Compania „MTS Lea-sing“, specializata in finantari imobiliare pentru constructii in sistem leasing, s-a dovedit un „Caritas“ de provenienta germana, dupa ce, recent, unul dintre consilierii ei, Calin Armen, a disparut, deturnand fondurile societatii. „MTS Leasing“ a patruns pe piata din Romania, promovand o oferta excelenta la credite imobiliare, cu 5 % dobanda.

In acelasi timp, dobanda practicata de alte institutii financiare la creditele ipotecare si imobiliare, acordate pe o perioada intre 15-20 de ani, se ridica la 7-8 %.

Cu toate ca nu au nici o culpa, clientii pagubiti ai „MTS Leasing“ nu-si mai pot continua lucrarile de constructie ale caselor cu alti antreprenori sau finantatori, pana cand autorizatiile de constructie si contractele de superficie nu vor fi cesionate de catre firma germana sau pana cand nu vor fi anulate de vreo instanta judecatoreasca.

Niels Schnecker, manager la o companie specializata in drept international, Schnecker van WYK & Pearson, a declarat pentru Mediafax ca, in conditiile sus amintite, „clientii nu-si pot vinde terenul, nu pot continua constructiile si nici nu le pot demola“.

Contractul de superficie incheiat de clienti cu „MTS Leasing“ ofera finantatorului german drept de propritate asupra cladirii construite si drept de folosinta asupra terenului.

Schnecker a precizat ca, potrivit contractului de leasing incheiat intre cele doua parti, nerespectarea termenilor contractuali de catre „MTS Leasing“ nu duce la rezilierea unilaterala a contractului, ci doar la plata unor penalitati.

Schnecker apreciaza ca singura solutie pentru anularea acordurilor semnate de catre clienti cu respectiva societate germana este o actiune deschisa in instanta, insa procedurile juridice ar putea dura pana la zece ani.

Parcursul unei citatii internationale, de la o judecatorie din Romania, la Ministerul Justitiei, la Ministerul Roman al Afacerilor Externe, la Ministerul German al Afacerilor Externe, la Ministerul Justitiei si apoi la o judecatorie din Germania dureaza in jurul a sase luni.

Daca pagubitii se constituie in parte civila intr-un proces penal, acestia trebuie sa ia legatura cu lichidatorul german, dupa inceperea procesului in Justitie, pentru a cere inghetarea unei parti din activul companiei, astfel incat, in cazul unei sentinte definitive si irevocabile sa-si poata recupera banii.

Procedura prevede, in asemenea cazuri, plata unei garantii (cautiune) catre instanta, pana la finalizarea cauzei. Schnecker a mai precizat ca, in caz de faliment al „MTS Leasing“, clientii si-ar putea continua contractele in forma actuala, iar ratele sa fie platite de catre un refinantator si totodata creditor al companiei germane.

In cazul in care creditorii apreciaza contractele dezavantajoase, pot propune renegocierea dobanzii.

Pe de alta parte, Asociatia de Leasing Bancar solicita infiintarea unei autoritati de reglementare a pietei de leasing, pentru a se evita pe viitor situatii de genul celei de la MTS Leasing.