Industria auto din Romania se asteapta la o iminenta cadere a pietei in urmatoarele luni, dupa ce cresterile din prima jumatate i-au luat prin suprindere pe aproape toti importatorii. Ciclurile de 4-5 ani de crestere/descrestere s-ar respecta astfel, ultima prabusire fiind inregistrata in perioada 1999-2000.

Entuziasmul importatorilor din primele trei-patru luni ale anului incepe sa se stinga incet-incet.

Facilitatile fiscale de care au beneficiat cumparatorii si programul rablelor si-au cam epuizat resursele, iar perspectivele pentru a doua jumatate a anului se bazeaza acum pe doua evenimente: Salonul Auto Bucuresti si Sarbatorile de iarna, singurele momente in care cifrele mai pot face ca 2005 sa depaseasca 2004.

Deocamdata, vanzarile la autoturisme au atins 100.000 de unitati, iar pentru a depasi rezultatele de anul trecut ar trebui ca numarul contractelor de vanzare-cumparare sau de leasing sa se dubleze.

Si asta deoarece in cele 12 luni din 2004 s-au vandut 145.000 de autoturisme (dintr-un total de 180.000 de vehicule). La capitolul importuri, daca in cele sase luni ramase pana la finele anului se va pastra media din primul semestru, de circa 6.800 de bucati lunar, sansele ca 2004 sa ramana anul-record sunt mari.

Daca SAB reuseste sa impresioneze piata cu cele 50 de premiere anuntate si sa dea peste cap prognozele, atunci vom avea probabil un varf pentru anul acesta, dar cu foarte putin peste anul trecut.

Productia interna asteapta Logan diesel

Productia interna si vanzarile acestor modele incep sa capete un trend descrescator mai pronuntat. Dacia Logan si-a facut de cap in primele trei luni, dupa care piata s-a linistit, desi totalul vanzarilor la Dacii si Daewoo depaseste inca totalul la modelele de import. Dacia trebuie sa astepte o noua explozie odata cu lansarea versiunilor diesel pentru Logan.

Daca prezentarea oficiala e anuntata pentru acelasi salon, introducerea modelelor alimentate cu motorina ar putea intarzia. Cert este ca amatorii de diesel vor relansa vanzarile autohtone. Daewoo nu mai poate influenta in acest moment piata decat intr-o foarte mica masura.

Asteptata decizie a General Motors cu privire la soarta uzinei de la Craiova seamana cu tensiunea din sala de asteptare a salonului de reanimare de la Spitalul de Urgenta. Dacia va creste, in schimb, pe partea de exporturi, atat ca numar de unitati, cat si ca subansamble furnizate uzinelor din celelalte tari unde se produce Logan.

2005 incheie un ciclu crescator

Anul 2006 va avea insa o cu totul alta evolutie si poate deveni un nou 1999 pentru piata auto. Atunci, dupa cativa ani de cresteri succesive, prabusirea a insemnat aproape o injumatatire a importurilor, cauzata in special de trecerea Daewoo de la import de masini intregi la importul de subansamble.

Nici chiar sfarstiul de an, marcat de campanii si de primele salariale de Sarbatori, nu a mai putut face minuni. Apoi, 2000 a dat sperante ce s-au dovedit desarte, micile cresteri de inceput de an sfarsind ingropate in scaderea de aproape 30 la suta pe ansamblul intregului an. Abia 2001 a adus un reviriment ce a continuat dupa modelul anilor ’90 pana la inceputul lui 2005.

|n acest moment, calculele importatorilor trebuie sa ia in seama in primul rand iminenta majorare a TVA, care ar adauga la pretul masinilor, platite integral sau in rate, valori importante. |n al doilea rand, modificarile facute de BNR in regulamentele de acordare a creditelor vor afecta capacitatea de cumparare in rate a masinilor.

Nu in ultimul rand, scumpirile la utilitati vor impovara pentru o vreme bugetele, astfel incat achizitionarea unui autoturism nou va trece pe plan secund pentru multe familii.

O mentiune trebuie facuta - si e un element de luat serios in seama de catre importatori -, in legatura cu extinderea pietei de second-hand.

Aparitia unor firme serioase de vanzare a masinilor de ocazie, dupa sistemul occidental, care sunt capabile sa ofere asistenta, garantie si, in special, incredere clientilor, va zdruncina piata de autoturisme noi din ce in ce mai mult pana in momentul intrarii in UE, cand o va destabiliza pur si simplu. Dar acesta este un alt subiect.