Ingrijorata de expansiunea creditului in valuta contractat de populatie pentru dotarea cu marfuri din import, BNR s-a conformat acordului cu FMI si a stabilit norme mai restrictive pentru imprumut. Bancile isi vad insa de treaba lor, adica de obtinerea de profit de pe urma apetitului romanilor pentru produsele cumparate in rate.

Un exemplu de „sfidare“ a ingrijorarilor BNR privind cresterea importurilor pe seama creditului de consum este parteneriatul dintre banci si magazinele care importa marfuri. Bancile spun ca intermedierea financiara este oricum foarte scazuta fata de tarile UE.

In vreme ce Banca Nationala incearca din rasputeri sa tempereze cresterea creditului de consum, bancile impreuna cu marile magazine isi perfectioneaza tehnicile de atragere a clientilor. Societatile de credit de consum non-bancare se inmultesc.

Masurile de temperare a creditului de consum convenite cu Fondul Monetar International si anuntate recent de Banca Nationala a Romaniei par sa-i lase reci pe operatorii din piata. Aflate in cautare de profit, bancile comerciale si marile lanturi de magazine nu se sperie de normele BNR si nici nu le pasa prea mult de problemele macroeconomice.

Reprezentantii bancilor spun ca intermedierea financiara este oricum foarte scazuta fata de statele membre UE si ca, in ciuda exploziei din ultima perioada, creditul de consum se afla departe de a-si fi epuizat potentialul. In plus, integrarea in Uniunea Europeana intr-o perioada scurta de timp va conduce oricum la conditii de creditare similare celor utilizate in vest.

Creditul in magazin pentru electrocasnice

Un exemplu de „sfidare“ a ingrijorarilor BNR privind cresterea importurilor pe seama creditului de consum este parteneriatul dintre banci si magazinele pline de marfuri aduse din afara.

Principalele societati de credit de consum din Romania sint Credisson, preluata recent de un fond al BNP Paribas, Euroline Retail Service Romania lansata de Fondul Romano-American de Investitii, si lantul Domo, Estima Finance - detinuta de BRD Société Générale.

Extinderea acestui tip de societati de finantare non-bancare are la baza credinta intreprinzatorilor in potentialul imens de crestere a acestui tip de afacere.

Ieri, compania Altex si Raiffeisen Bank Romania au semnat un acord privind infiintarea societatii de credit de consum Credex Finantari, investitiile preconizate de actionari in urmatorii ani fiind de 20 de milioane de euro. Actionarul majoritar al Credex Finantari SRL este compania Altex Impex SRL, in timp ce Raiffeisen Bank Romania va detine o participatie minoritara.

„Capitalul social este de trei milioane de euro si va fi majorat, in functie de evolutia si necesitatile companiei, pina la 20 de milioane de euro. Pina la sfirsitul acestui an, Credex va fi transformata in societate pe actiuni, iar capitalul va creste la sapte milioane de euro“, a adaugat Ostahie.

Potrivit oficialului Altex, Credex Finantari SRL mizeaza pe un volum al afacerilor de peste 100 de milioane de euro in anul 2006. „Pentru acest an, obiectivul principal este definitivarea companiei, a metodologiilor de lucru si organigramei.

Intr-o prima faza, Credex va fi prezenta doar in reteaua de magazine Media Galaxy, urmind ca din 2006 extinderea sa aiba loc in toate magazinele Altex“, a mai spus Ostahie. Produsele financiare care vor fi oferite clientilor se vor adresa tuturor categoriilor de consumatori, cu venituri mari, medii sau mici, iar creditele se vor acorda rapid, pe baza unui minimum de documente.

Potrivit estimarilor Altex, valoarea pietei interne a produselor electrocasnice si electronice s-a situat la 750-800 milioane de euro in 2004, pentru acest an previziunile indicind un nivel al vinzarilor de 900-1.000 de milioane de euro.

Parteneriat profitabil

Presedintele Raiffeisen Bank Romania, Steven van Groningen, a afirmat ca ideea privind infiintarea unei societati de credit de consum a aparut in luna decembrie 2004. „Raiffeisen Bank a decis sa se asocieze cu Altex pentru a intra pe aceasta piata.

In Credex Finantari, fiecare actionar vine cu atuurile lui: reteaua magazinelor Altex atrage un flux constant de clienti, iar banca aduce know-how si resurse de finantare“, a spus van Groningen, care a adaugat ca noua societate va colabora si cu alte retele de magazine.

El a mai spus ca exista un potential imens in zona creditului de consum (consumer finance) si spera ca normele privind noile conditii de creditare a populatiei, adoptate de BNR la sfirsitul saptaminii precedente, sa aiba un caracter temporar.

Grupul Altex, care include retelele de magazine Altex, Altex Megastore si Media Galaxy, a incheiat anul 2004 cu vinzari de peste 170 de milioane de euro. Primele sase luni ale acestui an au adus retailer-ului de produse electronice si electrocasnice vinzari de 137 de milioane de euro (suma ce include TVA), valoare dubla comparativ cu acelasi interval din 2004.

Raiffeisen Bank ocupa pozitia a treia in sistemul bancar romanesc, cu active de peste doua miliarde de euro si o cota de piata de 9,2% la sfirsitul anului 2004.

Banca are 204 unitati teritoriale si peste 1,5 milioane de clienti de retail, dintre care peste 96.000 de IMM-uri si circa 3.500 de companii mari. •

Executivul si BNR lucreaza la normele de reglementare a finantarilor non-bancare

Executivul si Banca Nationala intentioneaza sa elaboreze un act normativ care sa stabileasca standarde minime de autorizare, reglementare si supraveghere pentru institutiile financiare nebancare, precum societatile de credit de consum sau cele de leasing.

BNR a decis recent modificarea normelor privind limitarea riscului de credit pentru imprumuturile persoanelor fizice.

In esenta, aceste reglementari stipuleaza ca totalul angajamentelor de plata lunare – respectiv rata creditului si dobinda aferenta tuturor tipurilor de contracte de credit, precum si altor contracte de aceeasi natura, cum ar fi cele de leasing, ori de cumparare de bunuri in rate – nu poate depasi un plafon maxim de 40% din veniturile nete lunare ale solicitantului de credit si, dupa caz, al

familiei acestuia. De asemenea, angajamentele de plata lunare decurgind din credite de consum si imobiliare, indiferent de creditor, nu pot depasi 30%, respectiv 35% din veniturile nete lunare ale solicitantului de credit si, dupa caz, ale familiei acestuia.