Soarta taxei pe valoare adaugata (TVA) este in continuare incerta, neexistand pana in prezent nici o confirmare daca aceasta va fi majorata la 21-22%, asa cum sugerase ministrul Finantelor, Ionut Popescu, sau daca ea va ramane la actualul nivel de 19%. Surse din Finante au sugerat ieri ca nici strategia fiscala pentru urmatorii ani nu mentioneaza nivelul cotei TVA.

Reprezentantii mediului de afaceri din Romania, prezenti la un seminar dedicat Codului Fiscal, par a fi de acord cu ideea transferarii povarei fiscale de pe impozitele directe pe impozitele indirecte. „Suntem de acord ca trebuie sa impozitam mai putin munca si mai mult consumul“, a declarat Arin Octav Stanescu, membru al Consiliului de Administratie al INSOL Europe.

„Am putea gandi o defalcare pe trepte, de la un TVA de 15% pentru anumite produse pana la 22% pentru alte produse“, a declarat Stanescu, sugerand adoptarea unui sistem existent deja in mai multe state europene.

In prezent, bugetul Romaniei este construit astfel incat depinde masiv de incasarile de impozite indirecte, sustine Victoria Tomi, oficial al Finantelor. Ponderea acestora in buget este de de aproximativ 80%, mai bine de jumatate (53%), reprezentand incasarile de TVA si 27%, incasarile de accize.

„Sper ca TVA sa ramana tot de 19%“, a declarat, la randul sau,directorul general adjunct al Directiei Generale Legislatie, Impozite Indirecte a Ministerului Finantelor, Mihai Hura. Romania se situeaza, din punct de vedere al accizelor, undeva la mijlocul plajei fiscale reprezentata de statele UE. „In UE, cota standard nu poate fi mai mica de 15%.

La o extrema se afla Spania si Germania, cu 16%, iar la cealalta, Danemarca si Ungaria, cu 25%“, a explicat acesta.

Daca in ceea ce priveste impozitele directe, unul dintre subiectele fierbinti ale campaniei electorale din aceasta toamna, specialistii a refuzat sa se pronunte, evolutia impozitelor indirecte este previzibila, ele fiind subiectul aquis-ului comunitar.

Este o certitudine faptul ca anul viitor nu vor fi majorate accizele la motorina si benzina, a explicat directorul general adjunct al Ministerului Finantelor, Victoria Tomi.

Mentinerea actualelor accize la cele doua produse se datoreaza faptului ca Guvernul le-a majorat deja in acest an pana la nivelul negociat cu UE pentru 2008. Tomi Victoria a anuntat ca nu va mai avea loc nici o majorare de accize pana pe 1 iulie 2006, cea mai dureroasa crestere a acestora pentru populatie urmand a avea loc in 2007.

In ceea ce priveste TVA-ul, Hura a anuntat ca, dupa momentul aderarii vor fi eliminate o serie de scutiri, mici ca influenta pe bugetul de stat, printre care si TVA-ul privind transportul fluvial al localnicilor in Delta Dunarii.

Fiind o zona defavorizata, Hura a declarat ca, in opinia sa, ar trebui gasita o alta solutie de ajutorare a localnicilor, foarte probabil subventionarea acestora. Alte scutiri de TVA care vor fi eliminate in 2007 sunt cele privind lacasurile de cult, valoarea obiectelor de cult si cele vizand activitatea de cercetare, dezvoltare si inovatie.

O alta directiva europeana care va trebui adoptata intr-un viitor mai mult sau mai putin indepartat va fi cea privind returnarea de TVA catre transportatorii europeni care cumpara combustibil in Romania. Parisul cere autoritatilor romane acest lucru, pentru ca deja transportatorilor romani care achizitioneaza combustibil in Franta le este returnat TVA-ul, a anuntat Hura.

Legislatia fiscala in domeniul TVA va fi armonizata cu reglementarile din Uniunea Europeana. Modificarile substantiale se vor aplica dupa integrare si vor viza schimburile intracomunitare. Astfel, vor disparea declaratiile vamale intre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, marfurile urmand sa circule pe baza unor documente speciale.

De asemenea, va exista un sistem de decontari intre statele membre UE. In plus, vor fi aplicate regimuri speciale pentru o serie de bunuri gen second-hand, obiecte de arta, antichitati si in cazul agentiilor de turism. In ceea ce priveste regimul tranzitoriu, desi vor fi eliminate controalele la frontiera, comerciantii vor avea obligatia sa pastreze evidente detaliate ale schimburilor realizate.

In ceea ce priveste impozitul pe dobanzi, se pare ca BNR a fost institutia care a dorit penalizarea bancilor care practica dobanzi la depozitele la vedere mai mari decat cele ale depozitelor la termen.

Scutirea de impozit a dobanzilor la depozitele la vedere si impozitarea dobanzilor la depozitele la termen, indiferent de nivel, ar fi reprezentat cea mai clara metoda de impozitare si a fost dorita de Ministerul Finantelor, a declarat Cornelia Petreanu, director in cadrul MFP.

„Ministerul Finantelor nu a dorit impozitarea dobanzilor la depozitele la vedere. Ulterior s-a intervenit din partea autoritatii monetare. Se pare ca exista banci la care dobanda la vedere este mai ridicata decat dobanda oferita pentru depozitele la termen si BNR a dorit penalizarea acestora“, a afirmat Petreanu.

Ea a adaugat ca argumentul Finantelor a fost ca nu s-a dorit ca prin parghia fiscala sa se amendeze un comportament monetar.

„S-a hotarat astfel si atunci legislatia fiscala a preluat sarcina de amendare a comportamentului bancar. BNR trebuia sa se implice si sa stabileasca norme de prudentialitate: daca dobanda la vedere depaseste dobanda la termen, contul sa fie considerat un depozit la termen“, a mai spus Petreanu.

O eroare putea duce la cresterea de 10 ori a pretului gigacaloriei

Balbaielile Codului Fiscal ar fi putut sa mareasca pretul gigacaloriei de 10 ori, a anuntat ieri directorul general adjunct al Ministerului Finantelor, Tomi Victoria. Articolul 175 al noului cod fiscal stabilea ca orice produs folosit drept carburant, cu exceptia celor trecute explicit in text, vor fi accizate cu echivalentul accizei pe motorina, si anume 307 euro pe tona.

Unul dintre produsele folosite pentru producerea energiei termice, combustibilul lichid usor, nu era cuprins in lista detaliata si ar fi trebuit sa fie accizat cu 307 euro pe tona. Producatorii de energie termica au protestat avertizand ca pretul gigacaloriei ar creste de 10 ori.

Executivul a revenit, printr-o hotarare de guvern, stabilind ca respectivului combustibil sa ii fie aplicata acciza la pacura, de numai 6 euro pe tona, rezolvand astfel situatia. (F.R.)