 36 de metri. Inaltimea unui astfel de aparat - masurata din varful cozii - este de aproximativ 12,5 metri, iar pretul de achizitie variaza, in functie de model, intre 44 de milioane si 74 de milioane de dolari.

Adina Stan, Raluca Dan