Prezenta destul de rara pe soselele romanesti, SUV-ul compact al celor de la Ford, botezat Maverick (Escape in SUA), face parte dintr-un proiect comun realizat cu Mazda, in gama constructorului nipon existind un model aproape identic cu acesta, denumit Tribute.

Tintind modele precum Land Rover Freelander, Toyota Rav4, Nissan X-Trail sau Hyundai Tucson, pentru a numi doar citeva dintre SUV-urile compacte de pe piata, Ford Maverick se prezinta acum clientilor cu un facelift usor.

CAROSERIE - 7/10

Modificarile exterioare consta in faruri noi, cu sticla transparenta, lampi de ceata rotunde, grila a radiatorului in forma de fagure, precum si spoilere redesenate. Desi subtile, aceste retusuri ii dau lui Maverick un aspect mai actual si mai modern.

Per ansamblu, caroseria lui Maverick nu arata spectaculos, insa inspira robustete si incredere, asemanindu-se cu un Explorer „intrat la apa”. In orice caz, nu este o masina potrivita pentru cei care vor sa se „afiseze”.

INTERIOR - 8/10

La fel stau lucrurile si in interior, bordul si pozitionarea comenzilor fiind clasice. Calitatea materialelor din habitaclu, in special a tapiteriei, surprinde placut, iar combinatia de culori este placuta ochiului. Un punct in plus il confera ergonomia si numeroasele spatii de depozitare.

Spatiul este suficient, evident cu un avantaj pentru pasagerii din fata, insa soferul nu are la dispozitie prea multe posibilitati de reglare a pozitiei de condus, scaunul lui nefiind reglabil pe inaltime, dupa cum nici volanul nu se poate ajusta in profunzime.

MOTOR SI TRANSMISIE - 7/10

Modelul testat era echipat cu motorizarea de baza, pe benzina, de 2,3 litri si 150 CP. Cuplat la o transmisie manuala cu 5 trepte, cu plaje lungi de turatie, motorul pune bine in miscare SUV-ul de 1,6 tone.

Acceleratiile viguroase (0-100 km/h in 10,3 secunde) si viteza maxima de 171 km/h (conform constructorului) reprezinta o valoare rezonabila. Pentru cei care vor mai mult, Ford pune la dispozitie si un motor V6, de 3,0 litri si 203 CP.

Din pacate, pentru Maverick nu este disponibil nici un motor diesel, fapt ce constituie un handicap serios la vinzari. Dar nu numai la vinzari, pentru ca propulsoarele pe motorina ofera un cuplu maxim superior motoarelor Otto, iar un automobil proiectat sa mearga si in off-road are nevoie de cit mai mult cuplu.

Din acest punct de vedere, cei 200 Nm dezvoltati de motorul lui Maverick la 4.000 rpm sunt putini. Consumul mediu declarat de Ford este de 10,4 litri/100 km, dar poate sari de aceasta valoare daca adoptati o maniera sportiva de conducere.

COMPORTAMENT RUTIER - 8/10

Pe sosea, Maverick depaseste multi competitori in ceea ce priveste tinuta de drum, stabilitatea si confortul. Izolarea fonica lasa motorul sa se auda doar atit cit trebuie in interior, la confortul exemplar contribuind si suspensia, care ofera un compromis bun intre rigiditate si amortizarea denivelarilor.

Tractiunea integrala permanenta, gestionata electronic, favorizeaza motricitatea si stabilitatea in viraje. In afara drumurilor asfaltate, insa, Maverick nu exceleaza.

Desi garda la sol este rezonabila, nu se recomanda decit atacarea traseelor usoare, SUV-ul nefiind echipat cu reductor (ca Nissan X-Trail) sau cu sistem de asistare la coborirea pantelor (ca Land Rover Freelander).

PRET - 7/10

In Romania, Ford Maverick este oferit la un pret de 19.990 euro (fara taxe), rezonabil daca analizam „cita masina” primim pentru acesti bani. Echiparea standard este generoasa, incluzind, printre altele, geamuri si oglinzi electrice, aer conditionat, ABS, 6 airbag-uri, radio-CD sau jante de aliaj.

Totusi, dupa adaugarea tuturor taxelor clientul va trebui sa scoata din buzunar suma de 33.900 euro, masina fiind fabricata in afara Uniunii Europene. dan.mihalascu@prosport.ro