Printr-un comunicat trimis ieri la redactie, semnat Benedikt Metzen, unul dintre reprezentantii firmei MTS Leasing isi asigura clientii ca „toate contractele sunt in siguranta”.

Directorul companiei, Dr. Theo Metzen, este la ora actuala in discutii cu cativa investitori care ar urma sa preia contractele de la MTS si sa finanteze continuarea sau, in unele cazuri, inceperea lucrarilor.

„Cu exceptia catorva discrepante legate de conditiile refinantatorilor, negocierile sunt la un pas de a fi finalizate”, declara reprezentantul MTS Leasing.

Imaginea MTS Leasing s-a dus de rapa

Daca problema financiara a firmei este pe cale de a se rezolva, ramane insa cea legata de imagine. Ce credibilitate mai are MTS Leasing in ochii celor pe care i-a pagubit? Pentru ca majoritatea clientilor nici nu vor sa mai auda de aceasta firma.

Cei care au stat intr-o tensiune teribila in ultimele zile, pentru ca isi vandusera casele sau se imprumutasera la prieteni ca sa achite avansul pentru casa mult-visata, sunt acum foarte categorici: „Nu, eu nu mai construiesc cu ei niciodata”.

Stanciu Roxana, din Constanta, se numara si ea printre sutele de pagubiti. Anul trecut in martie a incheiat un contract de superficie cu firma MTS, prin care i-a dat acesteia drept de folosinta asupra terenului proprietate personala pana cand avea sa se incheie constructia casei.

Anul acesta a platit si banii pentru avans (25% din valoarea constructiei si taxa de management), care s-au ridicat la suma de 35.000 de euro. Era pe punctul de a semna contractul cu constructorul, cand a izbucnit scandalul.

Acum spune ca vrea sa rezilieze contractul cu MTS Leasing si ca nu mai vrea sa auda de ei niciodata. „Nu cred ca as mai gasi un constructor serios care sa-mi construiasca casa”, marturiseste Stanciu Roxana.

Contractele nu pot fi reziliate unilateral

Ideea lansata de partea germana, potrivit careia contractele vor fi respectate, dar cu alti investitori, nu reprezinta o certitudine, cel putin deocamdata.

Clientii MTS Leasing nu isi pot continua lucrarile la case cu alti constructori si finantatori, pana cand MTS nu va renunta de bunavoie la dreptul de folosinta asupra terenurilor sau, in termeni judecatoresti, pana cand contractele de superficie nu vor fi concesionate de MTS.

Niels Schnecker, Managing Senior Partner la Schnecker van WYK&Pearson, companie specializata in drept international, management strategic si finante, precizeaza ca, potrivit contractului de leasing incheiat de cele doua parti, clientul nu poate rezilia contractul, chiar daca MTS Leasing nu si-a respectat termenii contractuali (nu a platit ratele constructorilor).

In acest caz, nu poate fi vorba decat de plata unor penalitati.

In cazul in care clientul solicita totusi anularea acordului semnat cu MTS Leasing, acesta nu o poate face decat in instanta. Dar procedurile juridice ar putea dura chiar si zece ani. „In cazul in care clientii fac o plangere penala la politie, iar aceasta constata frauda, pagubitii se pot constitui parte civila intr-un proces penal”, marturiseste dl Schnecker.

Cine e MTS Leasing

Compania germana MTS Leasing Gmbh a fost fondata de Theo si Matthias Metzen, tata si fiu. Sediul firmei este in Germania (Kronberger Hang 4, 65824 Schwalbach), in Romania existand numai o reprezentanta. Cei de la MTS Leasing promiteau sa finanteze constructii imobiliare in sistem de leasing, cu o dobanda de numai 5% pe an, in conditiile in care bancile percepeau o dobanda de 7%-8% pe an.