Sambata dimineata, cateva zeci de masini de interventie ale societatii Distrigaz Sud s-au imprastiat prin Capitala la vanatoare de „contoare“. „Ne-am trezit sambata dimineata, pe la opt cu doi lucratori care mi-au spus «am venit sa ridicam ceasul».

Aveam un sfert de factura neplatita si in ajun o primisem pe ultima“, ne-a spus unul dintre clientii Distrigaz Sud care era cat pe ce sa ramana fara gaze.

Pentru ca restanta nu era mare, angajatii Distrigaz au fost de acord ca abonatul sa dea o fuga pana la casieria societatii deschisa special sambata, sa-si achite factura si astfel sa nu fie obligat sa plateasca garantie de bun platnic, o taxa noua introdusa de furnizorul de gaze de putina vreme.

Chiar daca a avut noroc, bucuresteanul considera „totusi“ ca furnizorul abuzeaza de pozitia de monopol, luand decizia de a opri gazele fara nici o somatie in prealabil. „Mi-au spus vecinii ca pana acum, daca nu plateai la timp, primeai o somatie, prin care te instiintau ca in 14 zile iti taie gazele. Acum au venit direct, nu s-au mai incurcat cu somatii, cu instiintari“, spune clientul.

Un alt bucurestean din Prelungirea Ghencea a fost mai putin norocos. Statea prea departe asa ca sambata, echipele de interventie l-au lasat fara gaz. Transpirat, dupa cat se grabise, ieri, barbatul statea cuminte la coada la casierie, cu noul contract in brate si cu chitanta de garantie. „Garantia se plateste la ghiseul de acolo.

Dar inainte, trebuie sa mergeti sus, sa semnati noul contract“, explica el sec. Nu este „rau-platnic“, a intarziat cu plata facturii curente. „Nu stiu cum au facut calculele, dar am de plata o garantie de 2,4 milioane de lei. Nu-mi convine, ca atat platesc iarna o factura de gaze, dar nu am de ales. Am nevoie de gaze“, ridica din umeri barbatul.

Reprezentantii furnizorului spun ca actiunea de la sfarsitul saptamanii nu este atat de neobisnuita cum pare. „Noi facem tot timpul astfel de operatiuni, dar sunt multi pe care nu-i gasim acasa in timpul saptamanii. Au inceput sa se stranga si restante mari, de aceea, am hotarat sa actionam la sfarsitul saptamanii.

In urma verificarilor, au fost ridicate contoarele la 330 de abonati, alti 70 alegand sa plateasca pe loc facturile restante“, ne-a spus ieri Florin Georgescu, sef serviciu la Distrigaz Sud. Acesta spune ca actiunea a avut ca baza legala prevederile noului contract de furnizare a gazelor naturale, emis dupa 1 aprilie 2005.

Conform acestuia, orice client poate fi deconectat de la reteaua de gaze daca nu si-a platit factura in 41 de zile de la data emiterii acesteia.

„Factura in sine constituie si somatie, aceste informatii fiind prezentate pe spatele documentului“ adauga reprezentantul furnizorului de gaze. Pentru a se rebransa, clientul este obligat sa achite o suma de bani reprezentand „garantia“.

Pentru abonatii casnici, garantia reprezinta contravaloarea a 300 de metri cubi de gaz, ca valoare suma fiind diferita in functie de tariful practicat de operator si de transa de consum in care este inclus abonatul. Pentru consumatorii industriali, garantia se calculeaza plecand de la consumul mediu lunar din ultimele 12 luni.